پزشکیان:

کرسی دانشگاه باید آزاداندیشی باشد/ مردم از ما حق‎شان را می‌خواهند

نماینده مردم تبریز گفت: کرسی دانشگاه باید کرسی آزاد اندیشی باشد که در آنجا مردم بتوانند حرف خود را بزنند و اندیشمندان آگاهانه از آن نقد کنند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگارام جوان؛ مسعود پزشکیان نماینده عضو کمیسیون بهداشت و درمان در نطق میان دستور امروز، با عرض ادب و احترام به روح حضرت امام و با یاد شهدا، گفت: مطالبی را در چند موضوع خدمت شما نمایندگان عرض می‌کنم. قبل از هر چیزی باید خدمت شما بگویم که در این انتخابات ملت بزرگ ایران و به خصوص مردم شریف و غیرت‌مند تبریز و حومه بنده حقیر را با لطف خودشان مورد عنایت قرار داده و من درایجاد این صحنه‌ها از برادران و خواهرانی که بی‌منت جانشان، وقتشان، دکانشان و همه کارشان را در اختیار این جانب قرار داده قدردانی می‌کنم و نمی‌دانم با چه زبانی باید از آنها تشکر کنم و بدانند که با تمام وجود و از صمیم قلب برای همه آنها تلاش خواهم کرد که زبان این مردم عزیز باشم.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان در ادامه گفت: متاسف هستم که یک عده‌ای از برادران در این رقابت حضور پیدا نکردند و روندی که در تایید صلاحیت‌ها بود ذهن انسان را مشغول می‌کند. حضرت علی (ع) به آن قاضی که می‌خواستند به عنوان قضاوت بفرستند می‌فرمایند: قضاوت باید طوری باشد که دشمن انسان از عدالت او شک نکند و ناامید نشود اما در این جریانات روند قضاوت به گونه‌ای بود که به افرادی اجازه داده نشد که در رقابت راه پیدا کنند زیرا که قانون، روند را طوری طراحی کرده که اینان نمی‌توانستند از حق خودشان دفاع کنند.

پزشکیان در ادامه تصریح کرد: این افراد فقط می‌توانستند نامه‌ای بنویسند و اعتراض کنند زمانی که من خودم را جای هر کدام از این‌ها می‌گذارم احساس می‌کنم که منصفانه نیست که آدم را محکوم کنند ولی به تو جواب ندهند که به چه  گناهی محکوم شدی و به چه گناهی از این رقابت باز ماندی و این درحالی است برای شورای محترم نگهبان امکان بررسی 8 هزار نفر وجود ندارد.

وی با اشاره به رد صلاحیت تعداد کثیری از داوطلبین گفت: این از نظر اعتقادی برای انسان وقتی که از بیرون نگاه می‌کند که جای سوال دارد که چرا باید یک عده بدون اینکه بتوانند حرف بزنند، نتوانند به میدان رقابت بیایند و رقابت کنند و این درحالی است که هیچ حکمی بر علیه آنها صادر نشده ولی آنها محکوم شدند.

پزشکیان گفت:بحث بعدی که می‌خواهم تا آنجایی که امکان دارد از زبان مردم بگویم، اصل 15 قانون اساسی است. قانون اساسی به همه قومیت‌ها و ملت‌ها اجازه داده به زبان خودشان حرف بزنند و در مدارس به زبان خودشان برای آنها بنویسند و درس بدهند. 37 سال و نزدیک به 38 سال است که ما نمی‌توانیم به زبان خودمان حرف بزنیم و بنویسیم.

وی افزود: زبان فارسی زبان اصلی ما است ولی باید کسی که ترک است بتواند درمدرسه ترکی حرف بزند و بنویسد . باید کسی که کرد است در مدرسه کردی بنویسد ویاد بگیرد. این براساس قانون است و یک عده ای نمی‌توانند به سلیقه خودشان اجازه ندهند که مردم به زبان بومی خود حرف بزنند و اگر حرف بزنند بگویند شما پان ترکیسم هستید و یا پان کردیسم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه عنوان  کرد: مردم از ما قانون و حق شان را می‌خواهند. خداوند من را ترک  آفریده و بنده از اینکه این گونه خلق شده‌ام شاکر خداوند هستم و هیچ قومیتی و زبانی نمی‌تواند خودش را از من برتر بداند همانگونه که من خودم را از کسی برتر نمی‌دانم درنتیجه پیش خداوند آن تقواست که برتر از هرچیزی است و  کسی نمی‌تواند زبان ما را مسخره کند ما قانون را می‌خواهیم و اگر کسی فکر کند که از ما برتر و بهتر است در هیچ ذهنی نمی‌گنجد.

وی اضافه کرد: موضوع دوم که عرض می‌کنم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری درباره کرسی‌های آزاد اندیشی است. کرسی آزاد اندیشی محلی برای آزاد اندیشیدن است نمی‌شود در یک چنین کرسی فردی نتواند اسم رئیس جمهور گذشته و یا نخست وزیر را بیاورد و بعد بگویند که این کرسی آزاد اندیشی است و اگر این اسامی را بیاورد برایش پرونده درست می‌کنند. 

پزشکیان خاطر نشان کرد: من باید بتوانم آن چیزی که در دلم هست را بگویم، آن کسانی که می‌فهمند و می‌دانند باید این عقده‌ها و گره‌ها را باز کنند نه بر این عقده‌ها، گره دیگر اضافه کنند و باید بشود نام افراد را آورد وقتی مردم به ما نگاه می‌کنند می‌بینند که اجازه این چنین حرف زدنی را نمی‌دهیم، اجازه تشویق رئیس جمهور را نمی‌دهیم که در رسانه پخش شود، می‌گویند که تاریخ را هم همین گونه نوشته‌اند و این قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: کرسی دانشگاه باید کرسی آزاد اندیشی باشد که در آنجا مردم بتوانند حرف خود را بزنند و اندیشمندان آگاهانه از آن نقد کنند.

نماینده مردم تبریز با اشاره به اینکه بحث های متعددی برای گفتن دارد اما به علت کمبود وقت آن را به زمان دیگری  موکول می‌کند گفت: موضوع دیگر ظالمانه بودن مکانیسم پرداخت در مملکت ما است.

وی در پایان یادآور شد: در کشور یک معلم و یا یک کارمند 1 الی 2میلیون حقوق می‌گیرد و یک بازنشسته 700 الی800 هزار تومان پول می‌گیرد اما یک عده ای هستند که 50 الی 200 میلیون در ماه حقوق می‌گیرند که این ظالمانه است. مجلس موظف است که این موضوع را بررسی و حل کند و اگر حل نکند در حق این مردم ظلم کرده است.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار