در اختتامیه سی و سومین دوره کتاب سال بیان شد:

کتاب‌های برگزیده کتاب سال، مصداق بارز کتاب به عنوان محمل دانش هستند

کتاب سال معتبرترین شاخصه کتاب‌های فاخر است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال که امروز در تالار وحدت برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جایزه کتاب سال معتبرترین شاخصه معرفی کتاب‌های فاخر است، گفت: کتاب‌های برگزیده این جایزه مصداق بارز کتاب به عنوان محمل دانش هستند. 

وی ادامه داد: کتاب‌های حائز اهمیت جایزه کتاب سال، از نظر محتوا و روش علمی فاخر هستند و همه آن‌ها از میان آثار چاپ اول سال گذشته انتخاب شده و در سه مرحله داوری شده‌اند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون ضعف ما در کمبود یا معرفی نشدن آثار فاخر است و جایزه کتاب سال مرجع قابل اطمینانی برای معرفی این آثار به حساب می‌آید. 

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که انقلاب اسلامی، تحولی شگرف در تعریف و نشر به وجود آورده و با این جهش فرهنگی باعث افزایش عناوین کتاب‌ها شده است.

جنتی اظهار داشت: امروزه عناوین کتاب‌های منتشر شده به اندازه‌ای رشد پیدا کرده که ما شاهد برگزاری جشن یک میلیون کتاب منتشر شده در هفته کتاب بودیم.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید هم تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده، نسبت به سال‌های گذشته روند تساعدی داشته و امروز نه تنها نویسندگان بلکه ناشران و کتاب فروشان از بابت کاهش کیفیت کتاب‌های منتشر شده دغدغه دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سال‌های اخیر یارانه مصرف‌کنندگان کتاب به سمت کتاب‌فروش‌ها رفته است و ما علاوه بر اجرای طرح کتابفروشی به وسعت کشور در هفته کتاب و دهه فجر، تصمیم داریم که طرح عیدانه را در آستانه نوروز  اجرا کنیم تا با این طرح به کمک خانواده‌هایی بیاییم  که مشتاق مطالعه هستند.

جنتی گفت: واگذاری فعالیت‌های مختلف اجرایی به بخش‌های خصوصی با هدف کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری صدور مجوز نشریه 5 استان در جهت رفع دغدغه‌های ناشران و نویسندگان اجرایی شده است.

وی ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم که با راه‌اندازی سامانه شناسایی اهل قلم، مشکلات این قشر را بررسی کرده و در مرکز توجه قرار بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هم افزایی ظرفیت‌های دولت و نهادهای مردمی نیز در قالب انتخاب شهر کتاب و روستای دوستدار کتاب در مرکز توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارگرفته است.

جنتی افزود: فضای  مجازی به فعالیت‌های فرهنگی کمک زیادی کرده و امسال برای اولین بار در فراخوان ثبت‌نام و داوری جایزه کتاب سال از فضای مجازی استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: با مقایسه آثار فاخر و نسبت آن‌ها به کل کتاب‌های منتشر شده سال، متوجه شویم که کتاب های فاخر ما کمتر شده است و این نشان می‌دهد که اگر چه در حوزه کتاب از نظر کمی رشد خوبی داشته‌ایم اما از لحاظ کیفی راه زیادی را در پیش رو داریم.




انتهای پیام / 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.