چرا اوضاع ترکیه وخیم است؟

پایگاه اینترنتی هفته‌نامه "تایم"، پنج واقعیتی را که نشان‌دهنده‌ شرایط وخیم ترکیه است، منتشر کرد.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایم، اگر ترکیه فعالیت‌های خود را در جنگ سوریه افزایش دهد با واکنش بین المللی روبه رو می‌شود. هفته اخیر زمان دشواری برای ترکیه بوده است. در تلافی اقدام ترکیه به تقویت کمپین نظامی‌اش در سوریه، بمبی در 17 فوریه در آنکارا منفجر شد که به کشته شدن 28 نفر و زخمی شدن 61 نفر منجر شد. در ادامه این گزارش به 5 خطری که به دلیل شرایط کنونی سوریه، ترکیه را تهدید می‌کند، اشاره شده است.

پناهجویان در ترکیه
بحران مهاجران گریبان‌گیر اروپا و از طرفی ترکیه شده است. از 4.7 میلیون پناهنده سوری که کشورشان را ترک کرده‌اند، تقریباً 2.6 میلیون در ترکیه به سر می‌برند. ترکیه 8.5 میلیارد دلار برای فراهم کردن مسکن و غذای این افراد هزینه کرده که آنکارا را در شرایط دشواری قرار داده است.

جنگ ترکیه در سوریه
دلیل مداخله ترکیه در جنگ سوریه مبارزه با «بشار اسد،» رئیس‌جمهور این کشور و گروه تروریستی داعش بوده است.

جنگ داخلی ترکیه
3 بمبگذاری انتحاری در 7 ماه گذشته در سه شهر ترکیه صورت گرفته که به کشته شدن 150 نفر انجامیده است. با اینکه جنگ اصلی در همسایگی ترکیه در جریان است، این شهروندان ترکیه هستند که جانشان را از دست می‌دهند.

سیاست داخلی ترکیه
شاید انتظار داشته باشیم که شرایط کنونی ترکیه و گسترش خشونت، از محبوبیت «رجب طیب اردوغان،» رئیس‏ جمهور این کشور بکاهد؛ اما انعطاف‌پذیری اردوغان و حزبش - عدالت و توسعه- در اتخاذ تصمیمات امنیتی همچنان حمایت سیاسی را برای آنها در پی دارد.

حزب عدالت و توسعه در ژوئن گذشته برای نخستین بار محبوبیت خود را از دست داد؛ اما با وقوع بمبگذاری داعش در شهر مرزی «سوروچ» و اقدامات اردوغان بار دیگر حمایت از این حزب را افزایش داد. البته هر حمله انتحاری در ترکیه، خشم مردم این کشور را بیش از پیش بر می‌انگیزد.

سیاست‌های بین المللی ترکیه
سوریه موجب پیچیده شدن روابط دیپلماتیک ترکیه با دیگر کشورها شده است. 3 ماه پیش ترکیه یک هواپیمای روسی را که به حریم هوایی‌اش تجاوز کرد، هدف قرار داد و سرنگون کرد. در حال حاضر روابط آنکارا و مسکو به شدت تیره است. ترکیه همچنین نتوانسته از سرازیر شدن پناهجویان به اروپا جلوگیری کند.

در پایان می‌توان گفت ترکیه در حال حاضر از سوی آمریکا، روسیه، پناهجویان، اروپا و حتی از داخل کشور تحت فشار است. ترکیه حتی از نظر قدرت منطقه‌ای در شرایط 5 سال پیش خود هم نیست. اگر این کشور تصمیم درستی اتخاذ نکند در هرج و مرج سوریه غرق خواهد شد و حتی در شرایطی دشوارتر از وضع کنونی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
اردوغان نه راه پس دارد نه راه پیش ، روزی بود که اردوغان به دلیل قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی اسمی برای خود در کرد زمانی هم با بشاراسد صبحانه میخورد الان معلوم شده که همه اینها فیلم بود الان هم ترکیه را به کشوری ناامن بدل کرده ،خنده دار اینکه کورکوری الکی میخونه،بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
این نقد فقط جانب اردوغان رو گرفته اولا هواپیما ی روس به خاک ترکیه تجاوز نکرد دوما بر اساس امار محبوبیت حزب عدالت و توسعه به زیر 40 درصد رسیده
آخرین اخبار