نیاز کشور به 160 فروند هواپیمای کوچک

رئیس سازمان هواپیمای کشوری گفت: ایران 160 فروند هواپیمای کوچک با ظرفیت 100 صندلی نیاز دارد که البته این با تقاضای رو به گسترش صنعت حمل و نقل هوایی منطبق است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی عابدزاده امروز در همایش بین‌الملل توسعه‌ای صنعت هوایی و فرودگاهی ایران اظهار داشت: با آغاز فصل جدید همکاری ایران با کشورهای دنیا در دوره کنونی به دنبال اجرای برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و همکاری‌ها همگام با توسعه اقتصاد جهانی هستیم.
 
وی افزود: فرصت‌های جدید به ایران امکان توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی را داده است و تحقق این امر نیازمند مدرن‌سازی زیرساخت‌های فرودگاهی و صنعت است.
 
عابدزاده با تاکید بر اینکه تلاش کردیم بخش خصوصی را در عرصه صنعت حمل و نقل هوایی به رسمیت بشناسیم بیان کرد: ما به نقش و سهم بخش خصوصی برای ورود به عرصه حمل و نقل هوایی باور داریم و از این موضوع استقبال هم می‌کنیم.
 
وی به نقش محوری ایران در اتصال ترانزیت هوایی دنیا و موقعیت جغرافیایی این کشور در دنیا اشاره کرد و گفت: فرودگاه امام خمینی (ره) در 30 هزار هکتار زمین ساخته شده است و منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در این فرودگاه دایر شده است و این خود اهمیت بسزایی دارد.
 
رئیس سازمان هواپیمای کشوری ادامه داد: وقتی این دو ناحیه اقتصادی با یکدیگر ترکیب شوند زمینه توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی فراهم می‌شود.
 
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که صنعت هوایی ایران تلاش می‌کند اهداف مدنظر خود را در توسعه زیرساخت‌ها پیگیری کند، توضیح داد: در حال حاضر در کشور حدود 50 فرودگاه کوچک داریم که در طول سال‌های گذشته استفاده چندانی از آنها صورت نگرفته است. از این‌رو ایران تلاش می‌کند در چارچوب شرایط به وجود آمده پس از لغو تحریم‌ها نسبت به توسعه این فرودگاه‌ها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.
 
عابدزاده اضافه کرد: در این راستا استفاده از هواپیماهای کوچک برای ما اهمیت بسیاری دارد تا بتوانیم با استفاده از آنها فرودگاه‌ها در مناطق مختلف کشور را توسعه داده و بدین وسیله فاصله سفر بین شهرهای مختلف کشور را کاهش دهیم.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های کلان فرودگاه امام خمینی (ره) در سال‌های آینده عنوان کرد: در این فرودگاه دو منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی فعال خواهند شد که وقتی ترکیب آنها را در کنار هم داشته باشیم می‌توان انتظار داشت این فرودگاه که 30 هزار هکتار ظرفیت دارد بهبود اوضاع داشته باشد.
عابدزاده ادامه داد: به دنبال این هستیم که 30 میلیون مسافر داخلی در سال توسط ناوگان حمل و نقل هوایی کشور جابجا شود.
 
وی افزود: در حال حاضر 80 درصد مسافران حمل و نقل هوایی کشور از طریق ایرلاین‌های داخلی و 20 درصد از طریق ایرلاین‌های خارجی جابجا می‌شوند.
 
رئیس سازمان هواپیمای کشوری با تاکید بر لزوم توسعه فرودگاهی کشور بیان کرد: به دنبال این هستیم که فرودگاه‌های کوچک در ایران نیز در حمل مسافر فعال‌تر شوند و اگر این فرودگاه‌های کوچک که تعداد آنها هم کم نیست فعال شوند پول زیادی وارد صنعت حمل و نقل هوایی کشور می‌شود.
 
رئیس سازمان هواپیمای کشوری با اشاره به اینکه تا کنون از ظرفیت‌های سیستم حمل و نقل هوایی کشور به خوبی استفاده نشده است گفت: فرودگاه‌ها ابزار کافی برای تجاری‌سازی نداشتند اما با تغیر سیاست‌ها ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای زیرساخت‌های فرودگاهی و هوایی هستیم.
 
وی بیان کرد: از مهمترین عناصر گسترش‌دهنده صنایع هوایی استفاده از ظرفیت فرودگاه‌های کوچک است که در این باره تلاش کردیم با آزادسازی نرخ‌های حمل و نقل هوایی توسعه فرودگاهی و صنعت حمل و نقل هوایی را رونق دهیم.
 
عابدزاده بیان کرد: صنعت حمل و نقل هوایی ما در گذشته نمی‌توانست از خدمات هواپیماهای کوچک و فرودگاه‌های کوچک استفاده متناسبی داشته باشد.
 
رئیس سازمان هواپیمای افزود: به دنبال این هستیم که با ایجاد پروازهای محلی مسافت‌های فعلی بین شهرهای کوچک را کاهش دهیم و خدمات منطقه‌ای با قیمت‌های سودآور فراهم کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت بسیاری از فرودگاه‌های کوچک کشور به خوبی استفاده نمی‌شد اظهار داشت: اگر با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم هواپیماهای مناسب وارد ناوگان کنیم و فرودگاه‌ها را با سرمایه‌گذاری مستقیم یا خدمات مالی توسعه دهیم نویدبخش رشد صنعت در آیندهای نزدیک خواهد بود.
 
عابدزاده با تاکید بر اینک سازمان هواپیمایی کشوری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تسهیل فاینانس حمایت می‌کنند افزود: افزایش ظرفیت فرودگاه‌های کوچک با مشارکت بخش خصوصی و البته شرکت‌های خارجی می‌تواند ارزش افزوده زیادی ایجاد کند و ما از چنین مشارکت‌هایی استقبال می‌کنیم.
 
رئیس سازمان هواپیمای کشوری ادامه داد: تحریم‌های صنعت هوایی و بانکی در گذشته تامین مالی را دچار مشکل کرده بود و همکاری با بانک‌های دنیا موانعی داشت. اما امروز فرصتی برای تبادلات اقتصادی فراهم شده است که باید از این ظرفیت استفاده شود.
 
عابدزاده اظهار داشت: کشور ایران 160 فروند هواپیمای کوچک با ظرفیت 100 صندلی نیاز دارد که البته این با تقاضای رو به گسترش صنعت حمل و نقل هوایی منطبق است.
 
وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های لیزینگی خارجی می‌توانند در ایران با بانک‌های داخل کشور همکاری کنند.
 
رئیس سازمان هواپیمای کشور تاکید کرد: این شرایط فراهم است تا با همکاری کشورهای خارجی اولین مرکز عالی آموزش خدمات هوایی ایجاد شود.
 
عابدزاده ادامه داد: در این راستا با لغو محدودیت‌های بانکی، شرکت‌های لیزینگ هواپیما می‌تواند در ایران فعال شده و با ارتباط گرفتن با بانک‌های داخلی، مقدمات انتقال منابع مالی را فراهم کند.
 
وی خاطر نشان کرد: سازمان هواپیمایی ایران تلاش کرده با واقعی‌سازی نرخ بلیت که اهداف اصلی وزارت راه و شهرسازی بوده، شرایط بازار را برای رقابت مهیا کند و امیدواریم با بازشدن فضا شرایط برای همکاری در عرصه آموزش و تاسیس نخستین مرکز آموزش خدمات هوایی در کشور فراهم شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار