تقویم روزانه فوتبال

شکایت گالیور از علی دایی!/ جنجال نژادپرستان در حین مسابقه

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 26 بهمن (15 فوریه) اختصاص دارد.

شکایت گالیور از علی دایی!/ جنجال نژادپرستان در حین مسابقهبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقاتی دنیای فوتبال که در چنین روزی رخ داده است می پردازیم.
 
شکایت گالیور از علی دایی
 
26 بهمن 1389، خبرنگاری که علی دایی به او لقب گالیور را داده بود، در کمیته انضباطی از دایی شکایت کرد، پس از بازی پرسپولیس و راه آهن یک خبرنگار در کنفرانس  خبری به دایی گفت: آقای دایی، شما دیگر روی کاغذ شانسی برای قهرمانی لیگ ندارید و مقابل راه آهن هم بازی خوبی انجام ندادید، با توجه به این وضعیت برای بازیهای آسیایی پرسپولیس چه برنامه ای دارید؟
 
علی دایی جواب داد: شما من را یاد گالیور می اندازید! چه کسی گفته که می توانی به جای من صحبت کنی؟
پس از این ماجرا،این خبرنگار که گالیور معروف شده بود و مورد تمسخر قرار می گرفت، تصمیم گرفت که از علی دایی به کمیته انضباطی شکایت کند.
 
آشوب تماشاگران نژاد پرست و نیمه تمام ماندن مسابقه
 
15 فوریه 1995، در دیدار دوستانه ایرلند و انگلیس که در دوبلین برگزار شد، تماشاگران انگلیسی مسابقه را به آشوب کشیدند و شورش کردند.تماشاگرانی که مسابقه را به آشوب کشیدند، از اعضای گروه combat18 بودند که یک گروه انگلیسی نئونازی سفید پوست نژاد پرست بودند که سابقه ایجاد خشونت در فوتبال را داشتند آنها در طول مسابقه بارها شعارهای نژادپرستانه و سلام نظامی نازی‌ها را دادند و این مسابقه دوستانه را زشت کردند، اما پس از اینکه انگلیس یک گل مردود اعلام شده زد، این هواداران آشوبگر انگلیس که در طبقه دوم ورزشگاه قرار داشتند، صندلی‌ها را شکستند و آن را به روی طرفداران تیم میزبان که در طبقه اول ورزشگاه بودند، پرتاب کردند سپس داور بازی را متوقف و تیم ها را از زمین مسابقه خارج کرد.
 
پس از این اتفاق، سرمربی ایرلند، جک چارلتون که خودش انگلیسی بود، شعارهای یهودی داد و باعث تشدید خشونت شد.سپس داور مسابقه را لغو کرد و بسیاری از طرفداران، ورزشگاه را ترک کردند، اما کسانی که باقی مانده بودند با پلیس درگیر شدند و در این درگیری 20 نفر مجروح شدند.
 
پس از مسابقه و تحقیقاتی که انجام گرفت، هواداران انگلیس و اعضای گروه combat18 مقصر این جنجال معرفی شدند اما مقامات ایرلندی که مسئول برگزاری مسابقه بودند نیز مورد سرزنش قرار گرفتند زیرا پیش از این مسابقه آنها درباره احتمال حضور اعضای این گروه شورشی هشدار داده شده بود، اما آنها نتوانسته بودند مانع حضور این افراد در ورزشگاه شوند.
 
انتقال برکمپ از آژاکس به اینترمیلان
 
15 فوریه 1993، دنیس بر کمپ، مهاجم هلندی تیم آژاکس با مبلغ 7/1 میلیون پوند به اینترمیلان پیوست ولی فقط دو فصل ناامید کننده را در این تیم گذراند.
 
او که در آژاکس ستاره تیم بود و چندین عنوان قهرمانی را به دست آورده بود و بهترین گلزن لیگ هلند محسوب می شد، از چندین باشگاه معتبر اروپایی پیشنهاد داشت اما پیشنهاد اینترمیلان را قبول کرد و به این تیم پیوست، او در دو فصلی که در اینترمیلان گذراند، 81 مساله در مجموع برای این تیم انجام داد و 30 گل به ثمر رساند و با وجود اینکه در فصل 94-1993 همراه با این تیم قهرمان جام یوفا شد ولی در مجموع عملکرد او در اینتر، خوب نبود و در سال 1995 با مبلغ 7/5 میلیون پوند به تیم آرسنال پیوست، او در آرسنال تبدیل به اسطوره این تیم شد و 11 فصل آنجا بازی کرد و در سال 2006 با پیراهن این تیم از فوتبال خداحافظی کرد او در مجموع 423 مسابقه را برای آرسنال انجام داد و 120 گل به ثمر رساند.
 
پیروزی ایرلند به انگلیس پس از 32 مسابقه
 
15 فوریه 1913، تیم ملی ایرلند پس از 32 مسابقه توانست انگلیس را شکست دهد، در این مسابقه که با برتری دو بر یک ایرلند خاتمه یافت، هر دو گل ایرلند را بیلی گیلسپی به ثمر رساند که اولین گلهای ملی او محسوب می شد.20 هزار تماشاگر از این مسابقه دیدن کردند و بالاخره ایرلندی ها توانستند طلسم نبردن انگلیس را بشکنند.
 
تولد بازیکن افسانه ای فاینورد
 
15 فوریه 1937، کوئن مولین، بازیکن افسانه ای فاینورد که در سال 1970 همراه با این تیم قهرمان اروپا شد، متولد شد.او که در پست وینگر چپ بازی می کرد، یک بازیکن سریع و چالاک بود، او یک بار نیز مورد ستایش هموطنش یوهان کرایف قرار گرفت و کرایف از سبک بازی و مهارتش با توپ، تعریف کرد.
 
او 22 سال را در تیم فاینورد گذراند و در 487 مسابقه، 84 گل برای این تیم به ثمر رساند و در سال 1972 با پیراهن این تیم بازنشسته شد، او پنج بار همراه با این تیم، قهرمان لیگ هلند شد اما اوج دوران بازی‌اش در سال 1970 بود که همراه با فاینورد، قهرمان اروپا شد.او 38 بازی ملی نیز برای هلند انجام داد و چهار گل به ثمر رساند. پس از بازنشسته شدن وی، باشگاه فانبورد، او را به عنوان بزرگترین بازیکن تاریخ خود نام برد و در سال 2009، مجسمه‌اش را در بیرون ورزشگاه ساختند، وی در 4 ژانویه 2011 در سن 71 سالگی درگذشت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
علی دایی دمش گرم
آخرین اخبار