نسل امروز میراث‌دار فرهنگ شهدای دفاع مقدس

اظهار نظرهای مسئولان و هنرمندان درمورد برگزاری کنگره 2 هزار شهید هنرمند شنیدنی است.

نسل امروز میراث‌دار فرهنگ شهدای دفاع مقدسبه گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کنگره 2 هزار شهید هنرمند به کار خود پایان داد. برگزاری این کنگره با هدف تجلیل و گرامی‌داشت شهدای هنرمند انجام شد و بار دیگر یاد و خاطره مردان خدا را در جامعه زنده کرد. در همین راستا با برخی از مسئولان و چهره‌های هنری گفتگویی ترتیب دادیم.

** جنتی: شهدای هنرمند پیام‌آور خون همه‌ی شهیدان‌اند

فکر می‌کنم این حرکت یکی از زیباترین و برزنده‌ترین کارهایی بود که بعد از انقلاب صورت گرفت. به هر حال همه‌ی شهدا چشم و چراغ ملت ایران هستند و آن‌ها شایسته احترام و ستایش‌اند .البته شهدای هنرمند کسانی هستند که پیام‌آور خون شهیدان‌اند و با آثار گران‌قدرشان در حوزه‌های مختلف هنری سعی در ترویج فرهنگ شهادت و از خودگذشتگی در جامعه بودند و این موضوع جزء ارزشمندترین کارهایی بود که آن‌ها انجام دادند و در نهایت به آرزوی خود رسیدند و به لقای خدا پیوستند.

جا دارد که از اینگونه کنگره‌ها هر ساله برگزار شود و آثار و زندگینامه مردان خدا مکتوب شود و در اختیار جامعه قرار بگیرد تا نسل امروز بداند این سرزمین چه سرمایه‌های عظیمی داشته است.

** رئیس بسیج هنرمندان: برخی‌ها فکر کردند این مقدار شهید هنرمند وجود ندارد
به لطف الهی حرکت خوبی بود که انجام شد. به نظر من هر مرحله این کنگره مثل یک پله بود که ما را به بام هدف نزدیکتر می‌کرد. استقبال بسیار خوبی از این کنگره شد و بسیاری از هنرمندان به لطف الهی آستین بالا زدند و در این عرصه به شکل جدی وارد شدند. قطعا بدانیم بعد از این کنگره تولیدات جدید در بحث فرهنگ ایثار و شهادت خواهیم داشت. 

برخی از دوستان باورشان نمی‌شد که ما دراین مقیاس در دفاع مقدس و سایر عرصه‌های دفاع از انقلاب شهید هنرمند داشته باشیم. هنرمندان عزیزمان از اینجا به بعد بیشتر در حوزه میراث به جا مانده از این شهدا کار کنند و به تولید آثار فاخر هنری مبادرت شود که از این آثار هم در مقیاس داخلی و هم در مقیاس بین‌المللی استفاده کند.

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا مثل یک پرچم است که باید همیشه در احتزاز باشد و نه فقط در مواردی خاص و زمانی مشخص ما در برابر عظمت این پرچم عزت‌آفرین باید خاضع و خاشع باشیم و باید اعتراف کنیم که هرچه داریم مدیون خون شهداست.

همچنین اضافه شدن کنگره صنایع دستی در سال بعد خبر جدید منتظری بود.

** بهرام عظیمی : نسل امروز باید با میراث و دفاع جانانه نسل انقلاب آشنا شود
اتفاقاتی که در این کنگره در روزهای قبل افتاده است می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. این موضوع که ما هر ساله یاد این عزیزان را گرامی بداریم به خودی خود بسیار ارزشمند و در عین حال اثرگذار خواهد بود.

برای نسل امروز راه شهدا یک راه اثرگذار است نسلی که آگاهی کمی از آن دوره دارد و فقط تصوری ساختگی از جنگ تحمیلی در ذهن آن شکل گرفته است. جوانان این نسل باید بدانند که آن دفاع چقدر ارزشمند بوده است و حیات امروز ما مدیون دفاع جانانه آن جوانان بوده است. کنگره 2 هزار شهید هنرمند مختص نسل امروز است که آن‌ها باید با آرمان‌های مردان آن دوره به صورت جدی آشنا شوند.

** علیرضا داوودنژاد: از جان‌گذشتگی و فداکاری ویژگی مهم ملت ایران است
در نظر داشته باشید که کسانی از قشر موسیقی‌دان، شاعر، نویسنده، نقاش، مجسمه‌ساز، بازیگر و کارگردان بودند که به کاروان دفاع از میهن پیوستند و جان خود را نثار آرمان‌های این سرزمین کردند.

این مسئله یک ویژگی مهم است که ملت ایران دارد و بازگوکننده این مطلب است که ما اهل قصاوت، خون‌ریزی و تهدید نیستیم و در عین حال اگر به کشورمان تجاوز شود به دفاع از میهن برمی‌خیزیم و تا مرز شهادت پیش می‌رویم.

**دبیر کنگره 2 هزار شهید هنرمند:این حرکت یاد و خاطره شهدا را دوباره زنده کرد
این واقعیت را بدانید که امسال سال اولی بود که این حرکت انجام شد و شهدا کمک کردند که این مراسم برگزار شود. خانواده شهدا از سراسر کشور با شور و شوق فراوان آمده‌ بودند و در این مراسم حضور داشتند و این حرکت یاد و خاطره شهدا را دوباره زنده کرد.

به صورت خاص این حرکت در حوزه هنر می‌تواند مسیری روشن‌گر برای آینده ما ترسیم کند. امروز اگر جامعه‌ما به دنبال هنر متعهد و اصیل است باید زندگی‌نامه شهدا را بخواند و آن را سرلوحه کار خود قراردهد.

ما باید آثار این شهدا را ثبت کنیم و دراختیار نسل جوان بگذاریم. دبیر خانه بسیج هنرمندان وظیفه اصلی زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا را برعهده خواهد داشت.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار