زنجان؛

غار دودزا با قندیلهای درحال رشد

زرین غار زنجان "غار دود زا" یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان با قندیل های زنده و در حال رشد است که این خود عاملی برای افزایش جذابیت این غار برای همه علاقمندان به غار نوردی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ استان زنجان جزو استانهای است که غارهای طبیعی و با شکوهی را در دل خود جا داده که وجود این غارها نمادی از تاریخ کهن و طبیعت زیبای استان زنجان است.

غارهای با شکوه استان سالانه پذیرایی جهان گردان، ایران گردان، طبیعت گردان و غارنوردان از اقصی نقاط کشور و جهان است که می آیند به نظاره بنشینند آنچه را که یزدان پاک بر وجودش امر نموده است.

زرین غار یکی از زیباترین غارهای کشف شده استان زنجان است که به نام‌هایی زرین رود، زرین‌آباد و غار دودزا نیز نامیده می‌شود،این غار در ضلع غربی جاده ترانزیتی زنجان- همدان و در 35 کیلومتری شهرستان خدابنده مشرف به روستای زرین رود از توابع بخش بزینه رود و میان روستاهای داش بلاغ و آق بلاق و در طول محور غارهای علیصدر و کتله‌خور قرار دارد.

زرین غار در اسفند ماه سال 1384 خورشیدی بعد از وقوع یک زلزله که در منطقه روی داد توسط مردم روستا شناسایی و به کارشناسان گزارش گردید.

رضوی غارنورد زنجانی درباره این غار می گوید این غار از شگفتی های طبیعی و یکی از غارهای زیبای استان است وبه این دلیل به این نام خوانده می شود که برخی مواقع بخار آبی از دهانه آن متصاعد می شود.

دمای این غار حدود 12 درجه بوده و بخار آبی که از دهانه آن متصاعد می شود موجب این نامگذاری شده است در روزهای سرد و هنگام قرار گرفتن در مقابل دهانه غار، نسیم گرمی را احساس خواهید کرد که نشان از دمای بالای این غار دارد

این غار دارای یک ورودی است که ارتفاع این ورودی2011 متر از سطح دریا و طول غار 406متر و عمق آن 154 متر است.

رضوی می گوید: سراسر غار دارای شیبهای تندی است ودر مسیرش دهلیزهای تنگی دارد که بیشتر سینه خیز و بعضی جاها چهار دست و پا باید از ان عبور کرد.

وی افزود : قسمت‌های ورودی این غار خشک است که بعد از رسیدن به قسمت‌های پایین‌تر دارای چشمه های زیباست که این چشمه‌ها رابط بین طبقه فوقانی و تحتانی غار هستند و دارای آبی بسیار سرد و قابل شرب هستند.

وی با اشاره به اینکه دهانه یکی از چاه ها به نام چاه محسن که حدود 8 متر است و بسیار تنگ می باشد‌ می گوید بعد از گذر از چندین دهلیز تنگ به تالارهای با نام بال فرشته و اشک می رسیم که ساحل در یاچه را در خود جای داده است و در عمق 154 متری دریاچه زیبا و شگفت انگیز قرار گرفته و ادامه راه نیازمند استفاده از قایق استاین غارنورد زنجانی افزود :قندیل‌های زرین غار زنده و در حال رشد است که این خود عاملی است برای افزایش جذابیت این غار برای هر بازدید کننده از این غار زیبا است.

گفتنی است: این غار دارای چند‌ طبقه است که دو طبقه آن شناسایی شده است و در 22 اکتبر سال 2007 (مهر ماه 1385) توسط سیمون بروکس (از انگلستان) و تیم همراه وی نقشه برداری شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: غار ، دودزا ، رشد ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.