افزایش نیم درصدی بودجه تحقیقات و فناوری

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: سال گذشته سهم بودجه تحقیقات از سرانه کشور نیم دردص بوده است که امسال به 1 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خرم خورشید رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری این دانشگاه با اشاره به اینکه در کشور ما به حوزه تحقیقات و فناوری بهای لازم داده نشده است، گفت: با اینکه 38 درصد از مقالات پزشکی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود اما بودجه اختصاص یافته به پژوهش بسیار ناچیز است‌. 

وی ادامه داد: وضعیت پژوهش خوب نیست زیرا هر جا بودجه کم می‌آورند از بودجه تحقیقات و آموزش کم می‌کنند البته امیدواریم با حمایت‌های وزارت بهداشت بتوانیم قدم‌های بهتری برداریم. 

خرم‌خورشید همچنین عنوان کرد: رئیس جمهور قول داده است یک درصد از سرانه بودجه کشور را به تحقیقات و فناوری اختصاص دهد. برای توسعه تحقیقات و فناوری راهی غیر از تحقیقات اقتصاد دانش‌بنیان نداریم به دلیل اینکه دراین حوزه به صورت علمی گام برداشته نمی‌شود دچار بروکراسی شده‌ایم. 

وی اضافه کرد: وضع قوانین و مقررات در حوزه تحقیقات و فناوری نقایصی دارد که باید بر طرف شود. از جمله این نقایص می‌توان به قوانین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد. متاسفانه در این حوزه صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت یک بنگاه اقتصادی در آمده است. 

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: وزارت علوم دارای 19 پارک علم و فناوری است اما وزارت بهداشت از این امکان برخوردار نیست. از جمله مهمترین مسائل توسعه نیروی انسانی و همکاری های بین بخشی است که اکنون به آن دسترسی نداریم. برای تحقق این اقدام بزرگ وزارت بهداشت یا وزارت علوم به تنهایی نمی‌توانند گام موثری بردارند. 

وی ادامه داد: باید دانشگاه‌های علوم پزشکی را از حیث تحقیقات به سمت دانشگاه‌های نسل سوم ببریم. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار