استاندار قزوین گفت: باید با جذب سرمایه گذاری و اقتصادی کردن پسماند، بتوانیم ضمن حفظ محیط زیست، اشتغالزایی نیز ایجاد کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ فریدون همتی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند  افزود: تمامی پسماندهای کشاورزی، صنعتی و عادی به صورت ضربتی جمع آوری و به میله های سوخت و کمپوست تبدیل شود.

وی  اظهارکرد: دانشگاه علوم پزشکی موظف است با فرمانداران و شهرداران همکاری کرده و زمینه لازم برای بازرسی و نظارت بر این اماکن در خصوص نحوه انتقال زباله های عفونی به سایت محمدآباد را فراهم کند و هر نهاد و ارگانی در این زمینه همکاری نکند عذر او پذیرفته نخواهد بود.


همتی ادامه داد: هر پزشک، مطب و درمانگاهی در این زمینه همکاری نکرد باید به فرماندار آن شهرستان گزارش شود تا بدون فوت وقت در این زمینه اقدام گردد.


استاندار قزوین ادامه داد: باید در زمینه مدیریت پسماند با نگاه استراتژیک وارد عمل شد و با ترسیم چشم انداز بلند مدت این موضوع را مدیریت کرد.


همتی ادامه داد: در بحث پسماند باید به گونه ای مدیریت انجام شود که دیگر نیازی به دفن زباله نباشد و با همکاری شرکت های خارجی و خصوصی زباله های خانگی، صنعتی و کشاورزی به میله های سوخت و کمپوست تبدیل شوند.

وی ادامه داد: دفن زباله شیوه ای سنتی بود که امروزه با ورود تکنولوژی و دانش دیگر منسوخ شده است.

همتی ادامه داد: تا وقتی ظرفیتی به نام دفن زباله در استان وجود داشته باشد به استفاده از تکنولوژی روز در مدیریت پسماند اندیشیده نمی شود لذا باید دفن زباله ممنوع شود تا در مدیریت پسماند موفق تر عمل کرد.

وی با انتقاد از مسئولان چرخه بازیافت و مدیریت پسماند در سطح استان گفت: متاسفانه چندین هیات تجاری اقتصادی وارد استان شد اما هیچیک از مسئولان پیشنهادی در زمینه مدیریت پسماند و جذب سرمایه گذاری ارایه ندادند و این یک نقطه ضعف است.

همتی ادامه داد: باید با تغییر رویکرد، این طلای کثیف را به چرخه اقتصادی وارد کرد و با استفاده از دانش و تکنولوژی روز آن را از یک معضل و تهدید به یک فرصت و موفقیت تبدیل کرد.

در کل استان قزوین روزانه 700 تن زباله تولید می گردد که 12 تا 20 درصد زباله مردم قابلیت بازیافت داشته و از زباله های ارزشمند به حساب می آید.

از 127 واحد صنعتی استان قزوین تنها 20 واحد در انتقال پسماندهای صنعتی خود به سایت محمدآباد با شهرداری و محیط زیست استان قزوین همکاری دارند.

سایت محمدآباد در 20 کیلومتری استان قزوین در روستای محمدآباد واقع شده و کار بازیافت و تبدیل پسماندهای استان را برعهده دارد.

انتهای پیام/س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.