شرکت ها و کمپانی های بزرگ چگونه نامگذاری شدند؟

انتخاب نام شرکت و موسسه برای خود دلایلی دارد که از جمله آنها می توان به بازاریابی و یا تبلیغات و ....اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنیای امروز نام شرکت های بزرگی شنیده می شود که در زمینه های مختلف توانسته اند در جهان یکه تازی  کرده و خود را به عنوان یکی از پیشگامان حرفه و رشد خود معرفی کنند. اما آیا شما با ریشه اصلی نام انتخابی این شرکت ها آشنایی دارید؟

در این مقاله، با هم نگاهی به چگونگی انتخاب نام تجاری برای برخی از شرکت های بزرگ جهان می اندازیم:

آدیداس

نام «آدیداس» در اکثر نقاط جهان شنیده می شود و این کمپانی آلمانی به لحاظ محصولات خوب، بازاریابی ایده آل و تبلیغات عالی توانسته است در هر گوشه جهان تولیدات ورزشی خود را به فروش برساند. آدیداس اشتابیل (Adidas Stabil) یک کمپانی تولیدات ورزشی در آلمان است که نام بنیانگذارش یعنی آدولف ( آدی ) داسلر را بر روی خود انتخاب کرده است.

آدیداس متشکل از قسمت های اول نام کوچک و فامیل این فرد بود که در دهه 1920 کار تولیدات لوازم ورزشی را با تهیه و تولید کفش در منطقه ای به نام « هرزوگن روش » در حومه نورنبرگ آغاز کرد. عده ای اعتقاد دارند که آدیداس متشکل از حروف اول جمله همه روز من رویای ورزش دارم (All Day Idream About sports) است. برادر آدولف یعنی رودلف داسلر نیز کمپانی پوما را بنیان گذاشت.


آلتاویستا

آلتاویستا (Alta Vista) یکی از نام هایی است که در اینترنت و صنایع کامپیوتری شنیده شده و اکنون برای خود جایگاهی دارد. آلتاویستا همچون یاهو (Yahoo) پایگاهی اینترنتی است . این نام متعلق به یک شرکت ماشین جستجو گر اینترنتی و محصولات آن است.

« آلتاویستا »در زبان اسپانیایی به معنای « نگاهی از بالا »، « نگاه دور دست » و یا«دید وسیع» میباشد که در سال 1995 توسط دانشمندانی در مرکز تحقیقات شرکت وسایل تحقیقاتی در « پالوآلتوکالیفرنیا » بنیان گذاشته شد. در زمان ساخت این ماشین جستجو گر ، همه از آن به عنوان بزرگترین وسیله جستجو گر اینترنتی نام بردند.


سیستم های آدوب

آنهایی که با صفحه بندی و یا کامپیوتر در زمینه طراحی کار می کنند نام آدوب (Adobe) را به خوبی شنیده اند. « آدوب » یک شرکت نرم افزاری کامپیوتر است که در دسامبر 1982 توسط جان وارنوک و چارلز گشک بنیان گذاشته شد. این دو نفر پس از ترک کمپانی زیراکس تصمیم به تاسیس این شرکت گرفتند.

نام آدوب از ادوب کریک گرفته شده است. ادوب کریک یک رودخانه کوچک است که در نزدیکی اولین دفتر شرکت در مونت ویو کالیفرنیا جاری بود اکنون دفتر این شرکت در سن خوزه کالیفرنیا قرار دارد. این کمپانی در زمینه های مختلف نرم افزاری پیشگام بوده و محصولات آن در سرتاسر جهان شناخته شده است.


کامپیوتر « اپل »

« اپل » (Apple) نامی آشنا در صنعت کامپیوتر می باشد که این کمپانی نیز فراز و نشیب بسیار داشته است . کمپانی اپل درسیلیکن ولی در کالیفرنیا است و هسته اصلی کارهای این شرکت مربوط به تکنولوژی کامپیوتر می باشد.

اپل نقش مهمی در توسعه صنعت کامپیوترهای شخصی در دهه 1970 داشت و به خاطر نوآوری در زمینه نرم افزای و سخت افزاری شهرت دارد . بنیانگذاران این کمپانی فردی به نام استیوجابز بود که خود زمانی در کمپانی هیولت پکارد مشغول به کار بود. جابز به خاطر علاقه بیش از حد به میوه سیب ، کمپانی خود را اپل به معنای سیب نامگذاری کرد .


آتاری

«آتاری » (Atari) نام معروفی در صنعت بازی های ویدیویی است که اکثر مردم به اشتباه کلیه بازی های ویدیویی را با این نام صدا می زنند. کمپانی « آتاری » اکنون نام یک کمپانی نرم افزاری بازی ویدیویی است که صاحبان آن فرانسوی هستند اما کمپانی اصلی و اولیه آتاری پیشگام بازی های ویدیویی و کامپیوترهای شخصی بود.

در اواسط دهه 1980 نام آتاری مترادف با پیشگام صنعت بازی های ویدیویی بود. در سال 1984در این کمپانی نیز شکاف به وجود آمده و منشعب شد. آتاری از یک بازی تخته ای و باستانی به نام گو (Go) می آِید . اما این کلمه در زبان ژاپنی به معنای حرکاتی است که باعث تهدید برای تصاحب جواهر آلات حریف می باشد . آتاری مثل کیش دادن در شطرنج می باشد و معمولاً در ژاپن برای بازی های هشدار دهنده استفاده می شود.


بی . ام . و

نام بی.ام.و (BMW) در صنعت اتومبیل سازی یک نام شناخته شده است و همه آن را به خوبی می شناسند. آرم دایره ای شکل و آبی رنگ آن در جلوی محصولات کمپانی به یک آرم معروف تبدیل شده است. بی.ام.و یک کمپانی اتومبیل سازی در آلمان است که یکی از پرچمداران صنعت مذکور به حساب می آید.

نام این کمپانی متشکل از حروف اول سه کلمه Bayerische Motoren Werke به معنای کارهای موتوری باواریا گرفته شده است. این کمپانی در زمینه ساخت موتورسیکلت نیز فعال است و یکی از بزرگان این صنعت به حساب می آید . آرم این کمپانی که متشکل از چهار قسمت آبی کم رنگ و سفید است نمایانگر موتور هواپیما می باشد.



دی.اچ.ال

کمپانی دی .اچ . ال از جمله پیشگامان صنعت ارسال مراسلات و محمولات در جهان می باشد که در اسرع وقت بسته ها را به مقاصد تعیین شده تحویل می دهد. کمپانی دی. اچ . ال (DHL) در سال 1969 توسط آدریان السی، لاری هیلبلوم و رابرت لین بنیان گذاشته شد.

حروف اول نام فامیل این سه شریک نام شرکت را تشکیل داد. این شرکت در ابتدا فقط بین سانفرانسیسکو و هونولولو فعالیت می کرد که رفته رفته حوزه فعالیت این شرکت گسترش یافته و به آسیا،استرالیا، اروپا و خاورمیانه کشیده شد. در سال 2001 کمپانی دوچ پست ورلدنت آلمان توانست 51 درصد سهام شرکت دی اچ ال را خریداری کند و در سال 2002 نیز مالکیت کلی آن را بر عهده گرفت و دی .اچ . ال جدید یبنیان گذاشته شد.

در سال 2003 کمپانی آلمانی در دی اچ ال ادغام شد تا یک شرکت بزرگ پستی شکل بگیرد. این کمپانی برای خود خطوط هوایی (DHL) را نیز دارد که اکثر مراسلات توسط این پروازها انجام می شود. در حال حاضر دفتر اصلی و اروپایی این شرکت در بروکسل می باشد و دفتر آلمان آن نیز در لایپزیک می باشد.


دوو

کمپانی دوو (Daewoo) از شرکت های موفق کره جنوبی در تجارت جهانی و به ویژه در آسیا است . این کمپانی در زمینه های مختلف فعالیت می کند. دوو در زبان کره ای به معنای جهان پهناور و یا جهانبی همتا است. دوو یکی از شرکت های معظم کره جنوبی است که در زمین های مختلف کار می کند. این کمپانی در روز 22مارس 1967 و با نام دوو صنعتی (Daewoo Industrial) آغاز به کار کرد. این کمپانی در سال 1998 و در پی بحران مالی آسیا دچار مشکلات مالی شدیدی شد و قسمت اتومبیل و خودروی خود یعنی دوو موتورز را به کمپانی جنرال موتورز فروخت.

از آن زمان خودروهای دوو با طراحی کمپانی جنرال موتورز وارد بازار می شود . دوو در زمینه تولیدات وسایل خانگی ، نیز فعال است. اکنون سه قسمت دیگر آن یعنی دوو اینترنشنال ، دوو اینجینیرینگ اند کانستراکشن (دوو مهندسی و ساختمان سازی ) و دوو کورپوریشن ( شرکت دوو ) در اختیار کره ای ها می باشد. این کمپانی در زمینه تهیه کشتی، وسایل ساختمان سازی و مخابرات پیشرفت قابل توجهی داشته است.


اپسون

اپسون (Epson) در زمینه کامپیوتر و چاپگر بسیار فعال است . مرکز اصلی این کمپانی در ژاپن قرار دارد اما تعداد بسیاری از کارخانه های زیر مجموعه آن در آمریکا و کاناد مشغول به کار هستند. نام واقعی این شرکت شین شو سیکو است که درسال 1961 بنیان گذاشته شد.

این کمپانی در ابتدا به امور تهیه قطعات زمان سنج فعال بود و به عنوان زمان سنج رسمی بازی های المپیک برگزیده شد اما مسئوولین بازی های المپیک توکیو 1964 نیاز به یک چاپگر داشتند تا زمان را به ثبت برسانند و این کمپانی اولین چاپگر کوچک را با نام EP-101 تهیه کرد. در سال1975 کمپانی مذکور نوع دیگر و پیشرفته تری از این چاپگر را به نام فرزندEP-101 تولید کرد و از آن زمان نام تولیدات چاپگر کمپانی به نام (Epson) وارد بازار شد. اپسون همان فرزند اپ است که جای کلمات عوض شده است. در حال حاضر نیز نام کامل این شرکت اپسون سیکوکورپوریش میباشد.


فیــات

فیات در صنعت اتومبیل سازی بسیار فعال است. این کمپانی ایتالیایی در مدت فعالیت خود توانسته برای خود اعتباری کسب کند. فیات یک واژه انگلیسی به معنای اعمال قدرت است. معنای واژه لاتین فیات نیز بگذار باشد است. کمپانی فیات اس . پی . ای (Flat S. P. A ) در حال حاضر یک گروه صنعتی ، مالی ، و خودروسازی است که در شهر تورین در شمال ایتالیا مستقر است.

اما سازندگان اتومبیل فیات این نام را از ترکیب حروف اول کلمات (Fabbrica Italiana Automobili Torino) به معنای کارخانه اتومبیل ایتالیایی تورین اقتباس کرده و بر روی تولیدات خودگذاشتند.

این کمپانی توسط جیووانی آنیلی بنیان گذاشته شد. نوداسن ، جیانی آنیلی ، نیز از سال 1966 تا ژانویه 2003 ریاست آن را بر عهده داشت. مدیر این شرکت لوکاکوردرو دی مونترمولو میباشد. اما او نیز ظاهراً چندی پیش استعفا داد و جای خود را به سرجیو ماچیونه واگذار کرد. کمپانی فیات در کلیه امور اتومبیل و خودروسازی فعالیت دارد و محصولات آن در امور کشاورزی و ساختمان سازی نیز مورد توجه می باشد.


هیتـاچی

کمپانی هیتاچی ژاپن نیز در اوچانومیزو و توکیو مستقر است. این کمپانی در سال 1910 به عنوان یک مغازه تعمیر لوازم برقی راه اندازی شد و اولین تولیدات این مغازه با عنوان شرکت نیز موتور برق کوچک بود. نامی هی اودایرا بنیانگذار هیتاچی که خود متولد شهر هیتاچی بود نام زادگاه خود را برای شرکت انتخاب کرد.


ایستمن کداک

شرکت ایستمن کداک در امر فیلم و فیلم برداری یکی از نام های بزرگ است. اساس این شرکت نیز شرکت ایستمن درای پلیت بود که در سال 1881 توسط جورج ایستمن و هنری استرانگ تاجر معروف بنیان گذاشته شد.

اولین محصول این کمپانی مربوط به فیلم و ظهور فیلم بود و رفته رفته فعالیت آنها افزایش یافت. ایستمن اولین نمونه فیلم های عکاسی حلقه ای خود را با نام کداک وارد بازار کرد. او در مورد علت انتخاب این نام گفت این نام مثل نام های عجیبی است که کودکان بر زبان می آورند و او نیز ناگهان کداک به فکرش خطور کرده است. ایستمن کداک در بازار فیلم رقابت شدیدی با کمپانی های ژاپنی دارد.


ال . جی

گروه صنعتی ال جی LG Group یک شرکت معظم در کره جنوبی است . واژه ال . جی اول حروف دو کلمهLucky Goldstar می باشد. به عبارتی کمپانی ال جی همان کمپانی لاکی گلداستار است که با تغییرنام وارد مبارزه شده است .

این کمپانی در سال 1947 بنیان گذاشته شد و در شرکت صنعتی مواد شیمیایی لاکی کار خود را شروع کرد و در ابتدا یک کارخانه تولید مواد شیمیایی بود. از سال 1958 کمپانی لاکی گلداستار وارد لوازم خانگی شد و اولین کمپانی لوازم الکتریکی کره جنوبی میباشد.

تولیدات این کشور در کره جنوبی با نام لاکی و در خارج از کشور با نام گلداستار فروخته می شد و در سال 1995نام آن به ال جی تغییر پیدا کرد.


میتسوبیشی

میتسوبیشی (Mitsubishi) نام یک گروه بزرگ مربوط به کمپانی های ژاپنی است که سهام مارک میتسوبیشی را نیز در اختیار دارد. اولین کمپانی میتسوبیشی در سال 1870 راه اندازی شد. این یک شرکت کشتیرانی در یاتارو ایواساکی بود.

در سال 1873 نام آن به میتسوبیشی شوکایی تغییر یافت . میتسوبیشی از دو بخش میتسو به معنای 3 و بیشی به معنای بلوط آبی تشکیل شده است. آرم کمپانی نیز از همین نام الهام گرفته شده است. ترجمه دیگری نیز بر این واژه وجود دارد که به معنای سه الماس است. کمپانی میتسوبیشی در حال حاضر در زمینه های مختلف از جمله خودروسازی، مالی و صنایع سنگین فعالیت می کند.


نایکی

نام نایکی (Nike) از جمله نام های شناخته شده در جهان و به ویژه در میان ورزشکاران است. واژه نایکی از افسانه اساطیری یونان گرفته شده و به معنای الهه پیروزی و پیروزی است. اکنون کمپانی نایک در امور وسایل و تولیدات ورزشی فعالیت می کند. این کمپانی آمریکایی است و در دهه 1960 در ساخت موشک زمین به هوا نیز از نام پروژه نایکی استفاده شد.


نوارتیس

نوارتیس ازجمله شرکت های بزرگ تولید مواد دارویی و مواد شیمیایی در جهان است. این شرکت دارویی از ادغام شرکت های معروف سیباگایگی و لابراتوار ساندور در شهر باسل سویس تشکیل شده است. این کمپانی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، دارویی و مواد شیمیایی فعال است.

افرادی که در سال های دور قرص های ویتامین ث جوشان را می خوردند باید نام ساندوز را به خوبی بشناسند. این کمپانی از نوامبر 2000 بخش کشاورزی خود را با نام سین جنتا راه اندازی کرد که در تهران نیز نمایندگی دارد.


نوکیا

کمپانی نوکیا (Nokia) را بایدبزرگترین نام در زمینه تولیدات تلفن همراه و تکنولوژی مخابراتی نامید زیرا محصولات این کمپانی سرتاسر جهان را فرا گرفته است. نوکیا در سال 1865 به عنوان یک کارخانه تولید خمیر کاغذ توسط فردریک آیدشتام بنیان گذاشته شد. این کمپانی گسترش یافت و در شهر نوکیا ی فنلاند به تولید محصولات لاستیکی نیز مشغول شد و از همان زمان نام نوکیا را برای تولیدات خودبرگزید.

پس از جنگ جهانی دوم ، کمپانی نوکیا قدم به صنعت مخابراتی گذاشت و در تولید سیم های تلفن و تلگراف وارد عمل شد. در دهه 1970 نوبت آن رسید تا نوکیا وارد صنعت مخابرات شود و اولین محصول آنها یک سوییچ دیجیتالی برای ارتباطات تلفنی بود . از دهه 1980 نوکیا قدم به تلفن های همراه و تهیه شبکه آن گذاشت . در دهه 1990 نوکیا دستخوش بحران مالی جدی شد.


سامسونگ

گروه صنعتی سامسونگ (Samsung Group) یکی از بزرگترین کمپانی های الکترونیکی جهان است که در ماه مارس 1938 در شهر داگو کره جنوبی متولد شد. در آمد این کمپانی در سال 2003 در حدود 102 میلیارد دلار بوده است.

سامسونگ یکی از یک صد نام تجاری بزرگ جهان می باشد و در زبان کره ای به معنای سه ستاره است . این کمپانی توسط لی بیونگ چول بنیان گذاشته شده است. در ابتدا سامسونگ یک شرکت صادراتی بود.


سانیو

کمپانی سانیو در اوزاکا ژاپن قراردارد. این کمپانی الکترونیکی در سال 1947 توسط توشیو کارمند سابق کمپانی میتسوبیشی بنیان گذاشته شد و در سال 1950 به یک شرکت تبدیل شد. سانیو در زبان ژاپنی به معنای سه اقیانوس می باشد.

توشیو به هنگم بنیان گذاشتن شرکت قصد داشت محصولات خود را در آن سوی اقیانوس های اطلس ، آرام و هند به فروش برساند. اولین محصول بزرگ سانیو لامپ های کوچکی بود و در سال 1952 نیز اولین رادیو پلاستیکی را وارد بازار کرد.



گوگل

گوگل در ریاضی نام عدد بزرگی است، به معنی عدد 1 که 100صفر جلوی آن باشد. موسسان این کمپانی به خاطر نشان دادن گستردگی صفحاتی که گوگل آنها را جست و جو می کند این نام را انتخاب کردند.


هات میل

این سایت یکی از سرویس دهندگان پست الکترونیکی به وسیله صفحات وب است. هنگامی که مدیر پروژه برنامه می خواست نامی برای این سایت انتخاب کند، علاقه مند بود نام انتخاب شده اولاً مانند سایر سرویس دهندگان پست الکترونیک به mail ختم شده و دوماً روی وبی بودن آن نیز تاکید شود. بنابراین نام Hotmail را انتخاب کرد. در کلمه Hotmail حروف Html به ترتیب پشت سرهم قرار گرفته اند.


اچپی

شرکت HP توسط دو نفر به نام های بیل هیولت و دیو پاکارد تاسیس شد. این دو نفر برای اینکه شرکت هیولت پاکارد یا پاکارد هیولت نامیده شود، مجبور به استفاده از روش قدیمی شیر یا خط شدند و نتیجه هیولت پاکارد از آب در آمد.


مایکروسافت

برگرفته از اول دو کلمه Microcomputer Software که ابتدا Micro-Soft بود و خط فاصله آن بعداً حذف شد.


سونی

از لغت لاتین Sonus به معنی صدا گرفته شده و Sonny یک اصطلاح خیابانی امریکایی به معنی «جوان باهوش» است. شرکت سونی این کلمه را به Sony تغییر داد تا راحت تر و زیباتر تلفظ شود.


سان

این شرکت بزرگ توسط چهار تن از فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد تاسیس شد. Sun مخفف عبارت Standford Univercity Network است.


رد هت

پدربزرگ Marc Ewing موسس RedHat یک کلاه قرمز با خط های سفید به او یادگاری داده بود ولی او گمش کرد و هر چقدر هم گشت پیدا نشد. به همین دلیل اسم این پروژه را RedHat گذاشت و در قسمتی از راهنمای آن نیز از کاربرانش خواسته اگر کلاه قرمز او را پیدا کردند به او برگردانند.


ای ام دی

نام AMD به عنوان یکی از تولیدکنندگان پردازنده برای کامپیوترهای شخصی، از عبارت Advanced Micro Devices به معنای «ریز تجهیزات پیشرفته» گرفته شده است.


بن کیو

برگرفته از عبارت Bringing ENjoyment and Quality to life به معنی «آوردن شادی و کیفیت در زندگی» است.


موتورولا

شرکت موتورولا با هدف درست کردن بی سیم و رادیوی خودرو کار خود را آغاز کرد. از آنجایی که مشهورترین سازنده بی سیم و رادیو های اتومبیل در آن زمان شرکت Victrola بود، موسس این شرکت یعنی آقای پال کالوین نیز اسم شرکتش را موتورولا گذاشت تا علاوه بر داشتن مشابهت اسمی کلمه موتور نیز به نوعی در اسم شرکتش وجود داشته باشد.


اوراکل

موسس شرکت اوراکل یعنی لری الیسون و باب اوتس قبل از تاسیس شرکت روی پروژه یی برای CIA کار می کردند. این پروژه که اوراکل نام داشت بنا بود با داشتن مقادیر زیادی اطلاعات بتواند جواب تمام سوال های پرسیده شده توسط اپراتور را با مراجعه به مخزن اطلاعات بدهد (اوراکل در اساطیر یونانی الهه الهام است). این دو نفر پس از پایان این پروژه شرکتی تاسیس کرده و آن را به همین اسم نامگذاری کردند.


زیراکس

کلمه Xer در زبان یونانی به معنای خشک است و این برای تکنولوژی کپی کردن خشک در زمانی که اکثراً کپی کردن به روش های فتوشیمیایی انجام می گرفت فوق العاده حائز اهمیت بود




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار