آمادگی شهرداری مشهد براي نوسازی بافت اطراف حرم حضرت علی (ع)

شهردار مشهد گفت: مدیریت شهرداری مشهد آمادگی دارد تا تجربیات خود را به منظور نوسازی بافت اطراف حرم حضرت در اختیار مسوولان نجف قرار دهد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی ، سید صولت مرتضوی در دیدار با تولیت آستان مقدس حرم حضرت علی (ع) با اشاره به خصوصیات مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی بیان کرد: مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی پاسدار شایسته‌ای برای وقف بود و توانستند وقف را احیا و آن را توسعه دهند.

وی تصریح کرد: امروز موقوفات امام رضا(ع) در داخل و خارج از کشور جزء برترین موقوفات جهان است.

شهردار مشهد ادامه داد: از سوی دیگر مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی در راه نهادینه شدن فرهنگ زیارت بسیار تلاش کردند که این اقدام سبب افزایش تعداد زائران حرم مطهر امام رضا(ع) شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه در مدت حضور مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی حرم امام رضا(ع) توسعه فیزیکی زیادی پیدا کرد، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مساحت حرم مطهر امام رضا (ع) کمتر از 4 هکتار بود اما امروز 11 برابر افزایش پیدا کرده و به 42 هکتار رسیده است.

وی به اجرای طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: در این طرح بافت فرسوده محدوده 320 هکتاری اطراف حرم مطهر رضوی توسط شهرداری مشهد نوسازی می‌شود. شهردار مشهد بیان کرد: در این طرح 4 خیابان به سمت حرم مطهر رضوی اضافه خواهد شد که در حال احداث است و 8 ره باغ نیز ساخته می‌شود.

مرتضوی گفت: در این طرح ساختمان‌های اقامتی، تجاری، مسکونی، مدارس حوزه علیمه و... احداث خواهد شد. وی ادامه داد: تاکنون شهرداری مشهد در این طرح 11 هزار میلیارد تومان معادل 3.5 میلیارد دلار هزینه کرده است و پیش‌بینی می‌شود که بالغ بر 2 میلیارد دلار دیگر این طرح هزینه داشته باشد.

شهردار مشهد اضافه کرد: با تکمیل این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های بافت فرسوده ساماندهی خواهد شد و قطعا با اجرای این طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بهترین بافت پیرامونی حرم در کشور می‌شود.

مرتضوی گفت: در این راستا شهرداری مشهد آمادگی دارد که تمام تجربیات خود را در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده به منظور نوسازی بافت پیرامون اطراف حرم حضرت علی(ع) در اختیار مسوولان شهر نجف قرار دهد.

وی با بیان اینکه نوسازی بافت پیرامون اطراف حرم حضرت علی (ع) به مراتب راحت‌تر از نوسازی بافت پیرامونی حرم حضرت امام رضا(ع) است، تصریح کرد: قسمت اعظمی از اطراف بافت پیرامون اطراف حرم حضرت علی (ع) قبرستان وادی‌السلام است که می‌توان با هزینه کمی این قسمت را ساماندهی کرد؛ همچنین جمعیت ساکن در شهر نجف کمتر از شهر مشهد می‌باشد.

شهردار مشهد اضافه کرد: پبشنهاد من این است که با به کارگیری نظرات صاحبنظران و کارشناسان برنامه‌ای برای توسعه و نوسازی بافت پیرامون اطراف حرم حضرت علی (ع) تهیه شود

شهر نجف با استفاده از تجربیات مشهد به جایگاه واقعی خود می‌رسد

تولیت آستان مقدس حرم حضرت علی (ع) گفت: یکی از اهداف ما از سفر به شهر مشهد این است که بتوانیم شهر نجف و مرقد مطهر امام علی (ع) را به جایگاه واقعی خود برگردانیم و بدون تردید این مهم با کمک‌ها و نظرات مدیران شهری مشهد اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام و المسلمین سید نزار حبل‌المتین در اين نشست اظهار كرد:از 20 سال گذشته که به شهر مشهد سفر کردم این شهر خوشخبتانه پیشرفت‌های زیادی داشته است. وی افزود: این پیشرفت‌ها حاصل سه عامل مدیریت و جایگاه شهرداری و شهردار مشهد، مدیریت در آستان مقدس امام رضا(ع) به ریاست مرحوم آیت الله طبسی و همکاری و همدلی مردم مشهد است.

تولیت آستان مقدس حرم حضرت علی (ع) ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که بدون تردید تمام این پیشرفت‌ها نتیجه نظارت و پوشش کامل دیدگاه‌ها، نظرات و راهبردهای مقام معظم رهبری است که ادامه دهنده امام راحل (ره) هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حبل‌المتین تصریح کرد: هدف از این سفر زیارت حرم مطهر رضوی و تقدیم تسلیت خود و همکارانمان در شهر نجف برای ارتحال مرحوم آیت‌الله طبسی است و در گام بعدی به شهر مشهد سفر کردیم تا بتوانیم از تجربیات و نظرات مدیران شهری مشهد به صورت تنظیم تفاهم‌نامه‌هایی استفاده کنیم.

وی گفت: دیگر هدف ما از سفر به شهر مشهد این است که بتوانیم شهر نجف و مرقد مطهر امام علی (ع) را به جایگاه واقعی خود برگردانیم و بدون تردید این مهم با کمک‌ها و نظرات مدیران شهری مشهد اتفاق خواهد افتاد.

تولیت آستان مقدس حرم حضرت علی (ع) در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال‌های آتی ارتباطات و انتقال تجربیات دو کشور عراق و ایران و همچنین شهرهای مشهد و نجف گسترش پیدا کند.

گفتني است اين هييت عراقي در ادامه سفر خود به مشهد با بازديد از خط يك و دو قطار شهري، بافت پيرامون حرم رضوي و منطقه ثامن و با حضور در مركز مديريت و نظارت كنترل ترافيك مشهد از پروژه هاي شهري مشهد بازديد كردند.

برچسب ها: شهرداری ، نوسازی ، بافت ، حرم ، نجف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار