شیراز؛

زندگی دوباره پس از مرگ مغزی

متخصص و جراح مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی گفت: با اهدای اعضای هر بیمار دچار مرگ مغزی، نجات زندگی حداقل هشت بیمار نیازمند پیوند امکان پذیر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر حسینعلی خلیلی افزود: قشر مغز و ساقه مغز، دو قسمت اصلی مغز انسان را تشکیل می دهد.
او ادامه داد: قشر مغز از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده و کارکردهای اختصاصی مغز، مانند حواس پنجگانه، تکلم، تفکر، شناخت، محاسبه ها و درک فضایی را بر عهده دارد.
این متخصص و جراح مغز و اعصاب دانشگاه گفت: ساقه مغز شامل مغز میانی، پل مغزی و بصل النخاع است و فعالیت های حیاتی بدن، به ویژه تنفس و ضربان قلب را، کنترل می کند.
استادیار گروه نروسرجری دانشگاه، اضافه کرد: اگر به هر دلیلی قشر مغز و ساقه مغز، هر دو، دچار آسیب شدید و تخریب شوند و تمام فعالیت های آنها، همزمان و به صورت غیر قابل برگشت از بین برود؛ فرد دچار مرگ مغزی می شود.
دکتر خلیلی گفت: در حالت مرگ مغزی، خون رسانی و اکسیژن رسانی به مغز مختل و در نتیجه بهبودی بیمار غیر ممکن و مرگ او، حتمی است.
او شایع ترین دلیل مرگ مغزی را، تصادف وسایل نقلیه، سقوط از ارتفاع، خونریزی مغزی، سکته مغزی و مسمومیت های شدید عنوان کرد.
این متخصص و جراح مغز و اعصاب دانشگاه افزود: کاهش شدید سطح هوشیاری به دنبال توقف فعالیت های قشر مغز را، کما می گویند که در این حالت، سلول های مغزی تخریب نمی شوند و ساقه مغز، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد؛ در نتیجه برگشت هوشیاری و بهبودی بیمار، امکان پذیر است.
دکتر خلیلی ادامه داد: تمام مراحل تشخیص و تایید مرگ مغزی، با نظارت تیمی متشکل از متخصصان جراحی مغز و اعصاب، بیهوشی، داخلی مغز و اعصاب و نماینده سازمان پزشکی قانونی، انجام می شود.
 
او اضافه کرد: با انجام معاینه های بالینی بسیار، آزمایش ها و اقدام های تشخیصی دقیق، از جمله نوار مغز، اطمینان حاصل می شود که هیچ نشانه ای از کارکرد مغز، مشاهده نشده و هیچ امیدی به برگشت عملکرد مغز بیمار وجود ندارد.
استادیار گروه نروسرجری دانشگاه، گفت: پس از مرگ مغزی، اعضای دیگر بدن بیمار، مانند قلب، برای مدت محدودی دارای عملکرد هستند؛ هر چند این روند، زیاد طول نمی کشد و در نتیجه قلب بیمار، می ایستد.
دکتر خلیلی افزود: بخش های مراقبت ویژه، با برخورداری از تجهیزات پیشرفته، از جمله دستگاه های تنفس مصنوعی، امکان زنده نگهداشتن بیمار دچار مرگ مغزی را، فراهم کرده است.
او ادامه داد: به دنبال مرگ مغزی، سایر اعضای بدن بیمار، مانند قلب، ریه ها، کبد، کلیه ها، لوزالمعده و قرنیه قابل پیوند هستند و در صورت اقدام به موقع، با اهدای اعضای هر بیمار دچار مرگ مغزی، نجات زندگی حداقل هشت بیمار نیازمند پیوند، امکان پذیر است.
این متخصص و جراح مغز و اعصاب دانشگاه، اضافه کرد: به فاصله کمی پس از مرگ مغزی، سایر اعضای بدن بیمار هم، دچار آسیب می شوند، پس فرصت اهدای اعضای بیمار دچار مرگ مغزی، بسیار محدود است و فرآیند پیوند، باید در نخستین فرصت ممکن، انجام شود.  
 
انتهای پیام/ن
برچسب ها: زندگی ، دوباره ، مرگ ، مغزی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار