اخلاق حرفه‌ای در جامعه پزشکی مغفول واقع شده است

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: اخلاق حرفه‌ای مهمترین بحث در دوره‌های دانش افزایی اساتید و نخبگان در جامعه پزشکی است که مغفول واقع شده است.

خرم خورشید رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان افزود:همانطور که علم و تکنولوژی و پیشرفت در تمام جهان روز به روز رشد می‌کند، مسائل اخلاقی جدیدی در این رابطه متجلی می‌شود که باید در حوزه اخلاق نیز بروز پیش برویم و تخصص داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در مسائل علمی به خصوص رشته ژنتیک مواردی نظیر رحم اجاره‌ای ( اهدا جنین) تخمک، سقط جنین و .... مطرح میشود که با وجود فقه شیعه به عنوان پویاترین فقه مشکلات متعدد را مورد بررسی و مطالعه قرار داد.

 وی گفت: در بسیاری از کشورهای این مسائل حل نشده اما در کشور ما توسط علما دینی مشکلات محققان با اطلاعات روز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و خیلی از مسائلی که حل شده از قبل در نشست‌هایی با حضور علمای دینی، قوه قضائیه،‌پزشکی قانونی، متخصصان ژنتیک و زنان زایمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج خوبی انعکاس داده می‌شود.

وی گفت: در نشست‌های تخصصی که به منظور بررسی ضرورت سقط بیماری‌های ژنتیکی داشتیم بیشترین مشکل را با علما دینی و کمترین را با جمعیت شناسان یا جامعه شناسان داشتیم و این نشان می‌دهد، فقه پویای شیعه با تکیه بر اخلاق حرفه‌ای در مسائل علمی، پزشکی گام‌های خوبی برداشته است.

متخصص ژنتیک پزشکی کشورمان استاندارد شدن برخی مطالب و ورود به جوامع دانشگاهی و اجرایی را در گرو ارتباط موثر و حوزه دانشگاه دانست و گفت: امیدواریم با فراگیری اخلاق در جوامع دانشگاهی و به ویژه جوامع پزشکی، شاهد اخلاق نافع، آموزش نافع و تحقیقات نافع باشیم زیرا بدون اخلاق حرفه‌ای و عملی، نتایج زیان بار جایگزین نتایج اثر بخش می‌شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار