هشدار حیدر العبادی به عربستان و ترکیه: تماشاچی مداخلات شما نخواهیم بود

نخست‌وزیر عراق، درباره احتمال مداخله نظامی عربستان سعودی و ترکیه در سوریه هشدار داد.

هشدار حیدر العبادی به عربستان و ترکیه: تماشاچی مداخلات شما نخواهیم بود
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، "حیدر العبادی،" نخست وزیر عراق،  در مصاحبه اختصاصی با این شبکه گفت: ما در برابر چالش ها تسلیم نمی شویم اما باید برای ایجاد شرایط بهتر در کشور تلاش کنیم. ما همه چالش ها را به جز سقوط بهای نفت پیش بینی می کردیم. ما برای عبور از بحران سقوط بهای نفت باید توانمندی های اقتصادی عراق را تقویت کنیم. با وجود دشواریهای اقتصادی پیروزی ها و موفقیت های متعددی به دست آوردیم. به نتیجه رسیدن طرح های جدید اقتصادی به زمان نیاز دارد. 

العبادی افزود: نخستین چالشی که پس از برعهده گرفتن نخست وزیری با آن روبرو بودیم، تروریسم داعش است. از اوایل سال 2015 با سقوط بهای نفت چالش مالی اولویت پیدا کرد. داعش اکنون در مرحله عقب نشینی است و ما پیروزی های زیادی در برابر آن به دست آوردیم. من برای رسیدن به ترکیب کابینه هماهنگ تلاش می کنم. من بعضی وزرا را در نظر داشتم، اما وزرای دیگری بر ما تحمیل شد. من بین دو آتش قرار دارم که یا فراکسیون ها را به چالش بکشم، یا اینکه به خواسته های آنها به طور کلی پاسخ دهم. 

وی خاطر نشان کرد: من تلاش می کنم تعامل هماهنگ با دستگاه قضایی و مجلس نمایندگان داشته باشم. مسایل اقتصادی و افزایش حمایت ها از عراق مهمترین اهداف سفر اخیر به خارج بود. با مقامات آلمانی درباره کمک به عراق برای خنثی سازی مین ها و بمب ها گفتگو کردم. از مرکل و دیگر مقامات آلمان خواستیم تا از وحدت عراق حمایت کنند و پاسخ آنها هم مثبت بود. 

نخست وزیر عراق گفت: ما برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان را اقدام اضافی می دانیم که باعث تشدید تنش می شود. چرا درباره درآمدهای نفتی منطقه کردستان شفافیت وجود ندارد؟ ما از برادران در اقلیم کردستان می خواهیم تا مقدار درآمد نفتی و محل هزینه آن را اعلام کنند. منطقه کردستان درآمدهای نفتی را به ما بدهد و ما هم حقوق کارکنان منطقه کردستان را پرداخت خواهیم کرد. 

حیدر العبادی گفت: ما از خروج مسیحیان نگران هستیم و اقلیت ها بخشی از جامعه عراق هستند که به آنان افتخار می کنیم. در سفر اخیر خود به اروپا، مشکلات آوارگان را بررسی و بر لزوم حمایت از عراق برای کاستن از سفر آوارگان تاکید کردیم. با شرکت های ایتالیایی برای احداث سد در عراق قرارداد امضا می کنیم. از همه مسئولان عراقی می خواهم تا درباره مسایل مربوط به حق الناس از حزب گرایی دوری کنند. 

العبادی افزود: من بر خواست خود تاکید دارم که باید تغییر در کابینه ریشه ای و فراگیر باشد. هر اقدام اصلاح طلبانه ای دردناک است، اما نتیجه خوبی دارد. ما حقوق مسئولان و تدابیر امنیتی برای آنها را کاهش دادیم. یکی از این اصلاحات پس گرفتن زمین های دولتی است. همه کسانی را که با بهای ناچیز، مالک مستغلات دولتی شده اند تحت تعقیب قرار خواهیم داد. از تصویب قانون احزاب برای مشخص شدن محل تامین مالی احزاب حمایت می کردم. 

وی خاطر نشان کرد ما باید از نیروی بسیج مردمی مانند ارتش حمایت کنیم. ارتش عراق امروز اعتبار خود را بار دیگر بدست آورده است. باید از نیروی بسیج مردمی دفاع کرد و مانع از منفعت جویی از اموال آن شد. از فرماندهان این نیرو می خواهم تا با شناسایی عاملان فساد امید کشور باقی بمانند. 

نخست وزیر عراق گفت: ما هر نوع مداخله منطقه ای در سوریه را رد می کنیم، زیرا باعث بروز جنگ جدید منطقه ای خواهد شد. ما تماشاچی باقی نخواهیم ماند و در برابر هر نوع مداخله منطقه ای در سوریه هشدار می دهم. ما در برابر مداخله های ترکیه در عراق ساکت نخواهیم نشست و منتظر سفر نخست وزیر ترکیه به بغداد هستیم. عراق مخالف مداخله سعودی، اماراتی یا ترکیه ای در سوریه است، زیرا از بروز درگیریهای منطقه ای نگران است. من به همه درباره اعزام نیرو به سوریه هشدار می دهم. ما بر لزوم خروج نظامیان ترکیه ای از شمال عراق تاکید داریم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار