احتمال شکست مورالس در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی بولیوی

نتایج اولیه همه پرسی بولیوی از ناکامی احتمالی رئیس جمهوری این کشور به منظور تصدی این پست برای چهارمین دوره پیاپی حکایت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، نتایج اولیه همه پرسی بولیوی حکایت از ناکامی احتمالی اوو مورالس رئیس جمهوری این کشور به منظور تصدی این پست برای چهارمین دوره پیاپی دارد. 

همه پرسی بولیوی با هدف ایجاد تغییراتی در قانون اساسی برگزار شد تا در صورت نظر مثبت مردم این کشور منطقه آمریکای جنوبی، مورالس بتواند برای چهارمین دوره متوالی رئیس جمهور شود. 

مورالس ۵۶ ساله که هم اکنون سومین دوره ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند، در صورت چراغ سبز عمومی، می‌تواند در سال ۲۰۱۹ بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و در صورت پیروزی تا سال ۲۰۲۵ این سمت را در اختیار داشته باشد. 

اما نتایج نظرسنجی‌ در خارج حوزه‌های انتخاباتی، حکایت از شکست مورالس در این همه پرسی دارد. نظرسنجی موسسه ایپسوس نشان می‌دهد ۵۲. ۳ درصد از مردم مخالف این تغییرات هستند و ۴۷. ۷ درصد به آن رای مثبت خواهند داد. 

همچنین نتایج نظرسنجی موسسه موری حاکی است، ۵۱ درصد از مردم مخالف این طرح و ۴۹ درصد موافق آن هستند. 

در همین حال کمیسیون انتخابات بولیوی پس از شمارش تنها ۳ درصد آراء، خبر از مخالفت ۶۶ درصدی مردم این کشور با این طرح داد. 

براساس اعلام کمیسیون انتخابات بولیوی، حدود ۸۸ درصد از واجدان شرایط در این همه پرسی شرکت کرده‌اند. 

مورالس پس از تصدی پست ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۶ با انجام اصلاحاتی در بودجه بولیوی و تمرکز بر طرح‌های رفاهی، نرخ فقر در این کشور منطقه آمریکای جنوبی را به شدت کاهش داده است. وی در سال ۲۰۱۴ با کسب ۶۱ درصد آراء برای سومین دوره پیاپی رئیس جمهور بولیوی شد. 

اگرچه انتشار برخی گزارش‌ها درباره فساد مالی در دولت بولیوی، در ماه‌های گذشته از محبوبیت مورالس در میان مردم این کشور کاسته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار