تقویم روزانه فوتبال

ایران برای آخرین بار به المپیک صعود کرد اما آن را تحریم کرد

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ ۲۲ اسفند(۱۲ مارس ) رخ داده است اختصاص دارد.

ایران برای آخرین بار به المپیک صعود کرد اما آن را تحریم کردبه گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،در تقویم امروز به مهمترین اتفاقان فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است می پردازیم.

*صعود ایران به المپیکی که در آن شرکت نکرد
۲۲ اسفند ۱۹۵۸ تیم ملی ایران با نتیجه چهار بر صفر سنگاپور را در مسابقات مقدماتی المپیک ۱۹۸۰ شکست داد و به المپیک صعود کرد اما در آن شرکت نکرد.
ایران در این مسابقات که در سنگاپور برگزار شد با چین، کره شمالی، سنگاپور، هند و سریلانکا همگروه بود و در نهایت از این گروه صعود و جواز حضور در  المپیک 1980 مسکو را گرفت اما به دلیل تحریم المپیک از سوی جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حضور نیافت. ایران به دلیل اشغال افغانستان توسط شوروی (میزبان مسابقات) این بازی ها را تحریم کرد.
البته ایران در تحریم این مسابقات تنها نبود و کشور آمریکا که آن زمان در حال جنگ سرد با شوروی بود به همراه حدود ۶۵ کشور دیگر این المپیک را تحریم کردند.
چهره هایی همچون علی پروین، مرحوم حجازی، حسین فرکی، حمید علیدوستی، نصرالله عبدالهی، بهتاش فریبا، محمد دادکان، و . . . در آن تیم حضور داشتند. حسن حبیبی سرمربی این تیم و همیاون شاهرخی نیز دستیار وی بود. 
تیم ملی فوتبال ما دیگر نتوانست به مسابقات المپیک صعود کند و از آن زمان حسرت المپیک بر دل فوتبال ما مانده است.

* پیروزی پر گل ایران برابر پاکستان
۱۲ مارس ۱۹۶۶، تیم ملی ایران یک پیروزی پرگل به دست آورد.
تیم ما با نتیجه ۹ بر یک پاکستان را در جام دوستی شکست داد.
این مسابقات در تهران برگزار میشد و این سومین مسابقه تیم ما در این جام بود.
تیم ما در دو بازی اول با نتایج مشابه دو بر یک عراق و ترکیه را شکست داده بود.

* اولین مسابقه بین المللی یک بازیکن سیاه پوست در تاریخ فوتبال
۱۲ مارس ۱۸۸۱، آندره واتسون با بازی برای تیم ملی اسکاتلند به اولین بازیکن سیاه پوست تاریخ تبدیل شد که در یک مسابقه بین المللی بازی کرده است.
واتسون در بریتانیا و در خانواده ای اسکاتلندی به دنیا آمد . او در پست دفاع وسط بازی میکرد و سرعت و قدرت بالایی را داشت.
او در تیم کویینز پارک رنجرز بازی میکرد که با درخشش در این تیم به تیم ملی اسکاتلند دعوت شد.
وی اولین بازی ملی خود را برابر انگلیس انجام داد که اسکاتلند با نتیجه شش بر یک انگلیس را شکست داد و واتسون با اولین بازیکن سیاه پوست تاریخ تبدیل شد که بازی بین المللی انجام داده است.
واتسون در سال ۱۸۸۷ از فوتبال بازنشته شد و سپس به استرالیا مهاجرت کرد و تا زمان مرگش یعنی سال ۱۹۰۲ در آنجا زندگی کرد.

ایران برای آخرین بار به المپیک صعود کرد اما آن را تحریم کرد

* اولین بازی پله در لندن
۱۲ مارس ۱۹۷۳، پله ستاره برزیلی سانتوس همراه با تیمش برای برگزاری یک دیدار دوستانه یا تیم دسته دومی فولام به لندن آمد و با نتیجه دو بر یک شکست خوردند.
پله پیش از این در جام جهانی ۱۹۶۶ به همراه با تیم ملی برزیل به انگلیس سفر کرده بود اما همه بازیهای آنها در ورزشگاه گودیسون پارک شهر لیورپول انجام شده بود و پله برای اولین بار بود که باری انجام یک مسابقه فوتبال به پایتخت انگلیس سفر می کرد.
برزیل در جام جهانی ۱۹۷۰ قهرمان شده بود و آن زمان پله در مرکز توجه رسانه ها قرار داشت و همراه با او دو بازیکن دیگر تیم سانتوس یعنی کارلوس آلبرتو و ادو هم بودند که در تیم قهرمان ۱۹۷۰ حضور داشتند و برای رسانه های انگلیسی جذابیت داشتند.
این مسابقه در حضور بیش از ۲۱ هزار تماشاگر ورزشگاه فولام برگزار شد و ابتدا پله از روی نقطه پنالتی سانتوس را پیش انداخت اما سپس فولام دو گل زد و بازی را برد.

* بهترین پیروزی تاریخ آرسنال در لیگ
۱۲ مارس ۱۹۰۰، آرسنال با پیروزی ۱۲ بر صف برابر تیم لافبرو بهترین پیروزی خود در لیگ را به دست آورد.
این بازی از مسابقات دسته دوم لیگ انگلیس و در زمین آرسنال برگزار شد . این دو تیم ۹ روز قبل هم با هم بازی کرده بودند که توپچی ها سه بر دو پیروز شدند. در سال ۱۹۹۶ تیم لافبرو با ۸ گل آرسنال را شکست داده بود و بدترین باخت آرسنال را رقم زده بود و آرسنالی ها به دنبال جبران آن نتیجه بودند.
توپچی ها با هدایت هری بردشاو توانستند انتقام بگیرند و با ۱۲ گل این تیم را شکست دهند. این بهترین پیروزی تاریخ آرسنال در لیگ بود ‌.


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار