اطلاعات مالیاتی موقوفات از سال آینده الکترونیکی ثبت می‌شود

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ثبت اطلاعات مالیاتی و مفاصا حساب موقوفات در سال 95 به صورت الکترونیک به اداره دارایی ارسال خواهد شد.

ثبت الکترونیک اطلاعات مالیاتی و مفاصا حساب موقوفات از سال آینده
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسنی‌نیا، مدیر کل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست تخصصی هم اندیشی با متولیان مساجد اظهار داشت: سازمان اوقاف و متولیان امور وقفیه سه حق برگردارند که شامل حق موقوف علیهم، حق واقف و حق وقف است.

وی افزود: تا زمانی که نتوانیم اعتماد جامعه را با اجرای امینانه‌ نیات واقفین به دست آوریم، جامعه‌ متدین به ما اعتماد نکرده و امر وقف به فراموشی سپرده خواهد شد.

حجت الاسلام حسنی‌نیا گفت: متولیان وقف به طور معمول از افراد مذهبی و متدین و خانوده‌های سرشناس هستند که  اموال خود را وقف امام حسین(ع) و بقاع متبرکه کرده‌اند.

وی ادامه داد: بنا به فرموده امام خمینی(ره) در حکومت ولی‌فقیه بی‌نظمی در جامعه هم جرم است و گناه محسوب می‌شود، پیرو این فرمایشات ملاک سازمان اوقاف نیز قانون و قانون‌مداری خواهد بود.

مدیر تحقیق سازمان اوقاف در رابطه با موقوفات خاص و عام خاطرنشان کرد: موقوفات به دو دسته‌ی موقوفات خاص و عام تقسیم می‌شود لذا سازمان اوقاف در رابطه با موقوفات خاص فقط وظیفه نظارت بر وقف را بر عهده دارد، اما در خصوص موقوفات عام که برای کل جامعه محسوب می‌شود وظیفه‌ حفظ و بهره‌برداری موقوفه را به صورت دقیق بر عهده دارد.

وی در خصوص سامانه جامع مطالعه موقوفات بیان کرد: در برنامه پنجم توسعه تأکید شد که سازمان اوقاف سامانه‌ای راه‌اندازی کند و امور اوقافی را به صورت طبقه‌بندی شده ثبت و ضبط نماید، لذا هم اکنون سامانه جامع مطالعه موقوفات راه‌اندازی شده و در این سامانه تمام اماکن موقوفه به احتساب روز، هفته، ماه وسال ثبت و ضبط شده و تمام امور مالی اعم از هزینه‌ها و درآمدها در آن گردآوری شده و  قابل مشاهده است.

24 میلیارد تومان از بدهی متولیان مساجد به سازمان اوقاف وصول شده است

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدزاده، مدیر کل اوقاف استان تهران نیز در خصوص نحوه محاسبه مالیات بقاع متبرکه و موقوفی اظهار کرد: همه موقوفات باید سالانه مفاصا حساب اخذ کنند که به عنوان اظهارنامه مالیاتی بوده و موجب معافیت مالیاتی موقوفه خواهد شد.

وی افزود:  تا پایان سال 95 سی و یک هزار رقبه منتفی خواهد شد و این در حالی است  که 80 درصد از موقوفات و رقبات کشور دارای سند مالکیات بوده و باقی اجاره‌ای هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران در پایان خاطرنشان  کرد: تا سال گذشته نزدیک به 30 میلیارد تومان، متولیان به سازمان اوقاف بدهکار بودند اما هم اکنون 24 میلیارد آن وصول شده و فقط 6 میلیارد تومان باقی مانده است.



انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار