«گنجفه» با نگاهی به تاریخ معاصر ایران خلق شد

نمایش «گنجفه» داستانی از دوران قاجار را روایت می‌کند.

نوشین تبریزی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایش «گنجفه» گفت: «گنجفه» نام یک بازی قدیمی ایرانی است. به دلیل علاقه‌ام به تاریخ معاصر ایران این نمایشنامه را که روایتگر داستان زندگی خانواده‌ای قجری در فاصله‌ای سال‌های 1315-1320 است را برگزیدم.

وی ادامه داد: «گنجفه» اولین اثری نیست که حول محور تاریخ ایران به روی صحنه می‌برم. پیش از این نمایش «طعم آلبالو» را که با مقطع زمانی پیروزی انقلاب اسلامی و شخصیت‌های متاثر از آن گره خورده بود، اجرا کردم. تمام دنیا وقایع و شخصیت‌های تاریخی جنگ‌های مرزی و داخلی را دستمایه خلق نمایش داستان و فیلم می‌کنند.

تبریزی بیان کرد: با اجرای آثار آوانگارد پست مدرن و مدرن مخالف نیستم و به تماشای آن‌ها هم می‌نشینم؛ اما باید بخشی از فعالیت هنرمندان معطوف به تاریخ معاصر ایران باشد.

وی در خصوص شیوه اجرایی نمایش «گنجفه» اظهار داشت: این اثر با اینکه داستان ایرانی دارد اما به صورت نمایش‌های ایرانی اجرا نمی‌شود و بر اساس معیارهای دو سبک رئالیسم و ناتورالیسم به روی صحنه می‌رود. البته نورپردازی به صورت رئال نیست و سه فضای مورد نظر در روی صحنه با نور از یکدیگر جدا می‌شود.

کارگردان نمایش «طعم آلبالو» درباره تغییرات نمایش «گنجفه» نسبت به سی و سومین جشنواره تئاتر فجر گفت: بر خلاف اجرای جشنواره در اجرای عموم از موسیقی زنده بهره گرفته‌ایم. همچنین به دلیل مشغله پژمان جمشیدی و لیندا کیانی از محمدرضا مالکی و پریسا محمدی برای همکاری دعوت کرده‌ایم.

نمایش «گنجفه» از 18 بهمن در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار