تقویم روزانه فوتبال؛

سهل انگاری استقلالی ها،کار دستشان داد/ تولد مبتکر معروف ترین شادی پس از گل

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ 27 بهمن (16 فوریه) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال که در چنین روز رخ داده است، می پردازیم.

*استقلال از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد

27 بهمن 1385 ،كنفدراسیون فوتبال آسیا تیم فوتبال استقلال را از رقابتهای جام قهرمانان آسیا كنار گذاشت .

استقلال به دلیل عدم رعایت قوانین و ارایه نكردن اسامی بازیكنان این تیم تا تاریخ یازدهم فوریه یعنی 22 بهمن ماه 85 ، طبق قوانین كنفدراسیون فوتبال آسیا از حضور در این رقابتها محروم شد .

امیر قلعه نویی و مدیران استقلال که تا پیش از این میگفتند که دیر ارسال شدن اسامی بازیکنان، مسئله مهمی نیست و با یک جریمه مالی موضوع حل می شود اما پس از کنار گذاشتن استقلال از آسیا ، اعتراضشان به جایی نرسید و بازی های گروه استقلال با سه تیم پاختاكور (ازبكستان) ، كویت اسپورت كلاب (كویت) و الهلال (عربستان سعودی) برگزار شد تا یک شکست تاریخی در پرونده مسئولان استقلال ثبت شود.

*تولد ببتو

16 فوریه 1964 ، ببتو یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ برزیل و مبتکر یکی از معروفترین شادی های پس از گل ، در برزیل به دنیا آمد.

خوزه روبرتو گاما د اولیویرا ملقب به ببتو مهاجم بود و فوتبال خود را در سال ۱۹۸۳ در تیم ویتوریا آغاز کرد. وی در ادامه در باشگاه‌های فلامینگو،واسکو دوگاما و کروزیرو در برزیل،دپورتیوو لاکرونیا و سویا و یک نیم فصل در بارسلونا در اسپانیا، تروس نزا در مکزیک،کاشیما آنتلرز در ژاپن و الاتحاد عربستان بازی کرد و در سال ۲۰۰۲ از فوتبال خداحافظی کرد.

او اولین بار در سال 1985 پیراهن تیم ملی برزیل را به تن کرد و تا سال 1998 عضو تیم ملی بود و در این مدت 39 گل ملی به ثمر رساند. او در جام جهانی 1994 درخشش فوق العاده را داشت و همراه با روماریو یک خط حمله زهر دار تشکیل داده بودند که در نهایت به قهرمانی برزیل منجر شد. او سه گل در جام جهانی 1994 به ثمر رساند. گل سوم او در یک چهارم نهایی برابر هلند زده شد. بعد از این گل ، ببتو یکی از به یاد ماندنی‌ترین شادی‌های بعد از به ثمر رساندن گل در تاریخ فوتبال را انجام داد ، او که تازه صاحب یک پسر شده بود ، بعد از گل دستانش را به حالت گهواره تکان داد و اینگونه خوشحالی خود را از گلزنی و همچنین پدر شدنش نشان داد. این نوع خوشحالی بعد از گل بعد از ببتو تبدیل به یکی از شیوه های شادی پس از گل بازیکنان شد که به خوشحالی ببتویی معروف است.

*آغاز شکست ناپذیری خروس ها با ژاکه

16 فوریه 1994، فرانسه با پیروزی برابر ایتالیا رکورد 30 مسابقه بدون شکست خود را آغاز کرد.

تیم ملی فرانسه بعد از اینکه در جام جهانی 1986 سوم شدند ، در دو جام جهانی بعدی در سالهای 1990 و 1994 نتوانست به جام جهانی راه یابد. بعد از ناکامی در صعود به جام جهانی 1994 که در نوامبر 1993 که به بلغارستان باختند و نتوانستند جواز حضور در جام جهانی را کسب کنند ، فدراسیون فوتبال فرانسه ، سرمربی تیم ، جرارد هولیر را اخراج کرد و دستیارش امه ژاکه را جانشین او کرد. اولین مسابقه فرانسه با هدایت ژاکه در فوریه 1994 در یک دیدار دوستانه برابر ایتالیا بود که در شهر ناپل ایتالیا برگزار شد و فرانسه موفق شد یک بر صفر ایتالیا را شکست دهد. این اولین برد فرانسه در خانه ایتالیا روبروی این تیم از سال 1912 به بعد بود. آنها از آن سال به بعد در 10 مسابقه ای در ایتالیا با این تیم بازی کرده بودند در 9 مسابقه شکست خورده بودند. پس از این مسابقه تیم ملی فرانسه در 29 مسابقه بعدی خود نیز دیگر شکست نخورد. اگرچه آنها در فینال یورو 1996 برابر چک به تساوی رسیدند و در ضربات پنالتی شکست خوردند اما آنها در طول جریان بازی تا نوامبر 1996 که یک بر صفر به دانمارک باختند ، دیگر شکست نخوردند تا امه ژاکه در 30 مسابقه ابتدایی خود در فرانسه شکست نخورده باشد.

ژاکه بعد از اینکه فرانسه را قهرمان جام جهانی 1998 که تنها قهرمانی جهان آنها محسوب می شود ، کرد از هدایت این تیم کنار رفت. آمار ژاکه در تیم ملی فرانسه فوق العاده بود. او در 53 مسابقه که هدایت این تیم را بر عهده داشت 34 پیروزی به دست آورد و فقط سه بار شکست خورد. او بعد از اینکه فرانسه را قهرمان جهان کرد دیگر هدایت هیچ تیمی را نپذیرفت

*تولد آنجلو پروتزی

16 فوریه 1970 ، آنجلو پروتزی، دروازه بان سابق تیم ملی ایتالیا متولد شد.

او فوتبال حرفه ای خود را از سال 1986 در تیم رم آغاز کرد. پروتزی در سال 1991 به تیم یوونتوس پیوست و با بازی های خوبش به موفقیت های زیادی از جمله قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال 1996 در این تیم رسید. او تا سال 1999 در یوونتوس بود و 208 مسابقه برای این تیم انجام داد. وی سپس یک فصل را در اینتر میلان گذراند و بعد به لاتزیو پیوست و تا سال 2007 که از فوتبال خداحافظی کرد ، در این تیم ماند.

پروتزی یکی از بزرگترین دروازه بانان تاریخ ایتالیا محسوب می شود که از سال 1995 تا 2006 عضو تیم ملی بود و 31 مسابقه با پیراهن تیم ملی به میدان رفت. او چند سالی دروازه بان اول تیم ملی ایتالیا محسوب میشد اما سپس ذخیره جیان لوییجی بوفون شد . پروتزی در جام جهانی 2006 که ایتالیا قهرمان جام جهانی شد ، دروازه بان دوم ایتالیا پس از بوفون بود.

*قهرمانی مصر در اولین دوره جام ملتهای آفریقا

16 فوریه 1957 ، مصر با شکست اتیوپی ، قهرمان اولین دوره جام ملتهای آفریقا شد.

در آن زمان فقط چهار کشور مصر، اتیوپی، آفریقای جنوبی و سودان عضو کنفدراسیون آفریقا (CAF) بودند و انتظار می رفت که هر چهار کشور در این مسابقات شرکت کنند اما کشور آفریقای جنوبی، آن زمان هنوز از سیاست آپارتاید پیروی می کرد و حاضر به استفاده از بازیکنان سیاه پوست در کنار بازیکنان سفید پوست نبود به همین دلیل این کشور برای حضور در مسابقات رد صلاحیت شد و از مسابقات اخراج شد.با اخراج آفریقای جنوبی، تیم ملی اتیوپی،بدون انجام مسابقه به فینال رفت،در دیگر بازی نیمه نهایی تیم ملی مصر توانست دو بر یک سودان را شکست دهد و حریف اتیوپی در فینال شود. در فینال نیز، مصر با چهار گل اتیوپی را شکست داد. هر چهار گل مصر را الدیبا به ثمر رساند.

در حال حاضر نیز ، مصر با هفت عنوان قهرمانی چرافتخار ترین تیم در این جام محسوب می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار