فرش قرمز اروپا زیر گام‌های دیپلماسی تهران

اولین سفر اروپایی رئیس‌جمهوری پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها با ورق خوردن برگ جدیدی از روابط شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، عازم رم، پایتخت ایتالیا شده و قرار است روز چهارشنبه به پاریس، پایتخت فرانسه نیز سفر کند. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به اروپا پس از 16 سال است که به دعوت رسمی سران دو کشور ایتالیا و فرانسه انجام می‌شود. همچنین نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور ایران پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌ها به شمار می‌رود. روحانی قرار است در جریان این سفر به واتیکان برود و با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم دیدار کند. 

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا///////////////////////////

اولین سفر اروپایی حسن روحانی رئیس‌جمهوری پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها آغاز شد. حالا دو ماه پس از حوادث تلخ پاریس، حسن روحانی اولین سفر اروپایی‌اش را پس از حل پرونده هسته‌ای ایران و آغاز دوران پساتحریم امروز با سفر به رم آغاز می‌کند. دعوتنامه این سفر مرداد ماه سال جاری از سوی «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا در سفرش به تهران به رئیس‌جمهور‌ی تحویل داده شده بود.

 روحانی در سفر به ایتالیا پس از استقبال رسمی، ملاقات‌هایی با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و سایر مقامات بلندپایه ایتالیا خواهد داشت.  دعوتنامه سفر روحانی به فرانسه در روزهای اول مرداد سال جاری از سوی لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در سفرش به ایران به رئیس‌جمهوری تقدیم شده بود. به هرترتیب روحانی در این سفر علاوه بردیدار با رئیس‌جمهوری فرانسه، با مدیر کل یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) که مقر آن در پاریس است، به‌عنوان بازوی فرهنگی سازمان ملل متحد نیز دیدار وگفت‌وگو خواهد کرد. همچنین روحانی با تعدادی از سرمایه‌گذاران، مدیران اقتصادی و صاحبان ارشد صنایع بزرگ فرانسه دیدار خواهد داشت.  ملاقات‌های دوجانبه و چندجانبه، نشست و مصاحبه با سردبیران ارشد رسانه‌های اروپایی، ایتالیایی و فرانسوی، دیدار با نخبگان و اندیشمندان، نشست مشترک با صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران از سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رئیس‌جمهور در این سفر ۴ روزه است. 

روابط اقتصادی

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا///////////////////////////

بنظر می رسد که، ایران در این سفر به دنبال بازگرداندن روابط اقتصادی‌اش با رم و پاریس است که پیش از اجرای تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی در ژانویه 2012 از شرکای تجاری اقتصادی اصلی ایران به شمارمی‌آ‌مدند. تجارت میان ایران و ایتالیا از سالانه 6/ 7 میلیارد دلار در سال 2012 به 3/ 1 میلیارد کاهش یافته است.

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا///////////////////////////

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا///////////////////////////


اما اکنون با توجه به لغو تحریم‌های ایران تجار ایتالیایی مایلند تا روابط خود را با ایران تجدید کنند. در این بین شرکت‌های پژو و رنو بسیار مشتاقند که بار دیگر وارد بازار خودروی ایران شوند اما اکنون با رقبای سرسختی از آلمان، کره‌جنوبی، چین و ژاپن مواجهند.در همین رابطه سفر یک هیات تجاری 150 نفره از فرانسه به ایران در تابستان سال جاری وهمچنین رایزنی‌ها برای خرید هواپیماهای ایرباس صورت گرفته است.

همچنان که به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی قرار است در جریان سفرحسن روحانی به فرانسه قرارداد خرید ۱۱۴ فروند هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس امضاء شود. در همین حال  حدود 70 تن از فعالان رشته‌های مختلف اقتصادی، رئیس‌جمهوری را در سفر به ایتالیا و فرانسه همراهی می‌کنند.


فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا///////////////////////////

پیش‌بینی می‌شود روسای جمهوری ایران و ایتالیا و فرانسه درکنارگفت‌وگو بر سر مسائل اقتصادی در مورد مهم‌ترین مسائل جاری در منطقه از جمله بحران پیش آمده در روابط ایران و عربستان با یکدیگر گفت‌وگو کنند همچنان که پیش ازاین لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه برای کاهش تنش جاری میان تهران و ریاض اعلام آمادگی کرده بود.

واقعیت موضوع آن است که، آنطور که در طی سالیان اخیر نقش سازنده ایران در معادلات جهانی و روابط بین الملل از نگاه تحلیل گران سرشناس سیاسی دنیا پنهان نماده است،امروز ما شاهد ظهور  روزافزون این تفکر در بین دولتمردان وتصمیم سازان جامعه بین المللی هستیم.

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا

جایگاه ایران در منطقه و نقش تهران در حل بحرانهای خاورمیانه و حتی جهان پیش رو، جمهوری اسلامی ایران را در مسیر کسترش و ترمیم روابط دپلماتیک با نظام بین الملل قرار داده است.گويا اين سفر تفاوت‌هايي با قبل دارد، از جمله همراهي هيات وسيع‌تري. همين چند روز پيش كه رييس‌جمهوري چين در ايران حضور داشت، حدود ٨٠٠ نفر وي را همراهي مي‌كردند.

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا

خوشبختانه اين رويه در ايران هم اجرايي شد و در سفر به فرانسه فعالان اقتصادي ايران با هدف همكاري اقتصادي با همتايان فرانسوي خود، روحاني را همراهي مي‌كنند. بالطبع زماني كه رييس‌جمهوري يك كشور در كنار فعالان اقتصادي به جايي سفر مي‌كند، پيامي مخابره مي‌شود كه نشان‌دهنده عزم يك دولت براي گسترش و توسعه صنعت و اقتصاد است.

باید به این نکته اشاره کردکه، فرانسه در زمينه‌هاي خودرو، كشاورزي، هواپيما‌سازي، ساختمان، محيط زيست و گردشگري، كشور توانايي است و همكاري دو جانبه بين ايران و فرانسه مي‌تواند ما را در زمينه رفع كمبودها در حوزه‌هايي كه گفته شد، ياري كند.

البته بايد به ياد داشته باشيم كه قبلا هم همكاري‌هاي گسترده‌اي بين ايران و فرانسه در زمينه خودروسازي وجود داشت ولي با فشار امريكا، آنها مجبور شدند ما را رها كنند. هر چند كه اين عمل خواست طرف فرانسوي نبود ولي به هر حال آنها ما را رها كردند وخودشان هم ضضر این نابخردی را چشیدند.

 لازم است كه در دوره جديد توجه بيشتري به قراردادهايي كه نوشته مي‌شود، داشته باشيم تا مانند گذشته دچار مشكل نشويم. از سوي ديگر بايد از دوره پيش برجام آموخته باشيم كه اجازه ندهيم تضادها به مرحله حاد برسد و تلاش كنيم مسائل را در حوزه ديپلماسي حل كنيم.

در  هر صورت باید منتظر ماند و دید که دستاوردها و ابعاد این سفرهای دیپلماتیک در چه گستره ای قرار می گیرد.آنچه که دست به نقد و آماده بهره برداری است این مهم است که،هر اندازه روابط خارجی یک کشور افزایش یابد و نیز دارای تنوع و تکثر در هدف گذاریها باشد، موجد بالا رفتن سطح توسعه سیاسی و به تناسب آن ارتقاء اقتصادی و فرهنگی جامعه مبداء خواهد شد.

تا بدین لحضه این جوان برنا(ایران) در مواجه با محدودیتها و قیدهای ساختارمند غرب بود،حال دولتمردان غرب و همچنین ایالت متحده نیک به این موضوع پی برده اند که، این جوان برنا شوق پیشرفت-هم افزایی-الگوسازی-نقش محوری در مسایل جهان و...دارد  وآنها ناگزیر بر پذیرش این موضوع بسیار مهم هستند.

باید پذیرفت چنانچه جامعه جهانی قائل براین مطلب باشد که حل مبنایی مسایل و معضلات جهانی نیازمند یک خرد جمعی است، بواقع تهران بخش مهمی از یک پازل سیاسی در برطرف کردن مناقشات بین المللی است.

زنجیره افراط و تروریسم بشدت مرزهای خاورمیانه را در نوردیده است و به اروپا وامریکا رسوخ نموده است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران بعنوان با ثبات ترین و امن ترین کشور در سطح خاورمیانه گزینه ای ناگسستنی و انکار ناپذیر در زدودن غبار خشونت و ناامنی از چهره دنیاست.

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا///////////////////////////

فرش قرمز اروپا زیر گامهای دیپلماسی تهران/برگ جدید روابط خارجی ایران واروپا

از طرفی ایران با سرزمینی بکر و پهناور، بهترین و تنها انتخاب برای کشورهای صنعتی خواهد بود. چنانکه اگر غیر از این بود فرودگاه تهران از سفرهای هیاتهای دیپلماتیک کشورها متراکم نمی شد و ما امروز شاهد دعوت از مقامات بلند پایه ایران به اروپا نبودیم.از این رو می توان گفت برگ جدید روابط خارجی ایران و اروپا ورق زده شده است و امیدواریم به زودی نتایج این مناسبات در قوام اقتصادی و سیاسی کشور عزیزمان به منصه ظهور برسد.
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/











اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار