حوادث کوهنوردی در دماوند

بلند ترین کوه ایران در روزهای پایانی هفته شاهد حوادثی بود.

حوادث کوهنوردی در دماوند به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  هر هفته کوهنوردان زیادی به دماوند بلندترین قله کشورمان صعود می کنند که متاسفانه هراز گاهی شاهد هستیم کوهنوردی به دلیل رعایت نکردن بر خی مسائل جان خود را ازدست می دهد در روزهای 8 و بهمن  در این کوه حوادثی رخ داده که به ان می پردازیم .

روز پنجشنبه گذشته یکی از دو کوهنورد تهرانی که به دو کوهنورد فرانسود قصد صعود به دماوند را داشت دچار هایپوترمی می شود و در هنگام فرود جان خود را ازدست می دهد، وی قبل از صعود دچار این بیماری می شود و قله را به سختی صعود می کند، چند دقیقه بعد علائم بی حالی و ضعف شدید به کوهنورد دست می دهد و چند لحظه بعد دچار عدم تعادل و شرایط بدی جسمی میشود که با کمک کوهنوردان حاضر وبا کمک طناب با سختی به پایین منتقل می شود.

 حال عمومی وی لحظه به لحظه بدتر می شود وبعد از انتقال این کوهنورد به بارگاه سوم عمل احیاء انجام می شود و احیای قلب و ریوی گرم کردن مصدوم یک ساعتی طول می کشد که در نهایت فرد فوت می کند. 

این گزارش ادامه می دهد : جسد این کوهنورد  به همراه دو فرد سرمازده روز جمعه 9 بهمن با کمک بالگرد از بارگاه سوم به پائین منتقل می شود.

هایپوترمی قاتلی خاموش است
رئیس انجمن پزشکی کوهستان دراین خصوص گفت: این بیماری به صورت نامحسوس به سراغ کوهنورد می اید و زمانی که فرد به ان مبتلا میشود نمی توان کاری کرد و کوهنوردان باید مواظب با شند در موقعی که ضعیف ترین نشانه این بیماری را درخود دیدند از ادامه صعود منصرف شونددر حقیقت هایپوترمی قاتلی خاموش است که جان فرد را تهدید می کند .

وی تصریح کرد:علائم این بیماری شامل :احساس سر گیجه  منگی  کندی حرکت  اختلال تفکر  اختلال هوش کما ودر نهایت مرگ در اتظار کوهنورد می باشد.

 مساعدیان در ادمه گفت :به دلیل بارشهای روزهای اخیر در دماند و چهره زمستانی این کوه  کوهنوردان باید خیلی مراقب خود باشند حتما با وسایل کافی و رعایت مسائل ایمنی کوهنوردی کننددمائی که روز پنج شنبه از این قله گزارش شده است بین 40-50  درجه زیر صفر بوده است که این برودت میتواند به سرمازدگی فرد منجر شود .

وی در پایان خاطر نشان کرد:در این فصل به دلیل بارش برف در کوهستانها صعود ها سخت تر میشود و باید احتیاط بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار