با زبان كودكان اسطوره‌های كشورمان را به آن‌ها معرفی كنیم

هدف از تالیف كتاب بچه‌های آوه‌زین، آشنا شدن نوجوان ایرانی با اسطوره‌های مقاومت ایرانی است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک سال پس از انتشار كتاب «فرنگیس»، خاطرات فرنگیس حیدرپور به قلم مهناز فتاحی، به درخواست دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری استان تهران مجموعه‌ای پنج جلدی به عنوان كتاب بچه‌های ایران تهیه شد كه بازنویسی بخشی از كتاب‌های دفاع مقدس و مناسب سازی آن‌ها برای گروه سنی نوجوانان بود؛ یكی از این كتاب‌ها، كتاب «بچه‌های آوه‌زین» برگرفته از كتاب فرنگیس است. هدف این مجموعه كتاب‌ها آشنایی نوجوان ایرانی با ماجراهای خواندنی جنگ تحمیلی و اتفاقات هشت سال دفاع مقدس است.
 
مهناز فتاحی، نویسنده كتاب «بچه‌های آوه‌زین»، در این باره گفت: این كتاب بخشی از كتاب فرنگیس است كه به دوران كودكی فرنگیس حیدرپور، تفاوت‌های او با دیگر اطرافیانش، روحیات و خلق و خو، ازدواج در سنین كودكی و شروع جنگ 8 ساله ایران و عراق می‌پردازد. هدف از تالیف «بچه‌های آوه‌زین» جذب گروه سنی نوجوان برای خواندن این كتاب و آشنا شدن نوجوان ایرانی با اسطوره‌های مقاومت ایرانی است.
 
وی با بیان اینكه وقتی برای كودك و نوجوان كار می كنیم باید با زبان خودشان با آن ها صحبت كنیم، اضافه كرد: زمانی كه ذائقه كودكان شناسایی شود می‌توان راه و شیوه انتقال چنین مفاهیمی را به آن‌ها پیدا كرد. بچه‌ها در سنین كودكی و نوجوانی به دنبال الگو و قهرمان برای خودشان هستند و ما با به‌وجود آوردن چنین كتاب هایی می توانیم اساطیر كشور خودمان را به آن‌ها معرفی كنیم و با توجه به اینكه داستان های قهرمانی و ماجراجویی برای بچه‌ها جذابیت زیادی دارد، خود به خود به طرف آن‌ها گرایش یافته و به خواندن كتاب‌های این‌چنینی سوق پیدا می‌كنند.
 
فتاحی تاكید كرد: به طور كلی كتاب‌های خاطرات، مخصوصا برای گروه سنی نوجوانان باید خالی از كلیشه‌ای شدن و همچنین تكراری - كه در اكثر كتاب‌ها است - باشد و همچنین باید دارای نكات تازه و مهمی برای كودك و نوجوان بوده تا قدرت جذب كردن نوجوان را داشته باشد. مهم ترین بخش كار برای این گروه سنی شروع كار است و نویسنده باید به این نكته توجه داشته باشد كه به وسیله اثرش بتواند پیام ارزشمندی را كه در آن خاطره یا داستان نهفته است به ذهن نوجوان انتقال بدهد.



انتهای پیام/



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار