ایران پیشنهاد بازگشت اجباری پناهجویان را از استرالیا رد کرد

یک وبسایت استرالیایی نوشت ایران پیشنهاد بازگشت اجباری 9000 پناهجوی ایرانی خواهان اقامت در استرالیا را نپذیرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سیدنی مورنینگ هرالد، "عبدالحسین وهاجی،" سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا در گفتگو با "فیرفَکس" اعلام کرد ایران قصد ندارد به صورت اجباری 9000 پناهجوی ایرانی را که درخواست اقامتشان در استرالیا رد شده است به کشور بازگرداند. 

اظهارات وی پس از آن مطرح شد که روزنامه "وست آستریلین" در هفته جاری گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه مذاکرات بین استرالیا و ایران در خصوص مهاجران به خوبی پیش رفته است و "جولی بیشاپ،" وزیر امور خارجه استرالیا به حصول توافقی با ایران در هفته آینده امیدوار است.

وهاجی در پاسخ به اینکه آیا فرصتی برای انعقاد توافق بازگشت اجباری مهاجران به ایران وجود دارد یا خیر، گفت: هیچ توافقی در این زمینه منعقد نخواهد شد. این حق پناهجویان است که اگر بخواهند در آن کشور بمانند. این تصمیم آنهاست نه تصمیم من. اگر بخواهند تحت هر شرایطی در استرالیا بمانند، ما آنها را به اجبار بازنمی گردانیم. بهتر است هرکجا دلشان می خواهد بمانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران 3 میلیون پناهجوی افغان را پذیرفته است. استرالیا نیز باید همانند کشورهای دیگر مهاجران را به سادگی بپذیرد.

به دنبال امضای توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران، بیشاپ همچنان مشتاق بهبود روابط با ایران است؛ اما ممانعت تهران از پذیرش بازگشت اجباری 9 هزار پناهجوی ایرانی خواهان اقامت در استرالیا، یک نکته ناامید کننده در روابط دو کشور محسوب می شود. گفته می شود ایران تنها پناهجویانی را که داوطلبانه مشتاق به بازگشت باشند، در صورتی که ایرانی بودن آنها ثابت شود، می پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Australia
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
salam jenabe aghaye vahaji man ham be nobeye khodam az shoma mochakeram , chon man be etefaghe khanevadeh dar seystim va panahandehim .ba sheidane in khabar vaghean man va hamsar va pesaram khyli narahat shodim ama ba didane in khabar khyli khoshhal hastim.
mamnoonam az shoma
Australia
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
جناب آقایه وهاجی خیلی ممنون وسپاسگذاریم از اطلاع رسانیتون من به عنوان یه پناهنده تو این کشور از شماو اقایه ظریف خواهش دارم که نگذارید مسائل اقتصادی بین دو کشور باعث به بازی گرفتن زندگیه پناهندها بشه
آخرین اخبار