چند خبر از سینما و تئاتر

چند خبر از انجمن سینمای جوان، کلید خوردن فیلم «دریاچه ماهی» و انتصاب مشاوران جشنواره تئاتر دانشگاهی از اخبرا امروز سینما و تئاتر است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فیلم‌های کوتاه «تنازع» به کارگردانی مسعود حاتمی، «صراحی» به کارگردانی سعید نجاتی و «ناتمام به‌شدت هرچه‌تمام‌تر» به کارگردانی آزاد محمدی هر سه از تولیدات انجمن سینمای جوانان تهران به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره کورتیزونی ایتالیا راه یافتند.

گفتنی است سیزدهمین جشنواره کورتیزونی باهدف کنار هم قرارداد فیلم‌های کوتاه با ساختارهای متفاوت از سراسر جهان 29 مارس تا 2 آوریل برابر با 10 تا 14 فروردین در شهر وارسه ایتالیا برگزار خواهد شد.

گفتنی است فیلم کوتاه «تنازع» و «صراحی» با حضور در این جشنواره دومین حضور بین‌المللی خود را رقم خواهند زد این در حالی است که فیلم کوتاه «ناتمام به‌شدت هرچه‌تمام‌تر» با حضور در بخش مسابقه این جشنواره نخستین حضور بین‌المللی خود را تجربه خواهد کرد.
 
آیا سیمرغ بلورین فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر به آشیانه باز می‌گردد!؟

بر اساس دستور ریاست سازمان سینمایی کشور مبنی بر بررسی شرایط فیلم کوتاه و نیاز به بازنگری‌های لازم در زمینه‌های مختلف ازجمله تولید آثار حرفه‌ای و بازگشت سیمرغ بلورین فیلم کوتاه داستانی جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر این موارد در دستور کار انجمن سینمای جوانان ایران قرار گرفت تا راهکارهای لازم از طریق دریافت نقطه نظرات اهالی سینمای کوتاه ایران شناسایی و ارائه گردد.

بدین منظور نخستین گروهی که مورد مشورت قرار گرفت «کارگروه پیگیری مطالبات فیلم‌سازان و فعالان فیلم کوتاه» بودند که طی نامه‌ای درخواست‌های خود را به اطلاع ریاست سازمان سینمایی رسانده بودند.

بر اساس تصمیمات گرفته‌شده حاصل از جلسات هم‌فکری «کارگروه» و نمایندگان انجمن سینمای جوانان و به جهت رشد بیشتر فیلم کوتاه و رفع مشکلات و ضرورت‌های موجود، پیشنهادات و طرح‌هایی در بخش‌های تولید، حمایت و شیوه داوری و بررسی آثار کوتاه در جشنواره فیلم فجر و دیگر موضوعات ارائه گردید که در جهت تأیید نهایی و پس از مشورت با دیگر عزیزان صاحب‌رأی و اندیشه در حوزه فیلم کوتاه ازجمله اعضای شورای مرکزی صنف (اعضای هیئت‌مدیره و بازرس) و صاحب‌نظران و چهره‌های شاخص سینمای کوتاه در قالب پیشنهادی تقدیم حضور ریاست محترم سازمان سینمایی خواهد شد.

اثرات ناشی از نگاه دقیق ریاست سازمان سینمایی جناب آقای دکتر ایوبی به دعوت از جریان هم‌فکری و مشورت و با ژرف‌اندیشی که در آینده نیز صورت خواهد پذیرفت در روند حمایتی از سینمای کوتاه ایران تأثیر و در برنامه‌ریزی‌های سال آینده گنجانده خواهد شد.

انجمن سینمای جوانان ایران امیدوار است با درایت و حمایت ریاست سازمان سینمایی و تعامل، مشارکت و همکاری هنرمندان دست‌اندرکاران فیلم کوتاه شاهد ارتقا و بالندگی هر چه بیشتر فیلم کوتاه در ایران اسلامی باشند.

پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده» افتتاح می‌شود

در راستای تخصیص مکانی دائمی به‌عنوان پاتوق فیلم کوتاه و فیلم‌سازان فیلم کوتاه و همچنین پاتوقی برای مراجعه علاقه‌مندان به عرصه فیلم کوتاه، انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری موزه فرش، شبکه مستند سیما و انجمن صنفی فیلم کوتاه پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده» را افتتاح می‌کند.

آیین افتتاح این پاتوق که در محل سالن نمایش موزه فرش به آدرس تقاطع خیابان فاطمی و خیابان کارگر، ضلع شمالی پارک لاله دایر خواهد شد رو یک‌شنبه 16 اسفندماه با حضور مدیران، فیلم‌سازان، هنرمندان و اهالی رسانه در موزه فرش برگزار خواهد شد.

نمایش چندین فیلم کوتاه، تقدیر از فیلم‌سازان عرصه فیلم کوتاه از دیگر بخش‌های این رویداد خواهد بود که اخبار کامل آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» کلید خورد
 
«درياچه ماهي» كليد خورد
فیلم سینمایی «درياچه ماهي» به نگارش و كاركرداني مريم دوستي 7 اسفند رسما كليد خورد.
تهیه‌کنندگی این پروژه سینمایی بر عهده ناهید دل‌آگاه است. «دریاچه ماهی» به سال‌های بعد از هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد. 

ناهید دل‌آگاه تهیه‌کننده تاتر،‌ تلویزیون و سینما که تهیه‌کنندگی فیلم‌های «نامه‌های خیس»، «ارغوان» و «یک دزدی عاشقانه» را در کارنامه خود دارد گفت: این فیلم حدودا 60 روز فیلمبرداری خواهد شد. 

«دریاچه ماهی» در ایام عید، در تهران و آبادان فیلمبرداری خواهد شد.

مریم دوستی نویسنده و دانش آموخته سینما و کارگردانی است. این اولین تجربه بلند سینمایی این کارگردان است.

مشاوران دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی معرفی شدند

فرهاد مهندس پور، رحمت امینی، فارس باقری، امیر راد، محمدرضا علی‌اکبری، سیاوش قائدی و بهمن عباسپور اعضای مشاوران جشنواره نوزدهم تئاتر دانشگاهی را تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است، فرهاد مهندس‌پور (مدرس دانشگاه، نویسنده، کارگردان و پژوهشگر) در زمینه طراحی کلی فراخوان دوره نوزدهم با دبیر جشنواره همراهی کرده است.

سیاوش قائدی و بهمن عباسپور در حوزه سیاست‌گذاری و امور اجرایی و همچنین فارس باقری، رحمت امینی و امیر راد به عنوان مشاوران بخش‌های «نمایش‌نامه نویسی»، «پژوهش» و «تجربه‌های اجرا» در تنظیم فراخوان با بهنام نوایی همراهی کرده‌اند که فعالیت‌های این گروه همچنان ادامه دارد.

محمدرضا علی اکبری نیز مشاوره دبیر جشنواره در امور بین‌الملل را برعهده دارد.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران اردیبهشت و خرداد سال 95 به دبیری بهنام نوایی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار