تقویم روزانه فوتبال

درگذشت زننده اولین گل تاریخ تیم ملی ایران

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ ۱۷ اسفند (۷ مارس) رخ داده است اختصاص دارد.

درگذشت زننده اولین گل تاریخ تیم ملی ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است میپردازیم.
 
*درگذشت زننده اولین گل ملی ایران  
 
۱۷اسفند ۱۳۸۹، امیر مسعود برومند ، کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان و زننده اولین گل ملی ایران درگذشت.

امیرمسعود برومند بازی خود را در سال ۱۳۲۴ و ازباشگاه شهباز تهران شروع‌کرد. سال بعد به شاهین تهران پیوست و تا سال ۱۳۳۷ در این باشگاه حضورداشت. او سپس برای ادامه تحصیل به لبنان رفت و در آنجا فوتبالش را ادامه داد.

امیرمسعود برومند، نخستین بازی ملی خود را در باخت ۳–۱ مقابل تیم ملی فوتبال ترکیه انجام‌داد. این بازی در ۴ آبان ۱۳۲۶ و در ورزشگاه امجدیه برگزارشد و برومند تنها گل ایران را به‌ثمررساند. بنابر روایتی این گل اولین گل تاریخ فوتبال ایران به‌شمارمی‌رود.  امیرمسعود برومند حضور خود در تیم ملی را ۱۱ سال دیگر ادامه‌داد و در دههٔ سی کاپیتان ایران بود، هرچند در این مدت بازی ملی زیادی برگزارنشد. او به‌عنوان اولین کاپیتان ایران دربازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ حضورداشت و به نایب‌قهرمانی هم رسید. این حضور را یک‌بار دیگر و در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو تکرارکرد، هر چند که در دور اول تیم ایران حذف شد. نکتهٔ جالب زندگی ورزشی امیرمسعود برومند به حضور ۳ ساله‌اش در تیم ملی فوتبال لبنان برمی‌گردد. او که برای تحصیل در رشتهٔ مدیریت در دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان حضورداشت، برای تیم ملی فوتبال لبنان چند بازی انجام‌داد که مهم‌ترین آن بازی دوستانه با یوگسلاوی است که برومند در آن بازی دو گل لبنان را به‌ثمررساند اما لبنان با ۳ گل شکست‌خورد. برومند حتی کاپیتان این تیم هم شد و در آن روزگار به عنوان شاهزادهٔ ایرانی (به عربی: امیرالایرانی) نیز خطاب می‌شد.

برومند در اوایل دهه ۴۰ فوتبال را کنار گذاشت و در ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
 
* سریعترین گل در لیگ قهرمانان اروپا
 
۷ مارس ۲۰۰۷، روی ماکای مهاجم بایرن مونیخ در دیدار برابر رئال مادرید در لیگ قهرمانان در ثانیه ۱۰ گلزنی کرد تا سریعترین گل لیگ قهرمانان رقم بخورد.

این مسابقه برگشت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بود و رئال در بازی رفت در برنابئو با نتیجه سه بر دو پیروز شده بود.

مسابقه برگشت در حضور ۶۹هزار و ۵۰۰ تماشاگر ورزشگاه آلیانز آرنا آغاز شد . رئالی ها بازی را به جریان انداختند و توپ را به سمت چپ و روبرتو کارلوس پاس دادند اما این مدافع برزیلی نتوانست توپ را به خوبی کنترل کند و حسن صالیحمیدزیچ از بایرن مونیخ توپ را از او گرفت و به سرعت به سمت دروازه کهکشانی ها حمله کرد و سپس به روی ماکای که جلو دروازه بود پاس داد. این مهاجم هلندی دروازه کاسیاس را در ثانیه ۱۰ فرو ریخت تا سریعترین گل در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا رقم بخورد.

رکورد قبلی گلزنی در ثانیه ۲۰ بود که گیلبرتو سیلوا ، بازیکن آرسنال در دیدار برابر آیندهوون در سال ۲۰۰۲ زده بود‌.

بایرن در ادامه توسط لوسیو یک گل دیگر زد اما نیستروی در دقیقه ۸۳ یکی از گلها را جبران کرد و بازی با نتیجه دو بر یک به سود بایرن به پایان رسید. در مجموع دو دیدار ، نتیجه سه بر سه مساوی شد اما بایرن با توجه به گل بیشر زده شده در خانه حریف به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و حریف میلان در این مرحله شد. البته آنها به میلان باختند و حذف شدند.
 
* شکست رئال در خانه پس از ۸ سال
 
۷ مارس ۱۹۶۵، رئال مادرید با شکست برابر اتلتیکو مادرید در سانتیاگو برنابئو ، پس از ۱۲۱ مسابقه خانگی بدون شکست بالاخره باخت.

رئال آخرین بار در ۳ فوریه ۱۹۵۷ در خانه شکست خورده بود که آن شکست هم برابر اتلتیکو مادرید بود. پس از هشت سال بود که هیچ شکستی را در سانتیاگوبرنابئو متحمل نشدند تا اینکه پس از ۱۲۱ مسابقه بدون شکست ، باز هم اتلتیکو مادرید آنها را شکست داد و به رکورد آنها پایان داد.
البته این باخت باعث نشد تا رئال قهرمان لیگ نشود. آنها در پایان فصل برای پنجمین فصل متوالی و یازدهمین بار در طول تاریخشان قهرمان لیگ شدند.

*اولین مسابقه کره و ژاپن
 
۷ مارس ۱۹۵۴، کره در اولین مسابقه ای که با ژاپن برگزار کردند با نتیجه پنج بر یک در توکیو پیروز شد.

این مسابقه از مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۵۴ بود و تا پیش از این کره ها به دلیل اقدامات ژاپن علیه کشورشان در جنگ جهانی حاضر نشده بودند تا با آنها مسابقه دهند اما این بار فیفا آنها را مجبور کرده بود تا دو بازی را در ژاپن با تیم ملی این کشور انجام دهند.

کره در این مسابقه با نتیجه پنج بر یک ژاپن را در هم کوبید تا برنده اولین دیدار تاریخ این دو تیم باشد.

دیدار برگشت دو تیم که باز هم در ژاپن برگزار شد با نتیجه دو بر دو مساوی به پایان رسید تا کره با برتری در مجموع دو بازی ، برای اولین بار به جام جهانی صعود کند.‌
جام جهانی ۱۹۵۴ در سوییس برگزار شد.
 
*تولد هافبک آرسنال
 
۷ مارس ۱۹۸۴، متیو فلامینی هافبک فرانسوی آرسنال متولد شد.

او فوتبال خود را از تیم مارسی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۴ به آرسنال آمد.

او چهار سال را در این تیم گذراند و سپس در سال ۲۰۰۸ به میلان پیوست. او با میلان یک فصل در سال ۲۰۱۰ قهرمان سری آ شد و در سال ۲۰۱۳ از این تیم جدا شد و دوباره به جمع شاگردان ونگر در آرسنال آمد.

فلامینی زیاد در تیم ملی فرانسه حضور نداشته و فقط سه بازی ملی در کارنامه وی دیده می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار