تقویم روزانه فوتبال

قتل هوادار فوتبال با چاقو/ پر گل ترین تساوی تاریخ لالیگا

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۹ بهمن اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز فوتبال مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۹ بهمن (۲۹ ژانویه) را مرور میکنیم.
 
* تساوی ایران و تایلند
 
۹ بهمن ۱۳۸۷، تیم ملی ایران در رقابتهای انتخابی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۱ برابر تیم ملی تایلند به تساوی بدون گل دست یافت. این مسابقه در بانکوک تایلند برگزار شد و هدایت تیم ما بر عهده علی دایی بود.

* کشته شدن یک هوادار و نیمه تمام ماندن مسابقه
 
۲۹ ژانویه ۱۹۹۵، هوادار ۲۴ ساله تیم جنوا قبل از شروع دیدار تیمهای جنوا و میلان با ضربه چاقو هوادار میلان کشته شد . وینچنزو اسپاگنولو هوادار تیم جنوا که در راه ورزشگاه لوییجی فراری شهر جنوا بود تا مسابقه تیم شهرش با میلان را تماشا کند ، با ۲۰ هوادار تیم میلان که به جنوا آمده بودند درگیر میشود و در نتیجه یک درگیری بزرگ بین هواداران جنوا و میلان به وجود می آید و پلیس با گاز اشک آور آنها را از هم جدا میکند. اما در این درگیری این هودار ۲۴ ساله جنوا با ضربه چاقوی هوادار میلان به قتل می رسد.

بین دو نیمه بازی جنوا و میلان خبر کشته شدن این هوادار به ورزشگاه میرسد و در حالی که بازی بدون گل مساوی بود ، مسئولان برگزاری مسابقه تصمیم میگیرند تا بازی را ادامه ندهند و مسابقه نیمه تمام میماند. پس از آن مقامات ورزشی ایتالیا تمام مسابقات ورزشی آخر هفته را نیز لغو می کنند.

بر اساس گزارش شاهدان ، هوادار کشته شده جنوا توسط یک هودار ۱۹ ساله میلان به نام سیمون بارباگلیا که شاگرد یک باغبان بود ،چاقو خورد و به قتل رسید.

کشته شدن این هوادار باعث افزایش حساسیت بین هواداران میلان و جنوا شد به طوری که تا سال ۲۰۱۰ هوداران دو تیم حق نداشتند به ورزشگاه یکدیگر بروند و مسابقات دو تیم بدون حضور طرفداران تیم مهمان برگزار میشد.
 
* پرگل ترین تساوی تاریخ لالیگا
 
۲۹ ژانویه ۱۹۵۰، پرگل ترین تساوی تاریخ لالیگا در دیدار دو تیم اتلتیکو مادرید و اتلتیکو بیلبائو و با نتیجه ۶-۶ به ثبت رسید.

در آن فصل هر دو تیم برای کسب عنوان قهرمانی لالیگا تلاش میکردند و این موضوع باعث افزایش حساسیت مسابقه شده بود. اتلیتکو مادرید که میزبان مسابقه بود با تیم رئال مادرید که در صدر جدول قرار داشت ، چهار امتیاز اختلاف داشت و تیم بیلبائو نیز پنج امتیاز با رئال صدرنشین اختلاف امتیاز داشت.

نیمه اول مسابقه با نتیجه دو بر یک به سود تیم میزبان یعنی اتلتیکو مادرید به پایان رسید. اما در نیمه دوم بیلبائو به بازی برگشت و تا دقیقه ۶۵ ، چهار گل پشت سر هم به مادرید زد و نتیجه را ۵-۲ کرد. سپس تیم مادرید یکی از گلهای خورده را در دقیقه ۶۸ جواب داد اما بیلبائو یک دقیقه بعد باز هم گل زد و بازی ۶-۳ شد. تا دقیقه ۸۴ بازی با همین نتیجه دنبال میشد که این بار مادرید به بازی برگشت و سه گل به بیلبائو زد و نتیجه را ۶-۶ مساوی کرد. بازی با همین نتیجه عجیب به پایان رسید تا پرگلترین مساوی تاریخ لالیگا رقم بخورد.
 
اتلتیکو مادرید که در آن سال هدایتش را هلنیو هررا بر عهده داشت در پایان فصل موفق شد قهرمان لالیگا شود. هررا در فصل بعد نیز دوباره اتلتیکو مادرید را قهرمان لالیگا کرد. این مربی آرژانتینی سپس  جام های متعددی را با تیمهای بارسلونا ، اینترمیلان، رم و ... به دست آورد.
اما تیم اتلتیکو بیلبائو نیز آن فصل را بدون جام تمام نکرد. آنها موفق شدند در آن فصل قهرمان جام حذفی اسپانیا شوند.
 
* چهارمین قهرمانی ژاپن در جام ملتهای آسیا
 
۲۹ ژانویه ۲۰۱۱، فینال جام ملتهای آسیا برگزار شد و ژاپن موفق شد با شکست استرالیا ، برای چهارمین بار  قهرمان این جام شود.

دیدار فینال این رقابتها در ورزشگاه خلیفه دوحه در حضور ۳۷۱۷۴ تماشاگر برگزار شد و مسابقه دو تیم در طول ۹۰ دقیقه گلی را به همراه نداشت. اما در وقتهای اضافه و در دقیقه ۱۰۹ شاگردان آلبرتو زاکرونی موفق شدند دروازه استرالیا را باز کنند. بازی با نتیجه یک بر صفر به پایان رسید و سامورایی ها قهرمان جام ملتهای آسیا ۲۰۱۱ شدند. ژاپن پیش از این در سالهای ۱۹۹۲، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ موفق شده عنوان قهرمانی را به دست آورد. اما استرالیا برای دومین بار بود که در جام ملتهای آسیا شرکت میکرد. استرالیا اولین بار در سال ۲۰۰۷ در جام ملتهای آسیا شرکت کرد و تا پیش از آن با تیمهای قاره اقیانوسیه بازی میکرد و جزو تیمهای قاره آسیا محسوب نمی شد.

تیم ملی ایران در جام ملتهای ۲۰۱۱ در اولین مسابقه از مرحله حذفی برابر کره جنوبی یک بر صفر شکست خورد و حذف شد.
 
* تولد روماریو
 
۲۹ ژانویه ۱۹۶۶، روماریو ستاره پیشین تیم ملی برزیل در ریودوژانیرو متولد شد.

روماریو در طول دوره ۲۴ ساله فوتبال خود همواره یک گلزن قهار بود و بر اساس برخی منابع وی ۱۰۰۰ گل در طول دوران فوتبال خود ،( با احتساب بازیهای غیر رسمی )زده است.

روماریو فوتبال حرفه ای خود را از سال ۱۹۸۵ با تیم واسکوداگاما آغاز کرد و بعد به اروپا آمد و در تیمهای آیندهوون ، بارسلونا و والنسیا بازی کرد. وی در سال ۱۹۹۷، اروپا را ترک کرد و دوباره به برزیل و سپس به آمریکا رفت و در این کشورها فوتبالش را ادامه داد.

او در سال ۱۹۹۴ و زمانی که در بارسلونا بود ، همراه با این تیم لالیگا را فتح کرد و ۳۰ گل به ثمر رساند. 

موفقت روماریو در سال ۱۹۹۴ با تیم ملی برزیل ادامه یافت و آنها توانستند با شکست ایتالیا در ضربات پنالتی ، قهرمان جام جهانی شوند. روماریو پنج گل در آن رقابتها به ثمر رساند. درخشش و موفقیت های روماریو در سال ۱۹۹۴ باعث شد تا عنوان بازیکن سال جهان را تصاحب کند.

روماریو در ماه می ۲۰۰۷ و زمانی که در واسکوداگاما بازی میکرد ، هزارمین گل خود از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. فیفا این رکورد (۱۰۰۰گل) را به رسمیت شناخت و آن را به نام او ثبت کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار