جاش ارنست: توافق هسته‌ای ایران بسیار حائز اهمیت است

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت توافق هسته‌ای ایران از هر تحول سیاسی دیگری در این کشور مهم‌تر است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ "جاش ارنست،"سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به نتایج انتخابات در ایران تاکید کرد در هر صورت توافق هسته ای از همه مهم تر است و این توافق برای اینکه دولت میانه رو تری در ایران سرکار بیاید منعقد نشده است.


خبرنگاری پرسید اعلام نتیجه انتخابات در ایران ادامه دارد؛ اما به نظر می رسد "حسن روحانی،" رئیس جهمور ایران، پارلمان میانه رو تر را بدست آورده است. آیا رئیس جمهور آمریکا این  را تایید تعامل دیپلماتیک با این کشور نمی بیند؟

سخنگوی کاخ سفید گفت: من در حال حاضر نمی خواهم درباره نتیجه انتخابات نظر دهم زیرا نتیجه انتخابات رسما اعلام نشده است؛ اما ما انتظار داریم نتیجه رسمی سه شنبه اعلام شود. در حال حاضر مشخص شده است سرنوشت برخی حوزه ها به دور دوم کشیده شده است. بنابراین من نمی خواهم واکنش خاصی به انتخابات ایران داشته باشم و فقط می توانم به طور کلی بگویم توافق دیپلماتیک که تابستان گذشته برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای درباره آن مذاکره شد برای این نبود که دولت میانه رو تر در ایران قدرت را در دست گیرد. در حقیقت برخی می گویند توافق بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در صورتی که رهبران دولت ایران که دشمن آمریکا هستند، قدرت را در دست می گرفتند حتی مهمتر نیز می شد. مهم است اطمینان یابیم ایران به الزامات گسترده بین المللی که دیگر کشورها از آن تبعیت می کنند، پایبند است. بنابراین، این به دیدگاه ما درباره میراث این توافق کمک می کند. همچنین آنچه که واقعیت دارد این است که موفقیت در مذاکرات برای توافق  و تکمیل آن فرصتی برای آمریکا و ایران به وجود آورده است تا ارتباط خود را بهبود بخشیم. در حاشیه این گفتگوها، مذاکراتی درباره آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران در بازداشت بسر می بردند، انجام شد و ما توانستیم این شهروندان آمریکایی را به خاطر این گفتگوها به کشور بازگردانیم. تمهیدات دیگری وجود دارد که به آن رسیدیم و به نفع دو طرف است. بنابراین، این دورنمای کوتاه مدت توافق بود؛ اما روند مذاکرات موفق برای توافق به ما اجازه داده است منافع خود را دنبال کنیم؛ اما در دراز مدت باید دید که مردم ایران دقیقا به دنبال چه مسیری برای کشور خود هستند. ما قویا گفتیم که حتی اگر دولت دشمن آمریکا بر سرکار بیاید، توافق بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای مهم است.


ارنست در باره حادثه تروریستی سن برناردینو گفت: بررسی گوشی تلفن آیفون مربوط به تحقیق در رابطه با حادثه تروریستی در سن برناردینو است. رئیس جمهور معتقد است این تحقیق در اولویت قرار دارد و رسیدگی کنندگان باید کاملا متوجه شوند که چه اتفاقی افتاده است. آنها باید بیشترین اطلاعات را داشته باشند تا بتوانند انگیزه عاملان را پیدا کنند و این که آیا آنها با کسی یا کسانی در خارج از آمریکا  یا سراسر جهان برای انجام این حمله همکاری داشته اند؟ بیشتر درباره طرح های آنها  وآنچه که آنها را تندرو و ترغیب کرده است، بدانیم. تحقیق مستقل در حال انجام است و رسیدگی کنندگان بیشترین تلاش را برای بدست آوردن اطلاعاتی که می تواند  از آن برای محافظت مردم آمریکا استفاده شود،انجام می دهند.وزارت دادگستری در حال انجام این تحقیق است و این تحقیق مستقل است؛ اما رئیس جمهور تصریح کرده است می خواهد نتیجه این تحقیق را ببیند و اطمینان یابد همه گام های لازم برای محافظت از مردم آمریکا برداشته شده است.

خبرنگاری پرسید کانادا 25هزار آواره سوری را همانطور که وعده داده است، بدون مشکل پذیرفت. ما در آمریکا در این زمینه در کجا قرار داریم؟
 
سخنگوی کاخ سفید گفت: همانطور که گفتیم روند ورود آوارگان به آمریکا طولانی و دشوار است. آوارگانی که از طریق برنامه سازمان ملل متحد وارد آمریکا می شوند، تحت استاندارد قویترین نظارت که برای هر کسی که تلاش می کند وارد آمریکا شود، قرار می گیرند. این بدان معنا است که سابقه آنها بررسی می شود که شامل مصاحبه شخصی است. آوارگان باید زندگینامه خود را قبل از پذیرش در آمریکا تحویل دهند. این اطلاعات از پایگاه اطلاعاتی در وزارت دفاع، جامعه اطلاعاتی و سازمان های مجری قانون در آمریکا می گذرد و این روند 18 تا 24 ماه طول می انجامد.
علتش این است که منافع امنیت ملی ما و امنیت مردم در اولویت قرار دارد.

جاش ارنست گفت: آمریکا از طریق برنامه سازمان ملل متحد بیش از هر کشوری در جهان آوارگان را پناه داده است.

آمریکا می خواهد نقش رهبری در بحران بین المللی داشته باشد؛ اما همزمان می خواهد از منافع امنیت ملی و امنیت مردم محافظت کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا و کانادا رابطه مهمی در زمینه امنیت ملی دارند. توانایی ما برای مبادله اطلاعات و همکاری برای محافظت از شهروندان دو کشور راهبردی است که به کشور ما نیز کمک می کند. من فکر می کنم  همکاری در زمینه امنیت ملی و مبارزه با تروریسم موضوع صحبت "جاستین ترودو،" نخست وزیر کانادا، در ماه آینده در کاخ سفید خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار