اذعان پنتاگون: در عملیاتی کردن هواپیماهای اف 35 ناموفق بودیم

وزارت دفاع آمریکا، به روند کند و دشوار پیشرفت در تولید و عملیاتی کردن هواپیمای جنگی رادار گریز اف - 35 اذعان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ بخش نظارت بر پیشرفت اجرای قراردادهای تسلیحاتی پنتاگون گزارشی تهیه کرده و آورده است: این وزارتخانه اذعان کرده است اطمینان ندارد نخستین گروه از هواپیماهای رادار گریز اف سی و پنج تا قبل از پایان سال 2016 در نیروی هوایی آمریکا به کار گرفته شوند.

به گفته بخش نظارت و ارزیابی قراردادهای تسلیحاتی در پنتاگون، برای آنکه بتوان هواپیماهای اف سی و پنج را عملیاتی اعلام کرد، ضوابط لازم رعایت نشده است. کارشناسان، دلیل این تاخیر را پیچیده بودن سامانه رایانه‌ای این نوع هواپیما می دانند که همیشه با نواقصی همراه بوده است.
در عین حال، نیروی تفنگداران دریایی آمریکا ده فروند هواپیمای اف سی و پنج خود را از تابستان امسال آماده پرواز اعلام کرد؛ اما پنتاگون در گزارش خود تاکید کرد این ده فروند هواپیما به هیچ وجه برای عملیاتی شدن و حضور در نبردها آمادگی ندارند.

در گزارش پنتاگون، علاوه بر مشکل در سامانه رایانه ای هواپیما، به نقص فنی در صندلی پرتاب شونده خلبان اشاره و گفته شده است هنگام خروج اضطراری خلبان از هواپیما با استفاده از صندلی پرتاب شونده، وی قطعا از ناحیه گردن به شدت آسیب دیده و به احتمال زیاد کشته خواهد شد و به همین دلیل، برای خلبان هایی که کمتر از 61 کیلوگرم وزن دارند، پرواز با این هواپیماها فعلا ممنوع است تا مشکل صندلی برطرف شود که این مسئله هم به احتمال قریب به یقین، یک سال به درازا خواهد کشید.

هواپیمای اف سی و پنج، پرهزینه ترین طرح تسلیحاتی پنتاگون بوده است. برای تولید هر فروند از این نوع هواپیما 163 میلیون دلار هزینه شده است و برآورد می شود تولید 2443 فروند از آنها، 398 میلیارد و 600 میلیون دلار برای پنتاگون هزینه داشته باشد.

گفته می شود این هواپیمای رادار گریز که شرکت لاکهید مارتین کار ساخت آن را بر عهده دارد، باید بتواند شش برابر کارآمدتر از هواپیماهای جنگی کنونی در نبردهای هوایی و عملیات شناسایی و هشت برابر قدرتمندتر از آنها در اجرای حملات زمینی عمل کند.

چند کشور از جمله انگلیس برای خرید اف سی و پنج اظهار تمایل کرده اند و گفته می شود لندن، 138فروند از آن را سفارش داده است.

پنتاگون می گوید تاکنون 170 فروند اف سی و پنج تولید کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار