گزارش/

دید زدن خانه همسایه از پشت پنجره !

یکی از افراد ساکن در آپارتمان مسکونی‌ ما از سر بیکاری خود مدام ...

دید زدن خانه همسایه از پشت پنجره !به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاهی برخی از افراد این حق را به خود می‌دهند از سر دلسوزی و کمک به دیگران و یا ارضای هیجان‌های نهفته در درون خود و پاسخ به سوالاتی که ذهن آن‌ها را در گیر می‌کند در کار دیگران دخالت کنند و به نوعی سعی دارند تصمیم خود را به آن‌ها تحمیل کنند. اشخاصی که از حد و حدود خود خارج می‌شوند، مرز میان خود و دیگرای را می‌شکنند و مدام در کار دیگران تجسس می‌کنند و به اصطلاح به حریم شخصی‌ آنها تجاوز می کنند.


*چرا برخی در حریم دیگران تجسس می‌کنند؟

انگار برای عده‌ای دخالت در کارهایی که اصلا به آن‌ها مربوط نیست تبدیل به عادت شده است. البته دلایل متفاوتی برای این کار وجود دارد گاهی از سر کنجکاوی و فهمیدن آنچه نمی‌دانند  و گاهی به دلیل وجود خلا‌های روانی و عاطفی وکه در آن‌ها وجود دارد و به بیانی دیگر ویژگی‌های شخصیتی که در درونشان شکل گرفته است.

دکتر علی رجب لو، جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است: گاهی افرادی که در کار دیگران تجسس می‌کنند به دلایل فرهنگی نقش مداخله گرایانه‌ای را در زندگی دیگران ایفا می‌کنند و نیت آن‌ها متفاوت است. عده‌ای برای کمک‌های دلسوزانه و محبت آمیز اما در مواردی دیگر برای آگاهی پیدا کردن از وضعیت و شرایط زندگی دیگران است که قطعا ناپسند است.


* سوال و جواب‌هایی که موجب رنجش دیگران می‌شود

دین مبین اسلام تجسس در کار دیگران را امری مذموم می‌داند. افرادی که تمایل دارند از کار دیگران سر در بیاورند بیشتر موجب رنجش خاطر آن‌ها می‌شوند این کار شاید طرف مقابل را واردار به جواب‌هایی دروغین کند در واقع پاسخ‌هایی برای فرار از دالان بی انتهای سوالات این دسته از افراد! 

مصطفی، 32 ساله، در خصوص تجسس نکردن در کار دیگران می‌گوید: هیچ گاه نباید در مورد مسائل و مشکلات شخصی مردم کنجکاوی و تجسس کرد، چون شاید او دوست نداشته باشد مسائلش را به دیگران بگوید.


* حد فاصل فضولی با کنجکاوی چیست؟

به بیانی دیگر باید مرز میان فضولی و کنجکاوی را مشخص کرد. فضولی به این معنا است که افراد در زندگی دیگران موشکافی می‌کنند وقتی ما حرف می‌زنیم مدام به صحبت‌های ما گوش می‌دهند و سوالات شخصی از ما می‌پرسند تا در زندگی‌مان سرک بکشند اما کنجکاوی شاید تنها برای تسهیل موفقیت‌های شخصی خود فرد است.

رویا،28 ساله، که از فضولی‌های همسایه خود رنج می‌برد این طور می‌گوید: یکی از افراد ساکن در آپارتمان مسکونی‌ ما از سر بیکاری و کنجکاوی‌های بی حدو حصر خود مدام در زندگی ما دخالت می‌کند و نظر می‌دهد به طوری که می‌توانم بگویم او از حال همه اهل محل مطلع است و تصمیم دارم ارتباطم را با او و خانواده‌اش محدود کنم.

رجب لو، معتقد است: کنجکاوی حسی است که فرد برای اتخاذ تصمیم مناسب در زندگی آن را احساس می‌کند و می‌تواند جنبه رقابتی هم در مقایسه با دیگران داشته باشد اما فضولی به معنای برای دیگران و به جای دیگران تصمیم گرفتن است.


* ارتباطات اجتماعی محدود و نبود اعتماد به افراد فضول

وقتی برای ما آشکار شد که فردی در امور شخصی ما دخالت می‌کند و نظر می‌دهد و به اصطلاح فضول کارهایمان را پیدا کردیم اولین واکنشی که از خود نشان خواهیم داد این است که ارتباطات اجتماعی‌مان را با او کمتر کنیم، به تبع آن دیگر او را امین و رازدار خود نمی‌شناسیم و حتی گاهی با او احساس خطر می‌کنیم و می‌ترسیم که به ما آسیب وارد کند.


* شخصیت شناسی افراد فضول

به اعتقاد بسیاری از روان شناسان و جامعه شناسان افراد فضول از عدم تعادل شخصیتی به علت عقده‌های فروخورده ای که در آنها وجود دارد رنج می‌برند. تزلزل شخصیتی و نداشتن تفکر عمیق و دقیق و تصمیمی عقلانی، سطحی نگری و تصمیم گرفتن از روی احساسات و هیجانات خود از دیگر ویژگی‌های شخصیتی این افراد است.


* با افراد فضول چطور برخورد کنیم؟

واضع و مبرهن است که هیچ یک از ما تصور خوبی از افراد فضول و کسانی که در کار دیگران تجسس می‌کنند نداریم اما گاهی با خود می‌گوییم واقعا چه برخوردی مناسب‌ترین روش برای مواجهه با این دسته از افراد است. سکوت در برابر  انها شاید آنها را متوجه قبح کار خود کند که پیام آن را دریافت کنند و معنای این سکوت را بفهمند همچنین آگاهی و روشنگری آن‌ها در مورد کارهای نسنجیده خود نیز می‌تواند موثر باشد.


گزارش از مریم برومند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
علت دیدزدن می‌توان گفت یک خواسته است که شخص باوجود اینکه می‌داند سودی نداره ولی امتحان میکنه واین سرک کشیدن عغده است وحسادت به طرف مقابل که فکر مدام شخص این است که اونی که نگاه میکنه درظاهر بهترازهمسرخودشه وهردم وسوسه میشه که این کار زشت انجام بشه تاشاید یکم بتونه خودشوارام کنه وبیشتر بخاطرش عشقی زیاد وعلاقهای عاطفی غیرممکن میدونم که هیچ موقع به هدف نمیرسه واگه برسه هم جزپشیمانی چیزی نخواهدداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
بیکاری و فقط بیکاری
و فقط بیکاری و انحراف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
حالم از آدمای فضول بهم میخوره
آدم کمتر با اطرافیاش رابطه داشته باشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
خداروشکر در منطقه متوسط رو به پایین زندگی میکنم و مجردی ، ولی هیچگونه مشکلی با همسایه ها ندارم و کنار اومدیم باهم . صبح ها من صدای فریاد اونارو تحمل میکنم . شب ها اونها صدای موزیک منو :))) خیلی هم عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
ی هبار یه همسایه نا محترم این کار رو کرد و من رفتم در خونشون ایفونشونو زدم خانمش گوشی رو ورداشت همه چیز رو بهش گفتم ایشون در کمال خونسردی دیوونه شدن و دیگه اون پنجرشون پلمپ شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
سلام متاسفانه یا از روی نا آگاهی است و یا سرگرمی
خودمن در سرجوانی یکی مرا به این راه کشید و لطف خدا باعث شد از این کار ترک کنم
خدا از سر تقصیرات من بگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
خواهر یا برادرگرامی که حرف تلفن همرا زدی این تلفن ها که کلا وسیله جاسوسی هستند کلا به وسیله اینترنت و ماهواره و بازیها وشبکه های اجتماعی قابل ردیابی هستند و برای آن ور آب اطلاعات مفت و مجانی می دهند چقدش به داخلی ها می رسه یا ردیابی می کنند نمی دانم برای خارجی ها شک نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
سبک زندگی غربی ، در دید بودن بدون پوشش مناسب ، معماری مدرن غربی که در کشورمان رایج شده ، ناپاکی چشم چرونی و عدم تقید ، ضعف دین و ایمان همه به این قضیه دامن می زنند . راه چاره ش : حجاب ، زندگی اسلامی ، غیرت و برخورد مقتضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
قرآن کریم تجسس در حریم دیگران را حرام دانسته یا ممنوع است ولی امروزه ارکان دولتی از طریق تلفن های ثابت و همراه کوچک ترین حرفی حتی بین زن و شوهر را گوش و تجسس میکنند وای بحال اسلام که با اسم اسلام بجان اسلام افتاده اند امام ره گفتند تجسس در امور مسلیمن حرام است نباید تجسس کنید حریم خصوصی افراد را .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
سلام . خسته نباشید . در رابطه با چشم سوم که بین دو ابرو است و با تمرین فعال میشود مطلبی بنویسید / آیا همچین واقعیتی است ؟ اگر هست مضر هست یا مفید ؟ اگر مفید هست چرا از tv آن را توضیح نمیدهید ؟ خیلی ممنون به خاطر سایت بروزتان . پیروز باشید . خدا نگهدار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
پس مرز جویای احوال هم بودن با تجسس کجاست ؟
بعضی ها هر گونه سوالی را تجسس فرض می کنند و جواب سرد و دلخور کننده ای می دهند در نتیجه روابط فامیلها سرد شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
دست از سر کجلمون بر نمی داره من دانشجو هستم یکی از هم دانشکاهی هام فضوله ولم نمیکنه :| دردمو تازه کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
همسایه حرمت داره ولی همسایه ای که با دخالتهای بیجا باعث ایجاد مشکلات متعددی در زندگی افراد میشه و باید ارتباط رو با اونها محدود کرد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
از محاسن شهر سازی مدرن همین است .اما وقتی میخواهی در شهر داری پیگیر شکایت از همسایه جنوبی باشی هیچ کس جوابگو که هیچ تازه هم از طرف شهرداری وهم از طرف همسایه شاکی پیدا میکنی مقصر اصلی شهردار است که به مهندسین خودش اجازه تایید اینگونه نقشه ها را میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
کنچکاوی یا فضولی بدلیل خلا روحی روانی است و نوعی مریضی این افراد از زندگئ خود فرار میکنند و سر از زندگی دیکران در میاورند باید طرد شده و قطع رابطه نمود اگر در زندگی خودش دل خوشی داشت فرصت فضولی پیدا نمیکند
آخرین اخبار