در مراسم آیین چراغ خاموشی نیست مطرح شد؛

از توجه به قطعه هنرمندان در بهشت زهرا تا سخنرانی برجستگان عرصه هنر

آیین نکوداشت یاد در گذشتگان یک سال اخیر با حضور مقامات و هنرمندان مطرح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال 94 شب گذشته با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری چون علی مرادخانی، رضا کیانیان، عبدالحسین مختاباد، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید رجبی معمار، محمد سریر، کیومرث پوراحمد، لوریس چکناوریان، داوود گنجه‌ای، حمیدرضا نوربخش، غلامحسین امیرخانی، فرزاد طالبی، بهرام جمالی، هادی منبتی، فریدون شهبازیان، علیرضا موسائیان، ایرج راد، شهرام گیل آبادی و ... در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

در این برنامه علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با سرزدن به بهشت زهرا و قطعه هنرمندان به این پی می‌برم که  چه افراد بزرگی را از دست دادیم. همه اینها افراد فرهیخته‌ای بودند که عمر خود را برای تعالی هنر و فرهنگ ایرانی گذاشتند و حال برگزاری مراسم بزرگداشت هنرمندان درگذشته کار ارزشمندی است. من به آقای قالیباف و همکارانشان یک خسته نباشید ویژه می‌گویم.

وی در خصوص قطعه هنرمندان بهشت زهرا بیان کرد: این قطعه مشکلاتی نظیر کمبود جا دارد و برای رفع این مساله بنده از طرف معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهردار تهران پیشنهاد دادیم که جایگاه ویژه‌ای برای این ماجرا در نظر بگیرد که امیدوارم با فراهم شدن امکانات مکانی، مشکل قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) نیز مرتفع شود.

وی ادامه داد: البته این فضا موجب شد که برخی به ما انتقاد کنند که چرا شما تنها پس از مرگ هنرمندان به فکر جا و مکان دفن آنها هستید. در حالی که بنده باید بگویم این وظیفه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خدمتگزاران عرصه فرهنگ و هنر است که در زمان حیات هنرمندان، آنها را پاس بدارند.

مرادخانی خاطرنشان کرد: حضور همه هنرمندان ایرانی برای ما غنیمتی بزرگ است که باید آن را ارج نهیم.

در بخش دیگری از این مراسم رضا کیانیان با اشاره به فتوکلیپ هنرمندان در گذشته گفت: همه بزرگوارانی که امروز تصاویر آنها را در کلیپ‌ها دیدیم، به نوعی در این دنیا پخته شدند و زمانی که به یک جای اساسی دست پیدا کردند به بهشت سفر کردند.

وی افزود: به نظر من تمام این هنرمندان با خدا پیوند خورده‌اند و در نهایت  معنویت هستند. من هم مانند آن‌ها در صف سفرم؛ اما اگر در ۹۹ سالگی‌ام نیز بمیرم، مطمئن باشید که جوانمرگ شده‌ام.

مجیدرجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در قسمتی دیگر اظهار کرد: طی چند روز گذشته علاوه بر فرج‌الله سلحشور که به تازگی از میان ما رفت، موفق شدیم که ۱۱۲ هنرمند درگذشته کشورمان در سال ۱۳۹۴ را شناسایی کنیم و تلاش ما بر این بود تا طبق سنت هرسال  یاد و خاطره این هنرمندان بزرگ را گرامی بداریم.

وی با اشاره به حضور مهمانان ویژه گفت: بر خلاف  سال‌های گذشته که تنها تعدادی از خانواده‌های این درگذشتگان در مراسم حاضر می‌شدند، این بار این سعادت را داشتیم که از 110 خانواده این عزیزان برای حضور در این مراسم ارزشمند دعوت کنیم. البته شهردار تهران نیز قرار بود در این مراسم حضور داشته باشند اما به دلیل گرفتاری با ارسال پیغامی ضمن عذرخواهی سلام رساندند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: امیدواریم این سنت تکریم هنرمندان درگذشته و گرامیداشت یاد آن‌ها، تا سالها ادامه پیدا کند. ما باید قدر هم را بدانیم. اتفاقا چند روز قبل از فوت مرحوم «محمد علی اینانلو» بود که ایشان به خانه هنرمندان آمدند و با بنده پیرامون احیای ویژه برنامه‌های «هنر و طبیعت» صحبت‌هایی را انجام دادند، ولی چندروز بعد ناگهان از بین ما رفتند.

رجبی معمار یاد آور شد: مرگ قطعی‌ترین حقیقت زندگی انسان بعد از تولد است که همه باید آن را باور کنیم. من نیز به سهم خود از خداوند مهربان آرزومند صحت و سلامت و طول عمر برای هنرمندان شریف این سرزمین هستم.

محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان نیز طی سخنانی گفت: همه باید بدانیم که بزرگترین سرمایه این سرزمین یادها و یادمان فرهنگی است. امروز کنار هم جمع شدیم تا یاد و خاطره هنرمندان درگذشته را گرامی بداریم. به قول یکی از بزرگان فرهنگ و هنر، ما زندگی‌مان را کوچک کردیم تا خودمان را کوچک نکنیم. پس نباید یاد این عزیزان را فراموش کرد.

محمدعلی طالبی هنرمند دیگری بود که در بخشی از این آیین بیان کرد: من پدر آرش طالبی هستم که چند وقت پیش تصادف کرد و جان خود را از دست داد. بنابراین من هم مانند شما احساس همدردی می‌کنم و مثل همه شما عزیزان زخمی را روی قلبم احساس می کنم.

لوریس چکناوریان پیشکسوت عرصه موسیقی نبز اظهار داشت : من نمی خواهم بگویم که این هنرمندان از دنیا رفته اند. چرا که باور دارم امروز ما به بزرگداشت همه این عزیزان آمده ایم که در راه خدمت به فرهنگ ایران تلاش های ارزشمندی انجام دادند و فرهنگ را به ما منتقل کردند.

وی افزود: هیچ چیزی در این دنیا گم نمی‌شود و ما باید بدانیم که بینایی در قلب و احساسات است که در همه شخصیت‌هایی که امروز در بزرگداشت آن‌ها حضور داریم، این عناصر وجود دارد. با روح این بزرگواران است که خود را با آنها پیوند زده ایم و به قول عطار، همگی ما بالاخره روزی پرواز می کنیم و به خدا می رسیم و خودمان، خدا می شویم.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم با قدردانی از فعالیت‌های محمد باقر قالیباف در سمت شهرداری تهران گفت: در مدیریت ۱۰ ساله آقای قالیباف علاوه بر اینکه در حوزه های شهرسازی و فعالیت های عمرانی، زیباسازی و فضای سبز تلاش های بسیار ارزنده و تاثیرگذاری انجام گرفت، در حوزه های فرهنگی و هنری نیز ما شاهد کارهای متعددی بودیم که واقعا قابل تقدیر است اما همه می دانیم که این فعالیت ها از ساحت مقدس هنر هنوز فاصله زیادی دارند.

وی افزود: همه ما وظیفه داریم که به هنرمندان رسیدگی کنیم و بنده و دوستان مدیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می کنیم که تا آنجا که وظیفه داریم برای حمایت از هنرمندان تلاش خود را انجام دهیم.

عبدالحسین مختاباد و شهرام گیل آبادی نیز در این برنامه به سخنرانی پرداختند. همچنین اجرای سالار عقیلی به همراه همسرش حریر شریعت‌زاده از دیگر بخش هایی بود که می توان به آن اشاره کرد.

در ادامه با حضور کیومرث پوراحمد، لوریس چکناوریان، عبدالحسین مختاباد، سیدمحمد هادی ایازی، محمد سریر، محمود صلاحی، علی مرادخانی، مجید رجبی معمار و رضا کیانیان از کتاب «آئینِ چراغ، خاموشی نیست» نیز رونمایی شد.





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار