آماده باش دامپزشکی خراسان رضوی برای مقابله با بیماری تب برفکی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی خراسان رضوی از شناسایی 23 کانون بیماری تب برفکی در مناطق مختلف این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محسن افزود: این کانون ها در شهرستان های نیشابور، فیروزه، رشتخوار، تربت حیدریه، مشهد، تربت جام، چناران، جوین، جغتای، سرخس، زاوه، کاشمر و زاوه شناسایی شده اند.

وی تعداد کانون های درگیر بیماری تب برفکی در کشور را نیز افزون بر 670 مورد عنوان کرد و گفت: با وجود افزایش تعداد کانون های تب برفکی در خراسان رضوی وضعیت این استان از نظر تعداد کانون های درگیر بهتر از دیگر مناطق کشور است.

وی بیان کرد: بیماری تب برفکی در دام های سنگین و سبک اعم از گاو و گوسفند بروز می کند اما در گاوها با شدت بیشتری نمود می یابد و احتمال فراگیری آن بیشتر است.

به گفته وی هم اکنون ابتلای گاوها به بیماری تب برفکی در سه شهرستان کاشمر، مشهد و زاوه خراسان رضوی مشاهده شده و در بقیه شهرستان ها گوسفندان به این بیماری مبتلا شده اند.

عابد زاده علائم بیماری تب برفکی را شامل بروز زخم های شدید در دهان، لثه و پستان، لنگش گوسفند، لاغری و کاهش شیر در گاوها و مرگ و میر عنوان کرد.

وی از آماده باش دامپزشکی خراسان رضوی برای مقابله با بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: تمام دامپزشکان و واکسیناتورهای مراکز مایه کوبی باید اقدامات بهداشتی و دستورالعمل های مراقبت بیماری را به دقت رعایت کنند.

وی بر لزوم پیشگیری از تردد دامها در خراسان رضوی تاکید و اظهار کرد: تردد دامها فقط به مقصد کشتارگاه و با داشتن مجوز بهداشتی دامپزشکی بلامانع است و با هماهنگی دستگاه های قضایی و انتظامی با هرگونه تردد غیرمجاز دام برخورد شده و دامهای توقیفی به عنوان دام قاچاق ضبط خواهند شد./س

انتهای پیام//

برچسب ها: بیماری ، تب برفکی ، دام ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.