در تقویم امروز فوتبال به مهترین اتفاقات دنیای فوتبال که در تاریخ 30 بهمن (19 فوریه ) رخ داده است، می پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز به مهم ترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است، می پردازیم.
 
*بازسازی حماسه ملبورن در سایت فیفا

 
30 بهمن 1387 ،سايت رسمي فيفا در ستون بازي‌هاي قديمي‌اش به تكرار ياد و خاطره مسابقه‌اي پرداخت كه هم‌اكنون، آن رويداد به تكه‌اي از جان هر ايراني تبديل شده است. دست‌اندركاران پايگاه اينترنتي فدراسيون جهاني فوتبال به تحليل مهمترين رويداد ورزشي در جهان در هشتم آذر ماه 1376 و يا به قول خودشان 29 نوامبر 1997 پرداخته‌اند و كم و كيف راهيابي آخرين تيم به جام‌جهاني 98 فرانسه را دوباره ارزيابي كرده‌اند.

مسلما مطالعه سطر به سطر اين نوستالژي نوشتاري مملو از احساس و هيجان است. به غير از اتفاقات خاص آن بازي، آنچه فيفا را مجاب به گنجاندن اين رويداد در ستون بازي‌هاي قديمي‌اش كرده، اهميت و حساسيت بازي مزبور بوده است؛ جايي كه يا استراليا پس از 24 سال به جام‌جهاني راه مي‌يافت، يا ايران بعد از دو دهه جهاني مي‌شد.

نكته جالب در گزارش فيفا اين بود كه آنها تماشاگران بازي رفت را 128 هزار نفر ذكر كرده‌اند. حالا اينكه چطور حساب كردند، چندان معلوم نيست! به هر حال بخش كوتاهي از اين مطلب جالب را بخوانيد: «در جريان شادي گل دوم استراليايي‌ها، يك تماشاگر وارد زمين شد و تور دروازه ايران را پاره كرد. به اين ترتيب براي چند دقيقه بازي متوقف شد و بازيكنان ايراني در همين فرصت توانستند خود را دوباره سر و شكل بدهند. بعد از اين چند دقيقه، دايي، باقري و عزيزي دوباره خطرناك نشان دادند...»

به هر حال جريان كامل مسابقه در سايت فيفا منعكس شده و آنها از خداداد عزيزي به‌خاطر زدن گل صعود و نيز دادن پاس گل اول و همچنين گشودن دروازه كانگوروها در بازي رفت، به عنوان يك ستاره ياد كرده‌اند.
 
*شهر آرزوها، جهنم شد

 
30 بهمن 1387 استقلال که تیم صدر نشین لیگ برتر بود، با نتیجه چهار بر یک از تیم مقاومت سپاسی در شیراز شکست خورد.

حتي بد‌بين‌ترين منتقدان استقلال هم نمي‌توانستند باور كنند كه صدرنشين مقتدر ليگ چنين باخت سنگين و تحقيرآميزي را در شيراز پشت‌سر بگذارد ولي در واقع استقلال به تبعات داربي و تمرينات سيزده به دري چند روز گذشته‌اش باخت.

در عين حال غلامحسين پيرواني با نقاط ضعف استقلال به خوبي آشنا بود و دفاع متزلزل اين تيم در ضربات آزاد را هم مي‌شناخت و همين امر باعث شد آبي‌ها در غياب نفراتي چون حيدري، مجيدي و جانواريو در نيمه نخست با 2 گل ديدني صبري و ايران پوريان از حريف عقب بيفتد.

در نیمه دوم نیز وضعیت تیم قلعه نویی بهتر نشد و اگر مهاجمان مقاومت دقت مي‌كردند شايد يكي از يك طرفه‌ترين نتايج ليگ هشتم رقم مي‌خورد البته همين شكست چهار بر يك هم سنگين‌ترين باخت خارج از خانه در تاريخ باشگاه استقلال است ولي اگر متوسل‌زاده، ممبيني و گودرزي دقت بيشتري در زدن ضربات آخر داشتند رسيدن مقاومت به شش يا هفت گل‌زده هم نمي‌توانست دور از دسترس اين تيم باشد.
 
*افتتاح تئاتر رویاها
 
19 فوریه 1910، منچستر یونایتد در افتتاحیه ورزشگاه جدیدش با نتیجه چهار بر سه از لیورپول شکست خورد.
این ورزشگاه که با مبلغ 60 هزار پوند وظرفیت 80 هزار نفر ساخته شد و نام آن ابتدا زمین فوتبال یونایتد نام داشت. این ورزشگاه جایگزین ورزشگاه قبلی منچستر یونایتد شد که Bank Street ground  نام داشت و 50 هزار نفر ظرفیت داشت.

از سال 1936، نام ورزشگاه به اولدترافورد تغییر کرد. در جنگ جهانی دوم، اصابت بمب به این ورزشگاه صدمات زیادی به آن زد و پس از بازسازی ورزشگاه در سال 1939، ظرفیت آن   76 هزار و 962 نفر شد.

اولدترافورد هنوز پس از گذشت 106 سال از افتتاح آن، ورزشگاه اختصاصی منچستر یونایتد محسوب می شود. بیشترین تعداد تماشاگر در تاریخ این ورزشگاه به سال 2007 و بازی منچستر یونایتد و بلکپول مربوط می شود که 76 هزار و 98 نفر، برای دیدن این مسابقه به ورزشگاه آمدند.
 
*تولد زامبوروتا


19 فوریه 1977 ، جانلوکا زامبروتا، مدافع سابق تیم ملی ایتالیا متولد شد.
زامبوروتا که توانایی بازی در هر دو سمت چپ و راست زمین را داشت، فوتبال خود را از سال 1994 در تیم کومو آغاز کرد و وی سپس به باری رفت و در سال 1999 به یوونتوس آمد. او در یوونتوس دوران موفقی را پشت سر گذاشت اما در سال 2006 و پس از کالچوپولی و فرستاده شدن یوونتوس به دسته پایین تر، او از جمله بازیکنانی بود که به یووه وفادار نماند و این تیم را ترک کرد و به بارسلونا پیوست.

زامبوروتا در بارسا موفق نبود و پس از دو فصل به میلان پیوست. او چهار فصل در میلان بازی کرد و سپس در سال 2013 به لیگ سوییس و تیم چیاسو رفت و پس از یک فصل بازی در این تیم بازنشسته شد.

زامبوروتا 98 بازی ملی و 2 گل در کارنامه دارد و در سال 2006 همراه با ایتالیا قهرمان جام جهانی شد.
 
*تولد ستاره آرژانتینی اینترمیلان
 
19 فوریه 1993 ، مائورو ایکاردی، مهاجم اینتر میلان متولد شد.
او فوتبال خود را از تیم جوانان بارسلونا آغاز کرد و سپس به سمپدوریا آمد و اولین بازی حرفه ای خود را در این تیم انجام داد. او سپس در سال 2013 به اینتر میلان پیوست و توانست در این تیم بازی های خوبی را به نمایش بگذارد.

ایکاردی تاکنون 93 بازی برای اینتر انجام داده و 46 گل زده است. البته این ستاره پرحاشیه و 23 ساله اینتر، این فصل عملکرد خوبی نداشته است و نتوانسه مثل فصل قبل ستاره تیمش باشد.
او فصل پیش با 22 گل آقای گل سری آ شد. ایکاردی یک بار هم پیراهن تیم ملی آرژانتین را پوشیده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار