حضور گسترده هنرمندان سراسر جهان در چهارمین جشنواره هنر مقاومت

چهارمین دوره جشنواره هنر جهانی مقاومت با حضور هنرمندانی از 55 کشور دنیا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین نشست چهارمین جشنواره هنر مقاومت صبح امروز 11 مهر ماه با حضور محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره، حبیب‌اله صادقی دبیر کل، سید مسعودشجاعی طباطبایی دبیر بخش کاریکاتور و کارتون چهارمین جشنواره هنر مقاومت در موسسه فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست محمد حبیبی با اشاره به دبیران 4 بخش این جشنواره گفت: در بخش نقاشی غلامعلی طاهری، در بخش پوستر مصطفی گودرزی و در بخش آثار حجمی طاهر شیخ‌الحکمایی دبیری آن را به عهده دارند.
 
وی افزود: کل آثار دریافتی در این دوره 4362 اثر بود که در مقایسه با دوره قبل که این جشنواره در 12 رشته و با 5 هزار اثر برگزار شد. پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم. از میان این آثار 1406 کار مربوط به بخش بین‌‌الملل 2956 اثر در بخش داخلی وجود دارد که بیشترین این آثار مربوط به بخش کارتون و کاریکاتور به دبیری شجاعی طباطبایی بوده است و پس از آن به ترتیب نقاشی با 1022 اثر پوستر با 950 اثر و حجم با 115 اثر قرار دارد.
 
حبیبی در خصوص برنامه‌های این جشنواره در دوره های قبل برگزار کرد گفت: در دوره قبل ورک شاپ حضوری و غیر حضوری را در استانهای مختلفی چون قزوین، بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری،  قم،  اصفهان، کردستان، گیلان، یزد و ... برگزار کردیم که در این دوره نیز این برنامه اجرا خواهد شد. علاوه بر این امسال حدود 55 هنرمند تراز اول کشوری در این جشنواره شرکت کرده‌اند. هنرمندانی چون احمد دالوند، کاظم چلیپا ، حسن روح‌الامینی،‌علی قدیریان ، آرمان یعقوب پور، ادهم ضرغام و...  
 
در ادامه این نشست حبیب‌اله صادقی به عنوان دبیر کل جشنواره عنوان کرد: چهارمین دوره از جشنواره هنر مقاومت در حالی برگزار می‌شود که ما بزرگداشت روزهای دفاع مقدس و شهادت فرزندان این سرزمین را برگزار کردیم و قرار است در ماه محرم این رویداد برگزار شود.
 
وی افزود: من از الان با 24 اثر نگارگری که قرار است آن را به آستان قدس تقدیم کنم خودم را برای شام قریبان آماده کرده‌ام و در این آثار که از گنجینه کارهای من است زوایای گفته نشده از عاشورا را روایت کرده‌ام.
 
صادقی در خصوص هدف برگزاری این جشنواره بیان کرد: در شرایطی که جامعه جهانی در حال سکوت مرگباری برای مظلومیت مردم سوریه ، لبنان و عراق و ... است چالشهای پی در پی با این سکوت عجیب از جانب برخی از کشورهایی چون حاشیه خلیج فارس ایجاد شده است و ما سعی داریم تا با این جشنواره یاد آوری و اطلاع رسانی در خصوص آشکار سازی این مسائل داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: کتاب دور سوم جشنواره ظرف یک ماه آینده منتشر می‌شود و ما امسال این توفیق را داریم که با همکاری علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر در آنجا نمایشگاه آثار این دوره را برگزار کنیم.
 
وی در خصوص هنر انقلاب گفت: در کنار هنرهایی چون رئالیسم اجتماعی ما در حوزه انقلاب اسلامی هنری تحت عنوان رئالیسم جادویی هنری که رمزو رازهایی دارد که قابلیت نمایش آن را چند برابر می‌کند. ما نیز یقین داریم کیفیت هنری و تکنیکی آثار قابلیت این را دارد که به عنوان اندوخته فرهنگی ما در جهان اسلام باشد و این موضوع را به گوش همه برسانند.
 
صادقی در ادامه درباره تشکیل آرشیو برای این آثار اظهار کرد: به این دلیل که آثار موجود در حوزه اسلام و انقلاب آثار خوب موزه‌ای بوده است ما تصمیم گرفتیم تا آنها مدیران عالی چون ریاست جمهوری، شهرداری و... ارائه دهیم تا آنها موزه و فضایی را برای نمایش این کارها ایجاد کنند.
 
وی در پایان صحبتهایش با اشاره به علت کاهش رشته‌های این دوره از جشنواره از 12 به 4 یادآور شد: امسال ما تصمیم گرفتیم تا چابک‌تر عمل کنیم و از طرفی در رشته‌های مذکور هنرمندان بیشتری تمایل به شرکت در آن را دارند ولی امیدواریم با صحبتهآیی که صورت گرفته بخش‌های دیگری چون عکس در برنامه‌های دیگری با این موضوع به نمایش گذاشته شود.
 
شجاعی طباطبایی در ادامه این نشست در خصوص بخش کارتون و کاریکاتور گفت: در بخش کارتون بحث جنگ نرم، آل سعود و تمام نسبتهآ‌یی که گروههای گوناگون می‌توانند با داعش داشته باشند،  جنایاتی که در یمن رخ داد، انتفاضه سوم، استکبار ستیزی و تروریست موضوع آثار را شامل می‌شود و در بخش کاریکاتور چهره، چهره‌های ملک سلمان، اوباما،نتانیاهو و ابوبکر بغدادی مدنظر قرار گرفته است و تاکنون در بخش کارتون 1550 اثر و در بخش کاریکاتور 625 کار از هنرمندان 55 کشور دنیا به دست ما رسیده است.
 
وی با اشاره به حادثه تلخی برای کودک سه ساله سوریه‌ای و پیدا شدن پیکر او رخ داد عنوان کرد: اتفاقی که برای کودک سه ساله سوری رخ داد آنقدر متاثر کننده بود که ما بر آن شدیم تا آن را منعکس کنیم و پس از آن این اتفاق و پرداختن به رخ دادن مظلومیت‌هایی این چنینی ادامه پیدا کرد و ما بر آن شدیم دوره چهارم جشنواره هنر مقاومت برگزار کنیم.
 
طباطبایی با اشاره به آمار بالای شرکت‌کنندگان کشورهای گوناگون جهان عنوان کرد: همانطور که ذکر شد حدود 412 هنرمند از 55 کشور دنیا در این جشنواره شرکت کردند که بعد از ایران، اندونزی، برزیل، ترکیه، چین و... قرار دارد.  
 
وی با اشاره به یکی از بخش‌های ویژه جشنواره امسال گفت: در این دوره بخش ویژه‌ای که به واسطه حبیب‌اله صادقی طرح آن کلید خورده بود، وجود دارد. بخشی که طرحهایی را مبنی بر ارتباط گروهک منافقین و جریانهای کف و حزب توده با داعش را به تصویر می‌کشند.  
 
شجاعی در پایان خاطرنشان کرد: از بین آثار دریافتی در مرحله اول داوری‌ها صورت گرفته است و تا 4 شنبه نفرات اصلی در مرحله دوم داوری مشخص می‌شوند.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار