یادداشت/

بررسی ابعاد بین المللی حضور گسترده مردم

پس از سپری کردن چندین روز از حضور مردمی هفت اسفند و مشخص شدن تکلیف هشتاد درصد از صندلی های بهارستان به بررسی برخی از ابعاد بین المللی انتخابات 7 اسفند در ایران بپردازیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "محمدمهدی ملکی" طی یادداشتی به بررسی ابعاد بین المللی حضور گسترده مردم در انتخابات پرداخت.

پس از سپری کردن چندین روز از حضور مردمی هفت اسفند و مشخص شدن تکلیف هشتاد درصد از صندلی های بهارستان و گذر از دوران رقابت و آغاز همکاری ها و همدلی ها، فضای نقد و بررسی پیرامون این مساله می تواند منصفانه تر و به دور از حب و بغض های کوران انتخابات و جانبداری های سیاسی باشد، به همین سبب در این نوشته نیز قصد آن داریم به بررسی برخی از ابعاد بین المللی انتخابات 7 اسفند در ایران بپردازیم.

انتخابات دور اخیر را می توان از زوایای مختلف داخلی و خارجی مورد پردازش قرار داد و هر یک نیز به شرح مفصلی نیاز دارد که کار تحقیقاتی و تحلیلی بسیاری را می طلبد. در یادداشتی که پیشتر نوشتم تحت عنوان " انتخابات و عزت سیاست خارجی" به بررسی برخی نکات دیگر در این خصوص پرداخته ام که جهت تکمیل بحث این نوشتار می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی عملکرد رسانه های خارجی درباره انتخابات اخیر و برخی پیام ها و نکات آن برای جهانیان عبارتند از:

- میزان مشارکت بالای مردم ایران در این دوره از انتخابات (62 درصد) یکی از مواردی بود که بسیار مورد توجه رسانه های غربی عربی قرار گرفت و خبرنگاران خارجی به این نکته اشاره داشتند که در اکثر صندوق های اخذ رای صف های طولانی مردم تشکیل شده بود که وجه مشترک تمام شهرهای کوچک و بزرگ ایران در 7 اسفند بود.

- یکی از مسایلی که انتخابات این دوره را برای کشورهای دیگر، بیش از پیش حائز اهمیت کرده بود فضای سیاسی ایران بود که در دوران پسا برجام قرار دارد و شرایط تازه ای را پس از سال ها تجربه می کند. آنها مدام اعلام می کردند که این اولین انتخابات ایران در دوران پس از رفع تحریم ها است.

- برخی رسانه های غربی تلاش داشتند فضای سیاسی کشور را دو قطبی نشان دهند، موافقان و مخالفان توافق هسته ای. البته این امر را از پیش از انتخابات در دستور خود کار قرار داده بودند که به نوعی شکاف و دو دستگی را میان مردم بوجود آورند. هر چند که امروز برخی نیز در داخل با چنین رویکردی به تحلیل موضوعات سیاسی می پردازند.

- پس از اعلام نتایج، رسانه های خارجی تلاش کردند سیاست تفرقه انگیزانه خود را ادامه دهند و این دفعه با در نظر گرفتن نتایج بدست آمده، تهران را در مقابل شهرستان ها قرار دادند که البته برخی نیز در داخل با دنباله روی از این رویه حتی گامی فراتر نهادند و تهرانی ها را مخالف نظام جلوه داده و انواع انگ های سیاسی و ... را به پایتخت نشین ها نسبت دادند تنها به این دلیل که باب میل آنها عمل نکردند.

اما رسانه های خارجی به برخی نکات نیز توجه لازم را نداشتند:

 - یکی اینکه مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات فارغ از نتایج بدست آمده، پیروزی و موفقیت نظام جمهوری اسلامی بوده که این ظرفیت، توان و جذابیت لازم را پس از گذشت سی و اندی سال از انقلاب اسلامی دارد که بتواند پیر و جوان را به پای صندوق رأی بکشاند، از طرفی هم طیف های مختلف فکری و سیاسی نیز در این انتخابات حضور داشته اند که موجب شد هر فردی بتواند کاندیدای مورد نظر خودش را برگزیند، اما این مساله را هم به رأی خود تفسیر کردند.

-  نکته مغفول مانده دیگر از نظر رسانه های خارجی که به پوشش انتخابات ایران مشغول بودند این بود که علی رغم همه سیاه نمایی ها و فضا سازی هایی که سال ها علیه ایران می شود مبنی بر اینکه در ایران دموکراسی وجود ندارد و از اساس نظر مردم برای نظام ایران فاقد اهمیت و وجاهت است، بار دیگر به آنها ثابت شد که نظام مردم سالاری در ایران حاکم است و این مردم هستند که مسئولین خود را انتخاب می نمایند. جالب اینجاست که همین رسانه ها از برخی کشورهای همسایه ما که هنوز فاقد قانون اساسی هستند، پادشاهی ادراه می شوند و انتخاباتی نیز تا کنون برگزار نکرده اند حمایت کرده و چشم خود را بر موارد متعدد نقض دموکراسی در آن کشورها می بندند. 

   - پیام این انتخابات به جهانیان این بود که مردم ایران در فکر و عمل خود آزاد هستند و مستقل عمل می کنند و هرگز تحت تاثیر القائات برخی طرف های خارجی که درصدد خط دهی به مردم بودند، قرار نمی گیرند.

- 7 اسفند نشان داد که ایران معتقد است می توان مسایل و مشکلات مختلف منطقه ای و بین المللی را با ساز و کارهای دموکراسی حل و فصل کرد ونیازی به جنگ و تنش آفرینی نیست. پیشتر نیز در مذاکرات هسته ای ایران اراده خود را در این موضوع به بهترین نحو ممکن به نمایش گذاشته بود.

 انتخابات تبلور دموکراسی و مردم سالاری است و پیام ایران این بود که در شرایط نا به سامان و ناآرام منطقه می توان درس منطق، گفتگو، مذاکره و در یک کلام راه حل سیاسی را از ایران گرفت و این نسخه را در سایر کشورهای در حال درگیری اجرایی کرد. 

در خاتمه اشاره کنم به این مهم که حضورگسترده مردم در 7 اسفند قدرت چانه زنی ایران را در مذاکرات و عرصه های مختلف بین المللی افزایش می بخشد، موجبات تقویت ضریب امنیتی ایران می گردد و ظرفیت های بازیگری و تاثیر گذاری کشور را در مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی بیش از پیش افزایش می دهد. 

محمد مهدی ملکی 


انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار