باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا سیاست های مزدی اجازه افزایش حقوق بازنشستگان را خواهد داد؟

باز هم روزهای پایانی سال نزدیک و نزدیک تر می شود و مستمری بگیران و بازنشستگان در انتظار افزایش حقوق متناسب با وضعیت معیشتی‌شان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هر ساله با نزدیک شدن سال جدید گوش به زنگ اعلام خبر های خوش هستند و به همراه خانواده با ذوق و شوق برای اندک تغییراتی که شاید با افزایش حقوق بتوانند در زندگیشان ایجاد کنند ،برنامه ریزی می کنند.

آن‌ها امیدوارند که مسئولان حقوقشان را به گونه ای افزایش دهند که دیگر نگران تامین مخارج و مایحتاج ضروری زندگی‌شان نباشند.

از این رو آیا بهتر نیست تا برای بهبود شرایط معیشتی و عقب افتادگی های اقتصادی این افراد ،  افزایش حقوق ها به گونه ای باشد که آن‌ها بتوانند از پس تامین حداقل نیازهای زندگی خود بر آیند ؟

* افزایش ناچیز حقوق ها ما را از لیست حداقل بگیر خارج نمی کند

مهدی 63 ساله یک بازنشسته می گوید: افزایش اندک اندک حقوق ها در هر سال ما را از حداقل بگیر به حداکثر بگیر تبدیل نمی کند چرا که رشد ناچیز درآمدمان در مقایسه با نرخ تورم هیچ بوده و ما تنها قادریم زندگی ساده داشته باشیم .

وی معتقد است: 30 سال حق بیمه پرداخت کرده ایم به امید داشتن رفاه نسبی در زمان پیری و کهن سالی اما در حال حاضر شرایط زندگیم به گونه ای است که در جستجوی شغلی برای تامین هزینه های جانبی زندگی هستم.او از مسئولان مربوطه تقاضای رسیدگی جدی به بحران درآمدی بازنشستگان و مستمری بگیران را داشته و خواستار افزایش مناسب با نرخ تورم جامعه است .

از سوی دیگر مجید 61 ساله از مستمری بگیران معترض دیگری است که می گوید: از مسئولان تقاضا داریم که نرخ تورم را با مستمری های ناچیزمان برآورد کنند چرا که با حساب و کتاب هزینه اجباری زندگی و نه هزینه های غیر ضروری قطعا خودشان نیز به حل این مشکل به طور جدی اقدام خواهند کرد.

* رویکرد دولت نزدیک شدن پرداخت ها به عدالت مزدی است

افزایش مستمری بازنشستگان و بهبود بخشیدن به وضع معیشتی‌شان از دغدغه های مهم مسئولان و کارشناسان نیز است چرا که آن‌ها قطعا از مغایر بودن دخل و خرج این قشر با خبر بوده و در این روزهای پایانی سال به دنبال ساز و کارهای متناسب با وضع معیشتی نیرو های کار و بازنشستگان هستند.

در همین راستا محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در یک سایت خبری اظهار داشت: حقوق بازنشستگان افزایش می یابد و همه پاداش ها از سوی دولت پرداخت خواهد شد. همه دولتمردان که تجارب ارزشــمندی دارند، تلاش می‌کنند تا مردم در دوره جدید و با گســترش تعاملات اقتصادی دارای رفاه شــوند و تا حدودی از مشکالت‌شان کم شود.  

وی اعلام کرد: 12 درصد به حقوق همه از ابتدای سال 95 نسبت به دریافتی سال 94 اضافه خواهد شد اما برای یک میلیون و 260 هزار بازنشسته کشوری و 400 تا 500 بازنشسته لشکری که حقوق آن‌ها بین 750 هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان است ، 20 درصد به طور متوسط به حقوقشان افزوده می شود.

نوبخت گفت: افرادی که 750 هزار تومان دریافت می کنند ، 40 درصد به  حقوقشان اضافه می شود در واقع در سال آینده حداقل حقوق دیگر 750 هزار تومان نیست بلکه یک تا یک میلیون و 50 هزار خواهد بود .

 در این شرایط و با توجه به تصویب افزایش حقوق بازنشستگان از سوی هیئت دولت امیدواریم افزایش حقوق مستمری بگیران به گونه ای باشد که حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی به شرایط مطلوب نسبی حقوقی رسیده و دیگر بازنشسته ای در جستجوی شغل دوم برای تامین مایحتاج زندگی خود نباشد.

این در حالی است که مسئولان مربوطه با توجه به نیازهای اقتصادی بازنشستگانی که سال های جوانی عمرشان را به پای شغل و حرفه ی خود گذاشته اند برنامه هایی را در قالب تسهیلات رفاهی مانند پرداخت وام ، اجرای سفرهای زیارتی و سیاحتی درجهت رفاه حال این قشر تدارک دیده اند که با استقبال بازنشستگان رو به رو شد .

حال اینکه در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان چه تصمیمی گرفته می شود سوالی است در پاسخ آن محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی می گوید: برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در انتظار اعلام دستمزد سال 95 از سوی شورای عالی کار هستیم .

وی اظهار داشت: در حال حاضر تا زمانی که شورای عالی کار دستمزد کارگران را اعلام نکند برای افزایش حقوق کارگران هیچ گونه تصمیمی نمی توانیم بگیریم چرا که جلسات با اعضای شورا همچنان ادامه دارد.

با همه این حرف‌ها امیدواریم که در سال جدید شاهد خبرهای خوشی از افزایش متناسب حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
با سلام . پس تکلیف کسایی که زیر 750 هستند چی؟ با 400 یا 250 کدوم بازنشسته میتونه خرج خانواده رو بده؟؟؟؟؟؟؟ با این اوضاع گرانی جوابگو هست این مستمری؟ عدالت پس کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
با سلام من فرزند یه بازنشسته ام. با 900 تومن حقوق و کرایه خانه ماهی 500 قسط دیگر بماند جهیزیه من تهیه میشود خودتون قاضی باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
با سلام من فرزند یه بازنشسته ام. با 900 تومن حقوق و کرایه خانه ماهی 500 قسط دیگر بماند جهیزیه من تهیه میشود خودتون قاضی باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
خدا خیرتون بده واقعا بازنشسته ها نیاز دارند که حقوقشون با نرخ تورم مورد بررسی قرار بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
این چه عدالتی است یعنی اون که یک میلیون و پانصد میگیرد خیلی میگیرد و نباید افزایش متناسب با تورم داشته باشد فقط حد اقل را در نظر میگیرید . خداوند به این بی عدالتیتان جزای سخت بدهد .
آخرین اخبار