اضافه‌شدن بخش رقابتی به جشنواره تجسمی فجر/ تاکید بر الزام وجود دبیر ثابت برای جشنواره

نشست خبری هشتمین دوره جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری هشتمین دوره جشنواره تجسمی فجر با حضور مجتبی آقایی دبیر کل این جشنواره، جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری، عبدالرحمیم سیاه کارزاده دبیر اجرایی و محمد مهدی رحیمیان یکی از اعضای شورای هنری در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجتبی آقایی در خصوص جشنواره گفت: در این دوره با برنامه‌ریزی‌هایی که از پیش انجام شده بود، ما توانستیم رویکرد جشنواره را به سمت بهره‌مندی از هنرهای تجسمی هدایت کنیم و امیدواریم که حتی برنامه‌های جنبی نیز کمکی برای هنرمندان و در نهایت عاملی برای تقویت بنیان‌های هنرهای تجسمی باشد.

وی افزود: از تابستان برنامه‌ریزی‌ها برای این جشنواره آغاز شده بود و طی این برنامه‌ریزی‌ها بخش رقابتی نیز در این دور از جشنواره ایجاد شد. همچنین در بخش رقابتی 9 هزار و دویست و سی اثر از چهار هزار و نهصد و پانزده شرکت‌کننده ایرانی و 105 هنرمند از 40 کشور غیر‌ایرانی به دست ما رسید که از بین این آمار 2657 بانو و 2258 نفر از آقایان شرکت کرده‌اند و همچنین لازم به ذکر است که تقریبا از تمامی استان‌های کشور نیز در این جشنواره حضور دارند.

آقایی تصریح کرد: جشنواره تجسمی فجر از 9 بهمن در محل مؤسسه فرهنگی و هنری صبا افتتاح و تا 18 اسفند ادامه خواهد داشت. همچنین اختتامیه این جشنواره در 8 اسفند ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود که بعد از آن نیز نمایشگاه‌ها تا تاریخ مذکور به کار خود ادامه می‌دهند.

دبیر جشنواره تجسمی فجر در خصوص بخش‌هایی که امسال وجود دارد، اظهار کرد: بخش همایش با عنوان همایش هنر ایران و جهانی شدن یکی از قسمت‌هایی است که در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود. همچنین از ویژگی‌هایی که در این دوره وجود دارد، برگزاری برنامه‌هایی با عنوان توانمندی‌های حوزه هنرهای تجسمی است که در این بخش از حوزه‌های گوناگونی که در راستای هنر فعالیت دارند، مثل مطبوعات، کتاب، نشریات، سازمان‌ها و ... تا ظرفیت‌های خود را معرفی کنند و آن‌ها را در معرض نمایش بگذارند؛ چرا که متأسفانه در حوزه هنر ما همواره این ضعف حمایتی را از امکانات و ارگان‌های جانبی داشته‌ایم و در این برنامه سازمان‌ها و موارد دیگر محصولات و دستاوردهای خود را معرفی می کند و ما امیدواریم این اتفاق‌های با اساسی باشد تا در دوره‌های بعد نیز این بخش برگزار شود. همچنین بخش اکران فیلم یکی دیگر از مواردی است که امسال شاهد آن هستیم. در این بخش بیش از 70 اثر به دست ما رسیده که بعد از داوری علاوه بر مرکز هنری صبا در سینما تک موزه‌هنرهای معاصر هم اکران می‌شود.

وی اضافه کرد: ما ایرانی‌ها نسبت به عدد 8 تعصب داریم و این عدد برای ما قداست دارد. برای همین امسال در هشتمین دور از جشنواره تجسمی فجر این جشنواره را به نام  «امام رضا» (ع) تبرک می‌کنیم و در همین راستا در موزه فلسطین و موزه ملک بخشی را به آثار  موجود دراین زمینه اختصاص داده‌ایم که این قسمت توسط دکتر کفشچیان‌مقدم و با همکاری آستان  قدس رضوی برگزار می‌شود و جزو بخش رقابتی نیست.

آقایی همچنین با اشاره به یکی دیگر از قسمت‌های جشنواره فجر امسال بیان کرد: علاوه بر این قسمت‌ها تجلیل و یادآوری هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تجسمی یکی دیگر از این بخش ‌هاست که در این بخش نشان هنری که معادل نشان درجه یک هنری است به این افراد اعطا می‌شود.

در ادامه این نشست جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر با اشاره به تفاوت‌های این دوره از جشنواره با سال‌های قبل گفت: امسال بر خلاف هفت دوره گذشته، رویکرد متفاوتی داشته‌ایم. اتفاقی که فکر می‌کردیم حوره تجسمی به آن نیاز دارد. سال‌هاست که جشنواره تجسمی فجر برگزار می‌شود؛ اما خیلی وقت است که دیگر این جشنواره محل کنجکاوی نبوده است و امسال تلاش شده تا در این دوره حس کنجکاوی و تمایل مخاطبان را برای حضور هرچه بیشتر ایجاد کنیم.

وی افزود: این جشنواره تنها بری متخصصان نیست و امسال با برنامه‌هایی که در طول برگزاری اجرا می‌شود، تلاشمان  جذب بیشتر مردم است، همچنین امسال برخلاف سال‌های قبل، رشته‌ها را حذف کرده‌ایم. چون یک اثر هنری می‌تواند علاوه برحوزه خود نگاه‌هایی را از فضاهای دیگر به سمت خود معطوف کند و در این دوره نگاه نو و مدرن بیشتر بر جشنواره حاکم است و اگر هنرمندان با نگاه تازه‌ای اثر ارائه داده باشند کارها پذیرفته شده‌اند.

وی اضافه کرد: امسال جشنواره اثر محور است، نه هنر محور و در این دور با  یک رویکرد کیفی به کارها نگاه شده است. علاوه بر این تیم داوران هم با دوره‌های قبل تفاوت دارد و شورای هنری را تشکیل داده‌ایم که در آن تک تک آثار توسط اعضای این شورا بررسی شده است و همه‌ اعضا برای هر اثری نظر داده‌اند. 

حقیقت‌شناس اظهار داشت: امسال دو بخش در جشنواره داریم. یکی از این قسمت‌ها که در فراخوان جشنواره نیز بود، اضافه شدن چیزی به اسم رزومه بود که با توجه به این بخش تمام کارها را با اسم هنرمند بررسی کردیم نه اینکه تنها به اثر توجه کنیم. بخش دیگر نگاه ویژه‌ای بود که شورای هنری داشت که همانطور که ذکر شد همه رشته‌ها از گرافیک، مجسمه، عکس تا نگارگری، خوشنویسی و ... توسط شورایی که در آن از همه این رشته‌ها حضور داشتند معرفی شدند و این اتفاق با آگاهی به این که مشکلات و اعتراضاتی  به وجود می‌آید انجام شد. این مسئله و نگاه باعث شد از بین حدود 9 هزار اثری که وارد جشنواره شدند، ما تنها 200 اثر را انتخاب کنیم که شامل تک اثرها و پروژه‌های هنری بوده است. 

وی بیان کرد: ما امسال سعی کردیم، نمایش و انتخاب آثار ویژگی خاصی داشته باشند و همچنین یکی دیگر از تفاوت‌ها با دوره های قبل این است که امسال بخش مدعو نداریم. بخش دیگری به نام فجر و هنر ملی را اضافه کرده‌ایم که شامل تنها دو حوزه خوشنویسی و نگارگری است و در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود که شکل‌گیری آن با حمایت انجمن نگارگران و خوشنویسان ایران و با حضور کشورهایی چون تونس، ایتالیا، اوکراین، کرواسی، کوبا، اندونزی و کشورهای دیگری انجام شده است. همچنین ما علاقه داریم که هفته‌های فرهنگی این کشورها را نیز داشته باشیم که در حال حاضر مکزیک و صربستان این برنامه را خواهند داشت و هر کدام با آثاری در قالب عکس و همچنین صربستان با کارهایی در قالب رویکرد هنر مدرن و عکاسی شرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما هنوز در جذب هنرمندان و آثار هنری از کشورهای دیگر مشکل داریم و طبق برنامه‌ریزی‌های ما حدود 7 سال زمان احتیاج است تا ایران هم به یک برند و چیزی که کشور به آن نیاز دارد، تبدیل شود که این اتفاق از طریق جشنواره فجر باید صورت بگیرد.

حقیقت شناس اذعان داشت: امسال سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که مخاطب جذب کنند و همچنین به بیننده اجازه دهد که بایستد و به آن نگاه کند و اما در خصوص تغییراتی که در این دوره اتفاق افتاده باید بگویم ایجاد تغییر در هر حوزه‌ای لازم است و 7 سال این جشنواره با یک شیوه برگزار شده و باید ببینیم که امسال با وجود این تغییرات چه تفاوتی در نحوه برگزاری و کیفیت آن ایجاد می‌شود و ما تمام تلاشمان این بوده تا به بهترین شکل ممکن امسال این جشنواره را برگزار کنیم.

دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر خاطرنشان کرد: همچنین در این دوره قرار بود یک تم برای جشنواره انتخاب کنیم؛ اما به علت سوءتعبیرهایی که هر ساله در خصوص موضوع انتخابی پیش می‌آمد تم حذف شده و ما خواستیم ببینیم که فعالیت هنرمندان امسال چه رویکردی را دارند. مخاطب، مخاطب هوشمندی است، اگر آن‌ها از این دوره و آثار استقبال کنند یعنی ما مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم و ما با همه این تغییرات تلاشمان این بوده تا کار بزرگی را شکل دهیم و قضاوت آن به عهده مردم است.

دبیر اجرایی جشنواره فجر در ادامه این نشست بیان کرد: ما از سال چهارم توانستیم در استان‌ها حضور داشته باشیم و امسال در 31 استان این جشنواره برگزار می‌شود تا از بین آن‌ها 26 استان همزمان با ما پیش می‌روند.

وی اضافه کرد: سالن ایران مؤسسه صبا افتتاحیه این جشنواره را برعهده دارد و برگزاری همایش و نشست‌ها نیز به همراه پخش فیلم همان‌جا انجام می‌شود. همچنین در بخش مفاخر کلیپ‌هایی پخش می‌شود و قسمت دیگری با عنوان هنر مقاومت و اقتصاد مقاومتی در قالب آثار هنری وجود دارد.

محمد مهدی رحیمیان عضو شورای هنری جشنواره تجسمی فجر و به نمایندگی از گروه علمی در این نشست عنوان کرد: امسال تنها جایی که تشکیل یک ساختار و دستگاه نظری را در جشنواره فجر ضروری دیدیم، اقدام به برگزاری همایش‌های علمی در این زمینه بود.

وی ادامه داد: آنچه دراین دوره رخ داده است، ایجاد یک کارگروه برای شکل‌گیری یک گروه علمی برای فعالیت هنرمندان در عرصه هنرهای معاصر و پژوهش‌های مطرح شده بوده است که دراین راستا طی زمان محدودی، حدود بیش از 125 مقاله ارسال شد که از بین آنها نزدیک به 50 مقاله پذیرفته شد.

رحیمیان خاطرنشان کرد: آنچه که در این کارگروه اهمیت دارد این است که ما توانستیم به بخش نظری هم بپردازیم و من امیدوارم در زمینه‌های مختلف بتوانیم این جشنواره‌ها را به زمینه‌های علمی نزدیک کنیم. همچنین از آنجا که مقالاتی که امسال با آن مواجه هستیم برآمده از بخش پژوهش‌های دانشگاهی است، یعنی مسیری که انتخاب کرده‌ایم مسیر درست و تأثیرگذاری است.

مجتبی آقایی در بخش دیگری از این نشست در خصوص رویکرد جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: با رویکرد هنرهای معاصر و ایجاد فضای عاملی رشته‌های هنرهای تجسمی و بهره‌مندی ازظرفیت‌ها تؤامان، فضای خوبی برای هم‌نشینی دلنشین رشته‌ها ایجاد شده است. 

وی در پایان ضمن تشکر از رایزنی‌های فرهنگی سازمان ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم در دوره‌های بعد شاهد تلاش بیشتری باشیم و با تشکیل و پایه‌گذاری یک دبیر ثابت برای جشنواره مسیر را برای پیشرفت این عرصه هموار کنیم.



انتهای پیام / 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار