ان پی آر: توافق نفتی ریاض-مسکو به سود ایران نیست

تحلیلگران «گلدمن ساکس» بر این باورند که توافق نفتی عربستان و روسیه تاثیر قابل توجهی بر افزایش بهای نفت ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر) در گزارشی نوشت؛ در حاشیه برگزاری نشست وزیران نفت کشورهای تولید کننده نفت در دوحه، مقامات ایرانی این نشست را حرکتی بزرگ به سوی افزایش بهای نفت عنوان کردند. با این حال، ایران تمایلی به پایین آوردن حجم تولید نفت خود ندارد و افزایش تولید طلای سیاه را در سرلوحه امور اقتصادی خود قرار داده است.

اگرچه موضع ایران در راستای اهداف این نشست نبود، سخنان نماینده ایران در اوپک که تنها به استقبال لفظی از تصمیمات اتخاذ شده نشست دوحه بسنده کرده بود، باعث شد بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت با یک دلار و 62 سنت افزایش به 30 دلار و 66 سنت در هر بشکه برسد.

برخی از کارشناسان انرژی دیدگاه‌های مثبتی نسبت به توافق عربستان و روسیه برای مهار تولید نفت و افزایش بهای آن دارند. این دو کشور در کنار قطر و ونزوئلا توافق کردند تولید نفت خود را در سطح حجم تولید ماه ژانویه نگه دارند تا از این طریق کنترل بهای آن را در دست بگیرند. در ژانویه 2016، بهای هر بشکه نفت به پایین ترین سطح در دوازده سال اخیر رسید که علل اصلی آن افزایش تولید نفت اوپک، ورود ایران به بازار نفت، و گسترش صنعت نفت شیل است.

با این حال وزیران نفت کشورهای روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا برای پیش بردن اهداف خود به مشارکت ایران نیاز دارند. به همین منظور روز گذشته (چهارشنبه 28 بهمن) وزرای نفت این کشورها برای رایزنی با مقامات ایرانی وارد این کشور شدند. «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران پس از دیدار با وزرای نفت عراق، ونزوئلا و قطر در تهران از توافق اخیر عربستان و روسیه برای حفظ سقف تولید ژانویه حمایت کرد اما تعهدی به محدود کردن تولید نفت ایران نداد. چرا که ایران به دلیل تحریمهای بین المللی، سیاست اقتصاد مقاومتی را پیش گرفته است و برای رهایی از بحران به درآمد نفتی نیاز دارد.

به عقیده تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس، ایران درصدد بررسی وضع بازار و جلب سرمایه گذاران بخش انرژی است. درصورتی که توافق اخیر عربستان و روسیه برای کنترل حجم تولید نفت مؤثر واقع شود، باز هم تاثیر قابل توجهی بر افزایش بهای نفت نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار