سردار اثباتی؛

ما در فضای مجازی با آمریکا سرشاخ هستیم

فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح می گوید روش مقابله ما با آمریکا در فضای مجازی از نوع فرهنگی است.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در  بخش نخست گفت‌وگوی باشگاه خبرنگاران جوان با سردار سرتیپ دوم پاسدار بهروز اثباتی فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای‌ مسلح، به علل عدم تشکیل ارتش سایبری  در کشورمان و نیّت آمریکایی‌های پیرامون القای  این مطلب که ایران به دنبال تشکیل چنین ارتشی است پرداختیم.

این بخش از گفتگو بیشتر حول محور مسائل فرهنگی و شکاف مجازی بین دولت و ملت امریکا قرار گرفته است.


باشگاه خبرنگاران جوان: سردار در بخش قبلی گفت‌وگو اشاره کردید به اینکه ما ارتش سایبری به معنی سازمان یافته که بخواهد منافع حیاتی دیگران را تهدید کند نداریم حال یک سؤال مطرح می‌شود در شرایطی که حدود 30 کشور دنیا چنین ارتشی تشکیل داده اند  و مثلاً آمریکایی‌ها به وسیله ویروس "فلیم" به ما حمله می‌کنند چرا ما نباید مشابه چنین ارتش داشته باشیم و شبیه اقدامات آنان را انجام دهیم؟

سردار اثباتی: مثال خوبی را بیان کردید. ببینید وقتی آنها از طریق بدافزار به ما حمله می‌کنند یک راه این است که ما هم مثل آنها  از روش مشابه برای پاسخ دادن استفاده کنیم.  اما این همان چیزی است که آنها می‌خواهند چرا که در اصل این یک بازی‌ است که از سوی آنها طراحی شده و آنها می خواهند که ما وارد آن شویم.


پوراعظم///سردار اثباتی: در فضای مجازی با امریکا سرشاخ هستیم(ناقص است)

فرض کنید در  یک مسابقه کشتی قرار دارید. اولین چیزی که مدنظر می گیرید شناسایی نقاط ضعف و  قوت حریف است با این کار شما از نقاط ضعف حریف استفاده کرده و از  نقاط قوت او دوری می‌کنید . این قانون مقابله است . در این جا هم همین مسئله حاکم است. وقتی نقطه قوت آمریکایی‌ها قدرت سخت سایبری است آیا منطقی است که جمهوری اسلامی ایران هم با همین روش با آنها مقابله کند یا باید به سراغ نقطه ضعف آنها برود؟


من معتقدمنقطه ضغف آمریکا شکاف موجود بین دولت و ملت آن است. آمریکا یک کشور از هم گسسته و دوتکه در فضای مجازی است. ایالات متحده یک دولت به عنوان  هیئت حاکمه دارد و در آن طرف توده‌ی مردم آمریکا قرار دارند. البته من نمی‌خواهم خیلی آرمان‌گرایانه نگاه کنم این دولت اگر چه با توده مردم در بعضی جاها ارتباط دارد اما وقتی شما بررسی می‌کنید می‌بینید که همین دولت 5 سازمان امنیتی در فضای مجازی  تشکیل داده که یکی از آنها وزارت امنیت داخلی آمریکا است که از نظر اهمیت معادل سازمان سیا به حساب می‌آید.خب! کلمه امنیت داخلی چه پیامی را به ذهن متبادر می کند؟

آمریکایی‌هایی که زمانی می‌گفتند کوچکترین دولت دنیا را دارند و مدعی آن بوده‌اند که با 12 وزارت‌خانه دنیا را اداره می‌کنند حالا در نظام فدرال خود برای امنیت داخلی‌شان یک وزار‌ت‌خانه تشکیل داده‌اند این بدین معنی است که به همان اندازه که آنها از دشمن بیرونی می‌ترسند از درون جامعه خود نیز هراس دارند این همان نکته کلیدی است. آمریکایی‌ها از لحاظ وضع اجتماعی و فرهنگی فرو پاشیده هستند. شما بیشترین پرخاشگری اجتماعی، ترور داخلی، شکاف‌های مذهبی و قومی را در آمریکا می بینید. الان چه مدت است که آنها نتوانستند مسئله سیاه‌پوستان را حل کنند؟ آیا  فیلم‌های اعتراض مردم سیاه‌پوست آمریکا را ما منتشر می کنیم یا خودشان این اقدام را انجام می‌دهند؟

این اتفاق در آمریکایی رخ می دهد که مسئله 11 سپتامبر را ظرف 1 دقیقه در رسانه‌هایش کنترل کرد پس نتیجه می‌گیریم که یک شکاف میان دولت و ملت آمریکا وجود دارد. 

در واقع بزرگترین نقطه ضعف آمریکا جامعه آن است. طبقات اجتماعی و نسل جوان بریده آن هستند. باز یک مثال دیگر بزنم. طبق آماری که خودشان منتشر کرده‌اند میزان خودشکی نظامیان آمریکایی بیشتر از تلفاتی است که در جنگ داده‌اند. سربازشان  پول می گیرد که به جنگ برود و آدم بکشند و بعد هم ترخیص شوند اما وقتی به خودش می‌آید دیگر خود را هم نمی تواند تحمل کند. این را مقایسه کنید با یک بسیجی ما که افتخار می‌کند 30 سال پیش در جبهه بوده است در حالی که هیچ چیزی هم به او داده نشده. من صدها پاسدار و ارتشی را هم می شناسم که همین روحیه را دارند. ما این موضوعات را در فضای مجازی هم احساس می‌کنیم لذا به همین دلیل است که می‌گویم ما در منطق مبارزه‌یمان با آمریکا نیاز به ارتش سایبری نداریم جنس مقابله ما با آنها از نوع فرهنگ و اقناع است.


پوراعظم///سردار اثباتی: در فضای مجازی با امریکا سرشاخ هستیم(ناقص است)


باشگاه خبرنگاران جوان: سردار  اثباتی! به نظر شما فضای مجازی برای ما امروز یک فرصت به حساب می آید یا یک تهدید؟

سردار اثباتی: فضای مجازی به نظر من حقیقت است. ببینید فضای مجازی یعنی دنیایی مبتنی بر صفر و یک و دیتا و انسان‌هایی که بر مبنای این منطق در  آن زندگی می‌کنند. به شخصه معتقدم که ما در دنیای امروز در آن واحد با 3 انسان روبه‌رو  هستیم. یکی همین انسان حقیقی است دیگری انسان مجازی و بعد بعدی هم انسان مجازی‌شده است. یعنی یک انسان هم‌زمان با 3 هویت زندگی می‌کند. در این باره مدتی است در این فکر هستم که از علمای بزرگوار دینی در قم بخواهیم درباره این موضوع از بعد فلسفی وارد این عرصه شوند و به تبیین آن بپردازند. من الان وقتی فرزند خودم را مشاهده می‌کنم شاید او در کنار من نشسته باشد اما "خود حقیقی" او با "خود مجازی‌اش" و "خود مجازی‌شده‌اش" تفاوت می کند.


باشگاه خبرنگاران جوان: منظورتان از خود مجازی‌شده چیست؟

سردار اثباتی: یعنی چیزی که نظام‌های رسانه مجازی از فرد می‌سازند. این حتی با تعریف مجازی هم متفاوت است . من هم ممکن است از اینترنت استفاده کنم اما به آن معتاد نیستم. اما انسان مجازی شده کسی است که هویت خود را به فضای مجازی فروخته یا بهتر بگویم او را مجازی کرده‌اند. وقتی مدیر مایکروسافت می‌گوید من از محیطی (فضای مجازی) که آن را می سازیم می ترسم این معنایش چیست؟ یعنی انسانی را دارند می‌سازند که مجازی شده است و خودش نیست.

من گاهی اوقات به شوخی می‌گویم نسل ما نسل چرتکه است یا اگر خیلی پیشرفته باشیم تا ماشین حساب پیش می‌‌آییم. ممکن است توی اینترنت هم برویم اما تفکر چرتکه‌ای است.

اما نوه من وقتی 3 ساله بود نگاه کردم و دیدم دستش به حالت کلیک است این امر به طور ناخودآگاه در او شکل گرفته است چون والدین و فامیلش همه در فضای مجازی هستند. این بود که در چنین سنی به طور ناخودآگاه انگشتش به حالت کلیک درآمده بود یعنی این کودک قبل از اینکه هویتش شکل بگیرد ماهیت مجازی‌اش شکل گرفته است.


پوراعظم///سردار اثباتی: در فضای مجازی با امریکا سرشاخ هستیم(ناقص است)


این نکته اتفاقا همان چیزی است که ما در قرارگاه فضای مجازی پیرامون آن می‌اندیشیم و به دنبال راهکارهایی برای ایجاد یک ارتباط مناسب میان این 3 هویت هستیم. من امروز صبح که راهی محل کارم بودم پدری را دیدم که در حال بردن فرزندش به مدرسه آنچنان در گوشی تلفن خود محو شده بود که نزدیک بود ماشین با او برخورد کند. اصلاً انگار این آدم در این دنیا نبود!

البته ممکن است این فرد دلایل منطقی  برای رفتن  به فضای مجازی داشته باشد مثلا امری ضروری کانند پاس کردن یک چک و نظایر اینها اما واقعیت آن است این انسان یک فرد مجازی‌شده است ما در قرار گاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح تهدید را از این منظر می‌بینیم. از همین رو به دنبال اقدام فر هنگی هستیم اساسا جنس شعارهای ما  در انقلاب از نوع فرهنگی بود ((استقلال آزادی جمهوری اسلامی)) ما قطعا با آمریکا در حوزه فر هنگی سرشاخ هستیم که یکی از مصادیق آن فضای مجازی است.


باشگاه خبرنگاران جوان: از شما سپاس‌گذارم


سردار اثباتی: من هم از شما تشکر می‌کنم.


گفت‌وگو از میثم پوراعظم


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
امریکا یک غده سرطانی است که همش دردسرایجاد میکنه خدامحوش کنه
آخرین اخبار