گزارش/

انتخابات آمریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!

بر اساس یک نظرسنجی هیلاری کلینتون در رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، وی را شکست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری  ایالات متحده با ورود خود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی با پیش تازی ترامپ سرمایه دار معروف آمریکا، در مواجهه با نامزدهای حزب دموکرات و در راس آن‌ها هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آن کشور قرار دارند.  اما حضور نامزدهای متعدد از حزب جمهوریخواه در رقابت انتخاباتی سال 2016 امریکا از آن‌رو اهمیت دارد که نتایج نظرسنجی‌های تازه از تغییر رویکرد یهودیان امریکا نسبت به حزب دموکرات حکایت دارند. 

انتخابات امریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!

روزنامه "تایمز اسرائیل" با انتشار گزارشی درباره این تغییر رویکرد رای‌دهندگان یهودی امریکایی از حزب دموکرات به سوی حزب جمهوریخواه می‌نویسد: یهودیان امریکایی در حالی به سمت سه نامزد حزب جمهوری‌خواه گرایش دارند که در سال‌های گذشته نسبت حمایت آنان از نامزدهای حزب دموکرات 2 به 1 بوده است. این روزنامه اسرائیلی اشاره می‌کند که گروه‌های حامی اسرائیل از مواضع رند پائول نگران هستند چرا که یکی از دو جمهوری‌خواهی بود که در سنا امریکا اظهار داشت که از مداخله نمایندگان در مذاکرات هسته‌ای حمایت نمی‌کند.

بر اساس یک نظرسنجی  هیلاری کلینتون در رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، وی را شکست می‌دهد. پایگاه شبکه خبری سی.بی.اس،در یک نظرسنجی جدید نشان داد دونالد ترامپ، کاندیدای پیشرو ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه آمریکا در رقابت ریاست جمهوری با هر دو کاندیدای پیشروی حزب دموکرات این کشور شکست خواهد خورد.

انتخابات امریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!

نظرسنجی جدید که از سوی موسسه "کوئینیپیاک" انجام شده نشان داد، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و کاندیدای پیشروی حزب دموکرات این کشور در رقابت ریاست جمهوری با دونالد ترامپ با رای 47 درصد به 40 درصد پیروز می‌شود. براساس این نظرسنجی همچنین برنی ساندرز که در حال حاضر بعد از هیلاری کلینتون کاندیدای پیشروی حزب دموکرات محسوب می‌شود در رقابت با دونالد ترامپ با رای 51 درصد به 38 درصد برتری پیدا خواهد کرد.

این نظرسنجی همچنان دونالد ترامپ را پیشتاز رقابت درون حزبی کاندیداهای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه با برخورداری از رای 28 درصدی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه سراسر آمریکا می‌داند. با این حال رقیب جمهوری‌خواه دیگر ترامپ یعنی تد کروز فاصله چندانی با او نداشته و با اختلاف کمی از رای 24 درصدی برخوردار است. در رقابت درون حزبی جمهوری‌خواهان پس از این دو کاندیدا، مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا با 12 درصد رای و همچنین بن کارسون، جراح اعصاب سابق با 10 درصد رای قرار دارند.

به غیر از این چهار کاندیدا هیچ کاندیدای ریاست جمهوری دیگر حزب جمهوری‌خواه نتوانست در این نظرسنجی بیش از شش درصد رای کسب کند و هشت درصد از پاسخگویان نیز گفتند که هنوز در مورد رای خود تصمیم نگرفته‌اند. با این حال براساس این نظرسنجی به نظر می‌رسد که آرای رای‌دهندگان جمهوری‌خواه هنوز قابل مانور دادن است زیرا تقریبا شش نفر از هر 10 رای‌دهنده‌ جمهوری‌خواه که یک کاندیدا را انتخاب کردند گفتند که ممکن است نظرشان تغییر کند.

انتخابات امریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!

به رغم پیشتازی دونالد ترامپ در رقابت درون حزبی جمهوری‌خواهان، نیمی از همه آمریکایی‌ها گفتند در صورتی که وی رئیس جمهور کشورشان باشد شرمسار خواهند بود. این تعداد شامل 20 درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه بوده است. بیش از نیمی از رای‌دهندگان معادل 53 درصد نیز گفتند که ترامپ شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آینده ندارد.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون نیز در میدان رقابت کاندیداهای ریاست جمهوری حزب دموکرات‌ با 61 درصد پیشتاز بوده و بعد از وی برنی ساندرز با 30 درصد رای قرار دارد. مارتین اومالی، فرماندار سابق ایالت مریلند نیز دو درصد رای کسب کرده و شش درصد از رای دهندگان دموکرات نیز گفتند هنوز برای رای خود تصمیم نگرفته‌اند. از میان رای‌دهندگان دموکرات نیز 41 درصد اظهار کردند که ممکن است نظرشان تغییر کند.

...و در روز سه شنبه بزرگ

در انتخابات درون حزبی که روز سه شنبه همزمان در چند ایالت امریکا برگزار شد «هیلاری کلینتون» برنده حزب دموکرات شد و «دونالد ترامپ» نیز بیشترین آرا حزب جمهوری خواه را به خود اختصاص داد.

دونالد ترامپ، نماینده جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های آلاباما، جورجیا، ماساچوست، تنسی، ویرجینیا و آرکانزا پیروز میدان شد و کلینتون در آلاباما، آرکانزاس، جورجیا، تنسی، تگزاس، ماساچوست و ویرجینیا به برتری دست یافت.

انتخابات امریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!


در جبهه جمهوری‌خواهان تد کروز، عضو سنای آمریکا از ایالت تگزاس توانست در ایالت خود و ایالت اوکلاهما در مجاورت تگزاس به پیروزی دسته یابد و سناتور مارکو روبیو، عضو سنای آمریکا از ایالت فلوریدا توانست در ایالت می‌نه سوتا پیروز شود. در اردوگاه دموکرات‌ها نیز برنی سندرز، رقیب اصلی کلینتون در ایالت ورمونت و ایالت‌های اوکلاهما، می‌نه سوتا و کلورادو به پیروزی رسید. در «سه شنبه بزرگ» ساکنان ۱۱ ایالت به کاندیداهای دو حزب جمهوری خواه یا دموکرات یا هر دو رای داده‌اند.

 گاف های غول میلیاردر

 «هاله اجتناب‌ناپذیری» که پیرامون دونالد ترامپ تنیده شده بود و او را به اجبار و به ناگزیر نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری کرده بود، در نهایت به جایی رسید که رقبای جمهوری‌خواه او در انتظارش بودند: حمله‌ای گسترده از سوی بزرگان حزبی به این غول میلیاردر. به نظر می‌رسد «گاف»‌های این میلیاردر عصیانگر به جای اینکه باعث کاهش آرای او شود، برعکس باعث افزایش می‌شود. وقتی «دیوید دوک»، رهبر گروه نژادپرست کوکلاکس کلان‌ها، به حمایت از ترامپ پرداخت، وی به خاطر محکوم نکردن این گروه مورد حمله قرار گرفت. به گزارش سی‌ان‌ان، این تازه‌ترین «گاف» ترامپ بود.

میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در سال 2012، ترامپ را متهم به «دامن زدن به... تعصب منفور» کرد و از ترامپ خواست تا فورا به محکوم کردن این گروه بپردازد. ترامپ که به ساختارشکنی شهره است، گویی میلی برای محکومیت این گروه ندارد. این غول سرمایه‌دار در مصاحبه با سی‌ان‌ان در مورد دیوید دوک به این جمله بسنده کرد که «من چیزی در مورد دیوید دوک نمی‌دانم.» خودداری او از محکوم کردن رهبر گروه نژادپرست کوکلاکس کلان‌ها، انتقاد رقبای ترامپ را به دنبال داشت.

انتخابات امریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!

به گزارش سی‌ان‌ان «بن ساس» سناتور از نبراسکا، اعلام کرد که هرگز از ترامپ حمایت نخواهد کرد. او می‌گوید ترامپ باعث شکاف در میان آمریکایی‌ها شده است. بی‌بی‌سی نیز در گزارشی با اشاره به نامه سرگشاده ساس در فیس‌بوک نوشت:‌ اگر دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه شود، انتظار من این است که در جست‌وجوی نامزد سومی باشم - یک گزینه محافظه کار، یک پیرو قانون اساسی. او افزود: ترامپ بی‌امان بر شکاف انداختن میان آمریکایی‌ها، و به زیر کشیدن به جای ساختن دوباره این ملت بزرگ، تمرکز دارد.

 رقبای ترامپ دنبال «گاف» بزرگی از این پوپولیست سرمایه‌دار بودند تا راحت‌تر بتوانند او را از گردونه رقابت‌ها خارج کنند. سناتور کروز فرصت را برای «زدن» ترامپ مناسب دیده و گفت: همه باید اتفاق نظر داشته باشند که نژادپرستی غلط است. اکنون ترامپ، که هرگز تصور نمی‌کرد این‌گونه مورد حمله قرار گیرد، در سیبل دموکری‌خواهان (دموکرات- جمهوری‌خواه) قرار گرفته است.

 چنین به نظر می‌رسد که تشکیلات رسمی جمهوری‌خواه هم اشتیاق زیادی به دونالدترامپ ندارد. او نه سابقه فعالیت سیاسی دارد نه پیشتر مقامی دولتی داشته است. ترامپ به دو مشخصه شهره است: «سرمایه‌داری» و «اظهارات جنجال‌آفرین.» او با اظهارات جنجال‌آفرینی مانند ساختن دیوار در مرز مکزیک یا تلاش برای جلوگیری از سفر مسلمانان به آمریکا شکاف زیادی نه فقط در میان جمهوری‌خواهان بلکه جامعه آمریکا ایجاد کرده است.

اما بسیاری از هوادارانش معتقدند که موفقیت ترامپ در کسب‌وکار، او را در موقعیتی مناسب برای دگرگون کردن اقتصاد آمریکا و کمک به ایمن کردن مرزها قرار می‌دهد. با این حال، شکاف در اردوگاه جمهوری‌خواهان آنجا عیان‌تر می‌شود که «کریس کریستی»- فرماندار نیوجرسی که خود کاندیدای میدان رقابت جمهوری‌خواهان بود اما کناره گرفت- به حمایت از ترامپ پرداخت. پس از آن سناتور «جف سشنز»، از آلاباما، روز یکشنبه بر کاندیداتوری او مهر تایید زد.

هنوز جای امید هست؟

سی‌ان‌ان در گزارش خود البته جای امیدواری هم باقی گذاشته است. مشاور ارشد رامنی در سال 2012 می‌گوید: «وقتی به کارگزاران، هدیه‌دهندگان و نخبگان نگاه می‌کنیم آنها همگی به شدت وحشت دارند که ترامپ همچنان نامزد جمهوری‌خواهان باشد. وقتی به رای‌دهندگان نگاه می‌کنیم آنها بسیار آرام و راحت به نظر می‌رسند. اما وقتی به مطبوعات ضدترامپ می‌رسیم می‌بینیم آنها خیلی دیر وارد ترامپ ستیزی شده‌اند. با این حال، شریفر می‌گوید: ترامپ فعلی به اندازه ماه اوت خطرناک نیست.

انتخابات امریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!

برخی مردم عصبانی و مخالف او هستند و برخی دیگر وی را می‌پذیرند. آرای ترامپ عمدتا آرای افراد سرخورده و منزوی جامعه است.  ظهور ترامپ بازتاب واگرایی ملی در درون جمهوری‌خواهان طی سال‌های اخیر در مورد معنای دقیق محافظه کاری است. نامزدها با گام نهادن در این خلأ پدید آمده در حال پنجه افکندن بر ائتلاف قدیمی محافظه‌کاران هستند.

 برخی استراتژیست‌های جمهوری‌خواه به ترامپ اجازه موفق شدن دادند زیرا نتوانستند بر سر نامزدی واحد به توافق برسند. کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان که یک ماه پیش ۱۲ رقیب داشت؛ هم اکنون شاهد رقابت ۵نفر است. ترامپ چهارشنبه پیش در نوادا برنده شد و تحلیلگران می‌گویند به تدریج کاندیدای بلامنازع به نظر می‌رسد. ترامپ در رای‌گیری‌های مقدماتی تاکنون در سه ایالت از چهار ایالت برنده شده است، اما در عین حال حزب جمهوری‌خواه را دچار شکاف جدی کرده است. این میلیاردر اهل نیویورک در تقریبا همه نظرسنجی‌های انجام شده در ۱۱ ایالتی که روز سه شنبه رای‌گیری کردند، پیشتاز است. انتخابات (سه‌شنبه) که در 15 ایالت و منطقه به‌طور همزمان و در یک روز برگزار شد می‌تواند تعیین‌کننده کاندیدای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آتی باشد.

در اردوگاه دموکرات‌ها چه می‌گذرد؟

سه شنبه بزرگ در اردوگاه دموکرات‌ها نیز تحرک بیشتری را به وجود آورده است. اگر در اردوگاه جمهوری‌خواهان ترامپ پدیده تلقی می‌شود، در میان دموکرات‌ها هم این برنی سندرز است که پدیده دموکرات‌ها به حساب می‌آید. با این حال، رقابت میان رقبای دموکرات همچنان داغ است. همان عاملی که در سال 2008 موجب پیروزی اوباما در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی شد، این بار به کمک کلینتون آمد.
 سیاهپوستان با در اختیار داشتن 61 درصد آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات موجب پیروزی قاطعانه کلینتون شدند. سندرز برخلاف جوانان نتوانسته آرای اقلیت‌های نژادی به‌ویژه سیاهپوستان را به خود جلب کند. کلینتون توانسته بود حمایت یکی از سیاهپوستان معروف ایالت یعنی جیمز کلایبرن را به دست بیاورد و این مساله به وی برای جذب آرای سیاهپوستان کمک کرد.

انتخابات امریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!

 علاوه بر این کلینتون با وعده ادامه راه اوباما و اینکه با وی همکاری خواهد کرد توانست نظر مثبت سیاهپوستان را به خودش جلب کند. پیروزی قاطعانه کلینتون و چشم‌انداز ایالت‌های پیش رو موجب شده است تا سندرز شانس چندانی برای پیروزی بر کلینتون نداشته باشد، اما همچنان به رقابت‌ها ادامه خواهد داد. کلینتون با برتری قاطعانه‌ای که توانست در کارولینای جنوبی به دست بیاورد فاصله‌اش با سندرز را افزایش داد و شانس خود را برای تصدی نامزدی نهایی دموکرات‌ها بیشتر کرد.

 كلينتون در اين ايالت 43 نماينده حزبي و سندرز 14 نماينده به دست آورد. منظور از نماینده حزبی (Delegates) مقامات حزبي ايالتي هستند كه با توجه به آراي به دست آمده نامزدها ميان آنها تقسيم مي‌شود و در كنوانسيون حزب به آن شخص راي مي‌دهند و مجموع همين نمايندگان حزبي است كه موجب نهايي شدن انتخاب يك كانديدا مي شود. جدیدترین آمارها می‌گوید کلینتون با 55درصد آرا در مقابل 38 درصد آرای سندرز، همچنان نامزد پیشتاز دموکرات‌ها است.

 چرا سه‌شنبه، چرا بزرگ؟

در نیمه قرن نوزدهم، کنگره آمریکا تصمیم گرفت برای اینکه جامعه کشاورز این کشور بتواند با دردسر کمتر با درشکه‌هایشان پای صندوق‌های رای حاضر شوند سه‌شنبه را روز رای‌گیری مقرر کند. با این حساب کشاورز‌ها می‌توانستند دوشنبه‌ها سوار درشکه‌هایشان شوند و سه شنبه اول وقت بعد از رای دادن راهی خانه شوند و به چهارشنبه بازارشان برسند. از طرفی یکشنبه‌ها هم که روز کلیسا و عبادت بود سرجایش باقی می‌ماند. نزدیک به دو قرن بعد از آن روز‌ها و تغییر اساسی جامعه آمریکا هنوز رای‌گیری‌ها روزهای سه شنبه برگزار می‌شود. سه‌شنبه بزرگ به نوعی آزمون سراسری برای نامزدهای دو حزب آمریکا و کارزارهای انتخاباتی آنها است. سه‌شنبه بزرگ در این دوره اول مارس (دیروز سه شنبه) برگزار شد.

انتخابات امریکا همراه با گاف های غول میلیاردر!

چرا پیروزی در رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ مهم است؟

بالا بودن تعداد ایالت‌های رای‌دهنده در سه‌شنبه بزرگ به این معنا است که تکلیف نامزدهای بر‌تر و آنها که دیگر شانسی برای ادامه مبارزات ندارند تا حدی روشن می‌شود. در پایان روز سه‌شنبه تکلیف ۲۲ درصد از تمام هیات‌های انتخاباتی نهایتا روشن می‌شود. جمهوری‌خواهان می‌توانند دست‌کم نیمی از هیات‌های انتخاباتی لازم برای نامزدی رسمی حزب خود را در سه‌شنبه بزرگ به دست بیاورند. در مورد دموکرات‌ها این میزان یک سوم هیات‌های انتخاباتی لازم است.
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار