ایرادات قانونی به غیر قانونی بودن اساسنامه فدراسیون فوتبال

رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال گفت: حق سازمان بازرسی کشور است که دنبال تاییدیه اساسنامه سال 1386 توسط دولت باشد.

رئیس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مسائل مطرح شده اخیر به اساسنامه فدراسیون اظهار کرد: بعد از دخالت آشکار دولت و برکنار کردن رئیس فدراسیون فوتبال، بر اساس ماده 10 اساسنامه سال 81 توسط رئیس وقت سازمان تربیت بدنی و تعلق فدراسیون فوتبال کشورمان توسط FIFA، یک کمیته انتقالی برای نوشتن اساسنامه جدید، بر طبق قوانین FIFA شکل گرفت.
 
وی همچنین گفت: طبق ماده واحده 11 سال 1376 مصوب مجلس شورای اسلامی، اساسنامه فدراسیون‌های آماتور باید 3 ماه بعد از تنظیم به تصویب مجلس شورای اسلامی ما رسید، اما در سال 1381 مجلس طی اصلاحیه دیگری تصویب اساسنامه را به هیأت وزیران واگذار کرد.
 
ولی همچنان طبق ماده 10 حق عزل و برکناری رئیس فدراسیون ما را به معاون رئیس جمهور که رئیس سازمان تربیت بدنی داده بود که بابت این ماده قانونی فدراسیون فوتبال ایران سال 1385 از سوی فیفا تعلیق شد و نصیرزاده درباره تفاوت اساسنامه فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون‌ها هم خاطر نشان کرد: برای تغییر نکردن اساسنامه 53 فدراسیون دیگر کشور، هیأت دولت یک اساسنامه جدید و مجزا از سایر فدراسیون‌ها برای فوتبال نوشت و لفظ دولتی را حذف و آن را به نماد عمومی غیر دولتی تغییر داد و به تصویب هیأت وزیران رسید که دیگر دولت در کار فدراسیون دخالت نکند.
 
نصیرزاده درباره مبهم بودن تایید اساسنامه توسط هیأت وزیران هم گفت: اینکه 25 مرداد 1386 اساسنامه را هیأت وزیران تصویب نکرده است را باید مسئولان وقت و کمیته انضباطی آن زمان پاسخگو باشند و اگر بدون امضا اساسنامه توسط هیأت دولت آن را به FIFA ارسال کردند، ارتباطی فدراسیون فعلی ندارد، اگر چه مسئولان فدراسیون سال 1390 با اصلاح اساسنامه آن را مجددا به FIFA ارسال کردند، تخلفی انجام نداده‌اند.
 
** نصیرزاده: جستجوی تاییدیه دولت، حق سازمان بازرسی است
 
مسئول کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال درباره جلسه زمان بازرسی کشور با مسئولان فدراسیون فوتبال هم افزود: این حق سازمان بازرسی کشور است که دنبال امضا و دولت پای اساسنامه باشد و روشن شود چه کسی آن را تایید کرده آیا روال قانونی انجام شده یا نه و شک و شبحات رفع شود.
 
نصیرزاده درباره برخورد FIFA با فدراسیون در صورت اثبات عملی نشدن مراحل قانونی تهیه اساسنامه هم خاطر نشان کرد: فدراسیون جهانی فوتبال یک اساسنامه نظامند دارد که سال‌ها اجرا می‌شود و از نظر آن‌ها فدراسیون ایران تمام روال قانونی را رعایت کرده و این موضوع داخلی هست که باید حل شود و هیچ تخلفی صورت نگرفته است که فدراسیون فوتبال محروم یا جریمه شود.
 
* راه حل پیشنهادی رفع مشکل
 
مسئول کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال درباره رفع این مشکلات هم گفت: در صورت اثبات عدم تاییدیه اساسنامه توسط دولت، وزارت ورزش می‌تواند آن را به هیأت وزیران برده که آن را تصویب کند و هم روال قانونی و احترام به قوانین انجام گیرد و هم شک و شبهه سازمان بازرسی کشور رفع شود.
 
نصیرزاده در ادامه هم گفت: اساسنامه سال 86 و 90 در فیفا موجود است و  تنها اساسنامه سال 1390 اعتبار دارد و تصمیمات FIFA برای فوتبال بر اساس آن گرفته می‌شود و این یعنی FIFA اساسنامه را قبول دارد و تنها ایرادات آن باید رفع شود.

* نصیرزاده: وزارت ورزش مصوبه مجلس را نقض کرده است
 
کارشناس حقوقی ورزش همچنین افزود: وزارت ورزش در تنظیم اساسنامه فدراسیون مالی در ماده 1 نوشته است، فدراسیون‌ یک نهاد دولتی است و آن را برای تصویب به هیأت دولت برده است که قانون 1373 و 1386 را نقض کرده است، چرا که باید ذکر شود نهاد عمومی غیر دولتی، که معنی آن عدم دخالت دولت در ورزش است.
 
نصیرزاده در پایان هم گفت: مجلس شورای اسلامی باید زودتر وارد شود که هم اساسنامه به هیأت وزیران نرود و تصویب اساسنامه‌های فدراسیون‌ها در مجلس صورت بگیرد، مخصوصا اساسنامه فدراسیون فوتبال و از سوی دیگر اساسنامه، به صورتی نوشته شود که دولت به صورت سایه روی فدراسیون‌ها نظارت کند، هم دولت نظارت داشته باشد و هم استقلال فدراسیون حفظ شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
فوتبال ما سیاسی شده که الان نابوده
آخرین اخبار