شهروندخبرنگار کردستان؛

مراسم آتش (آگر) برای خوش‌آمدگویی از بهار + تصاویر

مراسم آتش (آگر) در شهرستان سروآباد استان کردستان را مشاهده می‌نمایید که قدمت چند هزار ساله دارد.

مراسم آتش (آگر) برای خوش‌آمدگویی از بهار + تصاویربه گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم آتش (آگر) در شهرستان سروآباد استان کردستان را مشاهده می‌نمایید که قدمت چند هزار ساله دارد. در این مراسم با جمع آوری هیزم و آتش زدن آن در دل طبیعت در روز‌های پایانی اسفند، از فصل بهار خوش آمدگویی می‌کنند.

منبع: روح‌الله زرین - کردستان



بیشتر بدانیم گروه شهروند خبرنگار: شهرستان سروآباد یکی از شهرستانهای استان کردستان در غرب ایران است که از سمت غرب با کشور عراق هم مرز است. این شهرستان از شمال به شهرستان مریوان، از شرق به شهرستان سنندج و از جنوب به شهرستان کامیاران محدود می‌شود. مرکز این شهرستان شهر سروآباد است که تقریباً در ۸۰ کیلومتری غرب سنندج قرار دارد. این شهرستان بخشی از ناحیه اورامانات نیز به حساب می‌آید.



برای آموزش اصول تصویربرداری خبری برای شهروندخبرنگاران اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
این آتش بخشی از مراسم نوروز در منطقه هورامان است که در اوایل اسفند برگزار می شود. عکس ها هم مربوط به روستای چشمیدر است.
در میان کوردها زمستان شامل چله بزرگ به مدت 40 روز و چله کوچک به مدت 20 روز می شود و در نتیجه در کوردستان اسفند ماه را نوروز ماه می نامند. در برخی از روستاهای منطقه هورامان و ژاورود، مراسم نوروز در پنج روز اول اسفند یا همان نوروز ماه برگزار می شود مانند پالنگان، دیوزناو، تنگی سر، شیان و چشمیدر. اقلیم این روستاها نیز گرم بوده و در همان اسفندماه زمین سبز می شود. به نظر می رسد برگزاری این مراسم در چهارم یا پنجم اسفندماه صحیح تر از یکم اسفند است زیرا در تقویم ایران باستان تولد آناهیتا که خدای آب و باران و باروری است در همین روز است.
آخرین اخبار