مبارزه با علف‌های هرز در 60 هزار هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش‌بینی می‌شود مبارزه با علف‌های هرز مزارع کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال جاری به 60 هزار هکتار برسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،شهرام عسکری ، با اشاره به مضرات و خسارات ناشی از وجود علف‌های هرز در مزارع اظهار کرد: علف‌های هرز به دلیل سازگاری با محیط‌های مختلف، به سرعت در مزارع رشد کرده و باعث تخریب و از بین رفتن گیاهان زراعی خواهند شد که خوشبختانه جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مضرات علف‌های هرز مزارع را تنها اثرگذار بر گیاهان کشاورزی نداست و افزود: علف‌های هرز نه تنها برای گیاهان و زراعت بلکه بسیاری از آنها سمی بوده و برای حیوانات و انسان نیز مضر هستند.

وی کاهش کیفی محصول، ایجاد مزاحمت و اشکال در اجرای برنامه زراعی مطلوب و دلخواه، ایجاد مزاحمت در برداشت گیاهان زراعی و افزایش هزینه حمل و نقل را از جمله مضرات این علف‌ها عنوان کرد.

این مسئول ادامه داد: ایجاد آلرژی در انسان، ایجاد مسمومیت در حیواناتی که از علف‌های هرز خورده‌اند، ایجاد ترک در آسفالت خیابان‌ها، اطراف رودخانه‌ها و جاده‌ها، پایین آوردن سطح کیفیت باغ‌ها و پارک‌ها و کاهش ارزش زمین‌هایی که آلوده به علف‌های هرز هستند، از دیگر مضرات این گیاهان است.

عسکری از اقدامات موثر جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در جلوگیری از رشد و توسعه علف‌های هرز در مزارع استان خبر داد و گفت: یکی از رسالت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی بررسی مشکلات در سطح مزارع و تامین امنیت غذایی برای مردم است.

این مسئول تصریح کرد: در همین راستا کار مبارزه با علف‌های هرز از ابتدای سال جاری آغاز و تاکنون در حدود 12 هزار هکتار از مزارع گندم استان مبارزه با علف‌های هرز انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه مبارزه با علف‌های هرز مزارع از طریق سم‌پاشی انجام می‌شود، گفت: سم و دستگاه سم‌پاشی از طریق جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و آنها کار مبارزه را انجام می‌دهند.

عسکری با اشاره به اینکه در سال گذشته در 57 هزار هکتار از مزارع گندم استان مبارزه با علف‌های هرز انجام شد، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود مبارزه با علف‌های هرز مزارع استان تا پایان سال جاری به 60 هزار هکتار برسد.

وی علف‌های هرز را رقیب اصلی گیاهان در مزارع عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه علف‌های هرز باعث کاهش عملکرد در واحد سطح (حدود 40 درصد کاهش عملکرد) می‌شوند، مبارزه با این علف‌ها با سم مخصوص و در زمان مناسب سم‌پاشی یکی از ضروریات مهم و مورد توجه در امر کشاورزی است.

عسکری در بخش پایانی سخنان خود گفت: علی‌رغم این که هر سال مبارزه با علف‌های هرز انجام می‌شود ولی به دلیل اینکه این نوع گیاهان از طریق عواملی مانند باد، آب و حیوانات منتقل شده و مجددا در مزارع شروع به رشد می‌کنند، نیاز است هر سال کار مبارزه با این علف‌ها انجام شود.
انتهای پیام /
برچسب ها: مبارزه ، علف ، هرز ، هکتار ، مزارع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.