نمایش پیچیدگی روابط جهانی در جشنواره جهانی مقاومت

اهداف چهارمین جشنواره جهانی مقاومت و تغییرات این دوره، در نشست خبری امروز بررسی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری چهارمین «جشنواره جهانی مقاومت» صبح امروز با حضور حبیب‌الله صادقی دبیر کل جشنواره، طاهر شیخ‌الحکمایی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و محمد دبیری دبیرکل جشنواره برگزار شد.

در این نشست ابتدا حبیب‌الله صادقی دبیر کل جشنواره گفت: به دلیل گستردگی که برای دوره چهارم پیش‌بینی کرده بودیم، یکسال در برگزاری این رویداد تاخیر داشتیم اما سعی‌مان بر این است تا امسال با بهره‌گیری از امکانات موجود که شامل کمک جامعه فرهنگی و هنری نیز می‌شود، این جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.

وی افزود: ما سه دوره گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما برگزاری دوره چهارم به دلیل تغییرات جهانی، پیچیدگی‌های آن و گسترش استکبار جهانی به شکل دیگر، مقداری سخت شده بود؛ چرا که آن‌ها خود را از خط مقدم خارج کرده‌اند و جریاناتی که صلح بشری را هدف قرار داده‌اند راه انداخته‌اند.

صادقی با اشاره به تغییرات و وقایع رخ‌داده برای ایران در عرصه بین‌المللی عنوان کرد: به دلیل رویکرد جامع و دقیق انقلاب اسلامی، برجام به سرانجام رسید و مدیران توانستند رمزها را به پیروزی برسانند اما متأسفانه در جریان آخری که رخ داد، شاهد راهزنی آمریکایی‌ها بودیم.

وی ادامه داد: استکبار، غرب و صهیونیسم در صدد این هستند که برای فرار از رهایی از آزادی که توسط مردم مظلوم طلب می‌شود، رویکردهایی را از طریق نظامی دنبال کنند. همان طور که در چند سال گذشته، شاهد جنگ‌های تلخی در یمن، سوریه، لبنان و ... در راستای اسلام‌هراسی و گریز از استقلال بودیم.

وی تصریح کرد: ما در این راستا یادآور می‌شویم که جامعه روشنفکران و آزادی‌خواهان، این رفتار ساده‌لوحانه‌ای که فکر می‌کنند از معرض چشم‌های مردم دور می‌ماند را رصد و با آن مقابله می‌کنند. به همین جهت ما هر سال در این جشنواره شرکت‌کنندگان خارجی داریم. افرادی که شاید به لحاظ اندیشه مسلمان نیستند؛ ولی مظلومیت این بخش از مردم را نشان می‌دهند و به آن توجه دارند. یهودیان، مسیحیان و ادیان دیگری هستند که این نگاه را دنبال می‌کند و گسترش می‌دهند.

صادقی در ادامه با اشاره به اثر ژریکو در موزه لوور پاریس که در آن این هنرمند، مبارزه مظلوم را با ظلم به تصویر کشیده است، اظهار داشت: این جریان بیداری و جریانی که هنرمندان متعهد می‌توانند در جهان با رویکرد یکسان‌سازی و مقابله با ظلم ایجاد کنند، در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد و قابل اشاعه است. هنر زبان مشترک تمام مردم است و ما نیز به جای زبان‌های عام به دنبال زبانی رایج و گسترده یعنی همان هنر هستیم.

دبیر کل جشنواره جهانی مقاومت بیان کرد: در سه دوره گذشته ما سه کتاب از این جشنواره را که رویکردهای مذکور را عنوان می‌کردند، منتشر کردیم و کتاب چهارمین دوره این رویداد قطعا پیچیده‌تر، مرموزتر و عجیب‌تر خواهد بود.

در ادامه این نشست محمد حبیبی دبیر اجرایی چهارمین «جشنواره جهانی مقاومت» گفت: این جشنواره از امروز کار خود را آغاز می‌کند و به صورت اینترنتی آثار هنرمندن را دریافت می‌نماید.

وی افزود: نقاشی، پوستر، کاریکاتور و حجم از بخش‌های این جشنواره هستند که در بخش نقاشی غلامعلی طاهری، در گرافیک مصطفی گودرزی، در بخش کاریکاتور سید مسعود شجاعی طباطبایی و در بخش حجم طاهر شیخ‌الحکمایی داوری و دبیری آثار را به عهده دارند.

حبیبی اضافه  کرد: در این دوره ما برنامه‌ای داریم تا در 15 استان ورکشاپ تخصصی از آثار برگزیده را برگزار کنیم.

وی در خصوص گسترش این جشنواره در عرصه جهانی بیان کرد: با مشکلاتی که امسال با آن مواجه هستیم ما سعی می‌کنیم تا این دوره را جدی‌تر دنبال کنیم و از طریق رسانه‌ها و ارتباط با بخش‌هایی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت امور خارجه و دانشگاه‌هایی چون بین‌الملل شاهد و ... این گستردگی را ایجاد کنیم.

سید مسعود طباطبایی در بخشی از این نشست با اشاره به بازخورد مسابقاتی چون غزه، داعش و ... در عرصه جهانی اظهار داشت: این جشنواره نیز یک برنامه جهانی است که مثل سال‌های گذشته شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور خواهد داشت.

وی افزود: این یک اتفاق بشردوستانه است و تلاش ما نیز در این است تا آن را به خوبی برگزار کنیم.

طاهر شیخ‌الحکمایی در ادامه این نشست گفت: من هر ساله این توفیق را داشته‌ام تا با عده‌ای از هنرمندان در خارج و ایران همکاری داشته باشم و همان طور که در سال‌های گذشته کشورهای گوناگونی در این رویداد شرکت می‌کردند، امسال نیز قرار است از کشورهایی چون روسیه اثر دریافت کنیم و در داخل نیز فعالیت‌های دانشجویی را در این راستا خواهیم داشت.

حبیب صادقی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر نگهداری آثار دوره‌های قبل خاطرنشان کرد: آثار گذشته گردآوری شدند و در مجموعه کوچکی نگهداری می‌شوند که این اقدامات مقدمه‌ای برای تشکیل موزه بزرگی است که در نظر داریم. موزه‌ای که در آن هنر را از انقلاب تا به امروز به تصویر بکشد.

در پایان این نشست، از پوستر چهارمین دوره جشنواره که توسط مصطفی گودرزی طراحی شده است، رونمایی شد.

گفتنی است  چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت آذر ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.