26 هزار کودک کهگیلویه و بویراحمدی نیازمند غربالگری تنبلی چشم است

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 26 هزار کودک سه تا شش سال این استان نیازمند سنجش بینایی برای غربالگری تنبلی چشم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،سید علیرضا موسوی امجد  تعداد کودکان سه تا شش سال کهگیلویه و بویراحمد را 46هزار نفر برآورد کرد و افزود: 20 هزار نفر از این کودکان سنجش بینایی شده اند.
وی اظهار کرد: این طرح با هدف پیشگیری از و درمان به موقع بیمارهایی چشمی کودکان انجام می شود.
وی عنوان کرد: با توجه به حساسیت موضوع و این که بهترین سن برای تشخیص این بیماری سه تا شش سال است از خانواده ها انتظار می رود که با حضور خود در پایگاه های مربوطه نسبت به معاینه چشم کودکان خود اقدام کنند.
موسوی امجد تصریح کرد:رشد و تکامل مرکز بینایی هر فرد از دوران جنینی تا حدود هشت سالگی ادامه دارد که حداکثر سرعت رشد در دو سال اول است، از این رو با هدف کشف و درمان به موقع غربالگری باید برای تمام کودکان انجام شود.
آمبلیوپی (تنبلی چشم ) نوعی اختلال بینایی است که بدون نشانه های ظاهری بوده و زمانی رخ می دهد که چشم در کودکی دید طبیعی پیدا نکرده و معمولاً در یک چشم دیده می شود.
این اختلال در نتیجه عواملی نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم) یا شفاف نبودن مسیر بینایی (ناشی از آب مروارید، کدورت قرینه، افتادگی پلک) رخ می دهد.
عدم وضوح تصویر در یک چشم باعث می شود که مغز برای دیدن چشم سالم را انتخاب کرده و مسیر انتقال تصویر از چشم بیمار به مغز مسدود شده و دید بیمار روز به روز کاهش یابد.
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.