سینما در هفته‌ای که گذشت؛

این هفته سینمای ایران حول محور یک رویداد می‌چرخید؛ «جشنواره فیلم فجر»

در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر تمام اتفاقات سینمایی کشور زیر سایه این رویداد هنری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما در دوماه قبل از آغاز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر مستقیم این رویداد بوده است و در این هفته این تاثیر چندین برابر شده است.

کارت‌های دردسر ساز کاخ جشنواره 

سیمون سیمونیان پس از اتفاقاتی که در زمان اکران فیلم «لانتوری» در کاخ جشنواره افتاد توضیحاتی را در خصوص صدور کارت‌های کاخ جشنواره ارائه کرد.

به گفته مدیر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، تعداد کارت‌هایی که برای عوامل فیلم‌ها صادر شده نسبت به سال‌های قبل افزایشی نداشته و مطلقا کارت غیر مرتبطی صادر نشده و مسئولیت صدور کارت برای عوامل فیلم‌های راه یافته برعهده دبیرخانه جشنواره بوده است. ضمن اینکه از طرف دبیرخانه حتی یک کارت هم برای بازیگران نوجوان صادر نشده چه برسد به کودکان و افرادی که ارتباطی با فیلم‌ها ندارند. 

به دنبال ازدحام کاخ جشنواره در سانسی که فیلم «لانتوری» اکران می‌شد، اهالی رسانه و منتقدان رسما صدای اعتراض خود را برای ترددهای غیرضروری و شلوغی کاخ جشنواره به گوش مدیران جشنواره و بهروز غریب پور رساندند.

«ابد و یک روز» اولین فیلم محبوب مردمی

بنا بر اعلام خانه سینما که مسئولیت جمع آوری آرای مردمی را برعهده دارد، به ترتیب حروف الفبا «ابد و یک روز» سعید روستایی، «اژدها وارد می‌شود» ساخته‌ مانی حقیقی، «بارکد» مصطفی کیایی، «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا و و «ایستاده در غبار» جای خود را به «لانتوری» سومین ساخته‌ رضا درمیشیان داده و این آثار،  پنج فیلم برتر از دیدگاه تماشاگران هستند.

رفع مشکلات ایمنی پردیس آزادی و ملت 

به گفته سعید شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران اینکه بخش زیادی از مشکلات ایمنی پردیس آزادی و ملت حل شده و تا پایان بهمن ماه پایان کار برای این دو مجتمع خدماتی صادر می‌شود. در پردیس ملت و آزادی عمدتا بحث تنگی معابر در سالن‌های سینمایی و چینش بیش از حد صندلی‌ها مطرح بود و از آنجایی که تنگی معابر در خروج فوری تماشاگران مشکلات جدی ایجاد می‌کند تغییراتی در این زمینه ایجاد شد.ضمن اینکه با کوچک کردن کافی شاپ سینما آزادی، مشکل ایمنی این پردیس مرتفع شده و مشکل ایمنی جدی در حال حاضر در پردیس‌ها نیست.

خشم و هیاهو در کاخ جشنواره 

پنجشنبه شب (15بهمن) سانس آخر برج میلاد که به فیلم «لانتوری» اختصاص داشت، با جمعیت زیادی همراه شد که با وجود نمایش «زاپاس» و تکمیل‌بودن ظرفیت سالن، همزمان جمعیتی چند برابر سالن هم در مقابل درهای ورودی در صف ایستاده و منتظر باز شدن درها بودند. 

با پایان یافتن فیلم «زاپاس» در حالیکه حاضران در بالکن سالن را ترک نکرده بودند، پس از تخلیه سالن اصلی ابتدا تعداد زیادی از مهمانان ویژه جشنواره و عوامل فیلم از درب ویژه وارد شدند و بعد درب‌های بالا باز شد و جمعیت زیادی به سوی درها هجوم بردند که در پی این اتفاق، درگیری‌ها شدت یافت. 

ازدحام جمعیت برای ورود به حدی بود که دیگر امکان چک‌کردن کارت‌ها فراهم نبود و همه وارد سالن شدند.

ناظر جشنواره فیلم فجر انتخاب شد 

نوید آقایی با صدور حکمی از سوی حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، ناظر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد.

در این ابلاغ خطاب به آقایی آمده است: این جشنواره به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری کشور و رونمایی از تلاش هنرمندان فیلم ساز برگزیده‌ای است که در صدد آفرینش لحظه‌های به یاد ماندنی برای ملت ایران هستند.

نظارت بر برگزاری باشکوه این جشنواره و استفاده از همه ظرفیت های ملی برای ثبت این رخداد بی‌ همتا مورد انتظار می‌باشد. 

آقایی هم اکنون قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری کشور است.

در افتتاحیه فجر چه گذشت؟

مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره‌ فیلم فجر با سخنان محسن امیریوسفی و برگزیدگان بخش مواد تبلیغی، تقدیر از خانواده شهید سیاح طاهری و سخنرانی هنرمندانی که بزرگداشت‌هایشان در این دوره برگزار شد، همراه شد. 

یکشنبه شب مصادف با یازدهم بهمن مراسم افتتاحیه‌ فیلم فجر در تالار وحدت در بخش اهدای سیمرغ‌های مواد تبلیغی در بخش عکس، با تقدیر از جلال حمیدی عکاس فیلم «ارغوان»، سیمرغ بلورین به محمد بدرلو عکاس فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اهدا شد. 

سیمرغ بلورین بهترین آنونس فیلم به محسن امیر یوسفی اهدا شد، همزمان با حضور امیریوسفی روی صحنه تالار وحدت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به برنامه وارد شد. 

امیریوسفی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: من معضل امیریوسفی هستم. از گرفتن این جایزه ارزشمند بسیار خوشحالم چون فیلم «خواب تلخ» بعد از 12 سال اکران شد، البته متاسفانه تیزر تلویزیونی و بیلبورد ندارد و تنها فرصت تبلیغات ما همین آنونس و پوستر است.در بهار سینمای ایران هستیم که این بهار را به هنرمندان تبریک می‌گویم. دوست داشتم من و عوامل فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» هم اینجا بودیم و امکان اکران یک سانس نمایش را در جشنواره داشتیم و نتیجه کارمان را هم خودمان و هم دوستان، همکاران و هم مخالفان فیلم می‌دیدند. وی در پایان صحبت هایش جایزه را به شهاب حسینی تقدیم کرد.

در ادامه‌ی در بخش پوستر با تقدیر ویژه از طاها ذاکر برای فیلم «خواب تلخ» سیمرغ بلورین این بخش به علی باقری طراح پوستر «من می خوام شاه باشم» اهدا شد.

تقدیر از خانواده شهید سیاح طاهری 

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه‌ی فیلم فجر؛ رخشان بنی اعتماد، فاطمه معتمد آریا، مهتاب کرامتی و سیده زهرا حسینی نویسنده کتاب «دا» از همسر شهید سیاح طاهری تقدیر کردند. 

رخشان بنی اعتماد گفت: برای شناخت آدم ها بهتر است با آن ها هم سفر یا هم سفره شد. من بنا به ضرورت هم سفره آقای سیاح طاهری در جشنواره‌های دانش آموزی بودم و از روح بزرگ ایشان یاد گرفتم.او کسی بود که به طور دائم در برنامه‌های مختلف فرهنگی فعال بود و فارغ از تفاوت‌های دیدگاهی و اعتقادی به هنر سینما احترام می گذاشت. 

رخشان بنی‌اعتماد در ادامه صحبتش با ابراز تاسف از درگذشت یدالله نجفی صدابردار سینما خاطرنشان کرد: همکاران ما امروز داغدار از دست دادن کسی هستند که معلم بزرگ ما بود. اگر این موهبت نصیب ما می‌شد که هریک از ما ذره‌ای از وجود او را در کالبد خود می‌داشتیم، جهان گلستان می‌شد.

در ادامه برنامه بزرگداشت 4 هنرمند مهدی فخیم زاده، رویا تیموریان، رضا کیانیان و دادگو تقدیر شدند.

خارج شدن دو فیلم از آرای مردمی

دو فیلم «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی و «دختر» ساخته سیدرضامیرکریمی به خواست کارگردانانشان از رقابت آرای مردمی خارج شدند.


حجت‌الله ایوبی مقابل بهروز افخمی نشست 

حجت الله ایوبی 14 بهمن ماه در دومین شب از برگزاری جشنواره فیلم فجر با حضور در برج میلاد کاخ جشنواره، میهمان ویژه نخستین قسمت از ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد. 

ایوبی در خصوص وضعیت سینمای ایران بیان داشت: شما چندبار در برنامه‌تان گفتید با من دعوا دارید، من اما با هیچ کسی دعوا ندارم. برایم جالب است بهروز افخمی نخستین سینماگری است که از یک مدیر سینمایی می‌خواهد او را تحویل نگیرد. من فکر می کنم آمار و ارقامی که شما درخصوص وضعیت نمایش فیلم‌ها در سینمای ایران بیان می کنید نیاز به تحلیل بیشتر دارد. من اعتقاد دارم سینمای ایران ورشکسته نیست و بالعکس به سمت امید و پیشرفت می رود. همه شاخص هایی سینمای ما امیدوارکننده است. 

در ادامه بهروز افخمی بیان داشت: اما من معتقدم با افزایش تعداد سالن سینما ظرفیت تماشاگران الزاما افزایش نمی‌یابد. چون همین الان ضریب اشغال صندلی‌های سینماها کمتر از 5 درصد است و اگر قرار بر پرشدن شان بود، همین تعداد پر می شد. 


نظر مجید مجیدی درباره «ایستاده در غبار» 

مجید مجیدی معتقد است، فیلم «ایستاده در غبار» اتفاق بزرگی در سینما است و از نظر تکنیکی و از جهت پرداخت، ساخت چنین فیلمی جسارت بسیار بزرگی را می‌خواهد ومی‌تواند حلقه مفقوده در سینمای دفاع مقدس باشد که توسط محمدحسین مهدویان به تصویر کشیده شده است. فیلمساز مبتکر، جسور و خلاقی که می‌تواند یک پدیده در این سینما باشد.. 

در طول این سال‌ها از این نسل بسیار کم داشتیم که چنین نگاه متعهدانه‌ای نسبت به نسلی داشته باشد که به آن متعلق نبوده و این فیلم ادای دین بسیار بزرگی محسوب می‌شود، آن هم در شرایطی که بیشتر به دنبال سیاه‌نمایی‌ها هستند. 

این فیلم 100 دقیقه‌ای که همه لحظات‌اش بازسازی شده است، به زیبایی به تصویر کشیده شده و ساخت آن جسارت بزرگی را طلب می‌کند.




انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار