اندرونی‌های دیده نشده قاجار و پهلوی را اینجا ببینید

موزه عکسخانه شهر با برگزاری نمایشگاهی از عکس های نادر اتاق های قدیمی فرصتی را فراهم کرده تا با اندرونی هایی که کمتر دیده شده اند آشنا شویم.

امیرهوشنگ للهی مدیر موزه عکسخانه شهر در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایشگاهی که در حال حاضر در این مجموعه در حال برگزاری است گفت: در این نمایشگاه که با عنوان اتاق‌ها و اشیاء برگزار شده آثاری در قالب عکس از دوران گذشته وجود دارد.

وی افزود: این تصاویر که جمع آوری شان کار ساده‌ای نبود شامل عکس‌هایی هستند که فضای درونی اتاق‌های قدیمی را از دوران قاجار و پهلوی به تصویر کشیده‌اند. برخی از این عکس‌ها از آرشیو موزه، بخشی از موزه گلستان و تعدادی نیز از مجموعه های شخصی جمع آوری شده اند.

للهی ادامه داد: حدود 28 قطعه در این نمایشگاه وجود دارد که همه آنها فضای اتاق را بی هیچ انسانی نشان می دهند و قالب آنها از عکس‌های قدیمی هستند که کمتر دیده شده اند.

مدیر موزه عکسخانه  در خصوص هدف از برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: عمده عکس هایی که ما از تاریخ و دوران قدیم داریم یا آتلیه ای هستند که در آن اشخاص و دولتمردان حضور دارند و یا شامل مناظر طبیعی و تصاویر کلی از ابنیه اند  اما دسته سوم عکس های داخلی از بناها و اندرونی هایی است که ثبت شده و خیلی نادر و کمایب هستند. این تصاویر حتی خیلی واضح تر از گروه های مذکور حا ل و هوا آن زمان را می رسانند. در این مجموعه نیز تصاویر جالبی از اتاق هایی وجود دارد که خیلی ها از وجود آن ها بی خبر بوده اند، مثل جراح خانه مخصوص، یا محاکمه خانه و ...؛ تصاویری که دیدن آن ها خلی از لطف نیست.

در متن معرفی نمایشگاه «اتاق ها و اشیا» این طورآمده است:
یکی از ویژگی‌های اصلی عکس‌های تاریخی نمایشِ ژست است. ژستِ افراد در دورانِ تاریخی که در آن زیسته‌اند. می‌توان حال و هوا و اتمسفر دوران را از روی لباس‌ها، شیوه‌ی ایستادن‌ها و فضای پیرامونی شناخت و به آن نزدیک شد. بدین ترتیب ژست، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین کلمه برای عکس‌های قدیمی است.

در تاریخ عکاسی ایران بیشتر با دو نوع عکس مواجه‌ایم. یکی عکس‌های افراد و شخصیت‌ها و دیگری عکس‌هایی از بناها و مناظر طبیعی. اما نوع سومی از عکس‌ها نیز موجودند. عکس‌هایی که تنها از اتاق‌هایی خالی گرفته شده‌اند و  درون آن‌ها را بازنمایی می‌کنند. عکس‌هایی نامعمول و نامتعارف بدون چهره‌ای انسانی؛عکس‌هایی از اتاق‌ها و اشیاء.

در این نمایشگاه به سراغ عکس‌هایی از فضای داخلی اتاق‌های مختلف رفته‌ایم. باوجودی‌که جمع‌آوری این عکس‌ها کار دشواری بود اما در نهایت ممکن شد. این نمایشگاه اتاق‌ها و اشیاء درون‌شان را پیش چشم می‌آورد. به نظر می‌رسد این عکس‌ها نیز مهم‌ترین کارکردشان، هم‌چنان احیاء ژست است. اما ژستی در غیاب انسان و با حضور اشیاء. با چشم دوختن و دقیق شدن در این آثار می‌توانیم اتمسفر اتاق‌های دوران گذشته را ببینیم. اشیاء درون اتاق‌ها ما را به خود فرامی‌خوانند و از حال وهوای‌ روزگارشان لب به سخن می‌گشایند. با این عکس‌ها در تاریخ سفر می‌کنیم و حال و هوای گذشتگان را این‌بار بدون هیچ تصویر واضح انسانی از طریق اتاق‌ها و اشیاء، بی‌واسطه در‌می‌یابیم

همچنین موزه عکسخانه شهر بخشی از نمایشگاه جهانی تاریخ عکاسی است و متعلق به تمام ایرانیانی است که میراث فرهنگی خود را پاس می دارند و به عکاسی و تاریخ پرسرگذشت عکاسی در ایران علاقمند هستند . این موزه با هدف گردآوری، حفاظت و نگهداری، آموزش و پژوهش تخصصصی عکاسی و تاریخ عکاسی فعالیت می کند، هرچند در طبقه بندی موزه ای تخصصی بودن موزه مطرح می باشد لیکن از ابعاد تاریخی، علمی، هنری، مردم شناسی، کاربردی و ارزشی قابل بررسی می باشد.

گفتنی است این نمایشگاه تا 1 خرداد برقرار است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار