گاردین گزارش داد:

یونان برای کنترل سیل پناهجویان نیازمند حمایت است

مقامات آتن اعلام کردند برای پذیرش یکصد هزار پناهجو، اتحادیه اروپا باید با درخواست وام 480 میلیون یورویی این کشور موافقت کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «گاردین»؛ دولت یونان با ارائه طرحی اعلام کرد برای پذیرش یکصد هزار پناهجو، کمک 480 میلیون یورویی اتحادیه اروپا و سازمان‌های کمک رسانی ضروری است.

افزایش هجوم پناهندگان و مهاجران به سوی مرزهای یونان و اتخاذ سیاست درهای بسته کشورهای اروپایی باعث شده است یونان در شرایط نابسامانی قرار بگیرد.

یکی از مقامات کمیساریای پناهندگان سازمان ملل اظهار داشت یونان به تنهایی قادر به کنترل سیل پناهجویان به این کشور نیست. این در حالی است که مقامات آتن اعلام کرده اند برای پذیرش 100 هزار پناهجو، اتحادیه اروپا باید با وام 480 میلیون یورویی موافق کند.

«اولگا گروواسیلی؛» -- سخنگوی دولت یونان -- در نشستی مطبوعاتی گفت: " آتن به تنهایی قادر به پذیرش سیل ورود مهاجران به کشور نیست. در همین رابطه طرحی اضطراری برای پذیرش پناهجویان ارائه کرده است که برای اجرای آن 480 میلیون یورو نیاز است."

دولت یونان در حال حاضر 24 هزار مهاجر را در خاک خود سامان داده است. این در حالی است که مقامات دولت اتریش با اتخاذ سیاستهای سختگیرانه از ورود پناهجویان به این کشور ممانعت کرده اند. این موضوع به ایجاد اختلاف و تنش بین یونان و اتریش منجر شد. فشارهای اتریش و کشورهای غرب بالکان برای توقف هجوم پناهندگان از یونان به سمت دیگر کشورهای اروپایی به مفهوم لغو معاهده شنگن است. در این میان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بر لزوم رعایت و اجرای سهمیه پذیرش پناهجو بر اساس پیمان شنگن تاکید کرد.

سازمانهای کمک رسانی و آژانس های غیردولتی بر این باورند که مواضع و سیاستهای «نامعقول» کشورهای اروپای درباره بحران مهاجران درنهایت به بروز فاجعه انسانی منجر می شود.

«فورتکس» آژانس کنترل مرزی اتحادیه اروپا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است در ماه های ژانویه و فوریه میزان مهاجرت پناهجویان به سوی مرزهای اروپا 30 برابر افزایش داشته است. این در حالی است که آژانس پناهندگان سازمان ملل از ورود بیش از 131 هزار پناهجو به اروپا خبر داده است که بخش عمده آنها با عبور از دریای مدیترانه خود را به مرزهای اروپا رسانده اند. از سوی دیگر ترکیه یکی از دروازه های انتقال مهاجران و پناهجویان به اروپا است. روزانه 2 تا 3 هزار پناهجو از طریق مرزهای ترکیه درصدد ورود به خاک اروپا هستند.

مقامات کشورهای اروپایی برای حل بحران پناهجویان در یونان اوایل ماه جاری با مقامات ترکیه دیدار می کنند تا درباره یک طرح مشترک کنترل پناهجویان به اتفاق نظر برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار