تقویم روزانه فوتبال

تولد زننده دراماتیک ترین پنالتی تاریخ فوتبال

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال که در تاریخ 29 بهمن (18 فوریه) رخ داده است ، می پردازیم.

 به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جواندر تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات این رشته که در چنین روزی رخ داده است ، می پردازیم.

*گذر استقلال از تیم بی برانکو

29 بهمن 1390 اسقلال در ورزشگاه آزادی تیم الاتفاق عربستان را سه بر یک شکست داد. این مسابقه از مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا بود که در حضور 75 هزار تماشاگر برگزار شد. سرمربی استقلال پرویز مظلومی و سرمربی الاتفاق ، برانکو ایوانکوویچ ، سرمربی فعلی پرسپولیس بود. البته برانکو به دلیل مسائل مالیاتی به ایران نیامد و در این مسابقه غایب بود.
با اين حال و در نهايت اين تيم پرويز مظلومي بود كه با پيروزي سه بر يك جواز حضور در مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا را به دست آورد و برانكو در شهر دمام و پاي تلويزيون تنها شاهد شكست از شاگردان سابق خود يعني مهدي رحمتي، اميرآبادي، جباري و برهاني بود. استقلال در گروه يك ليگ قهرمانان با نسف كارسي ازبكستان، الجزيره امارات و الريان قطر همگروه شد و الاتفاق هم به AFC كاپ رفت.

*تولد دم اسبی آسمانی

18 فوریه 1967روبرتو باجو در شهر کالدونو متولد شد.
او در همان سال های ابتدایی توجه همه را به خود جلب کرد و در سن 11 سالگی توسط چند باشگاه ایتالیایی تحت بررسی قرار گرفت.
ثبت رکورد فوق العاده 45 گل در 26 بازی و زدن 6 گل در یک بازی، سرانجام ویچنزا را متقاعد کرد که با 300 هزار پوند، او را به خدمت بگیرد. باجو به روند درخشان خود ادامه داد و خیلی سریع از تیم جوانان، به تیم بزرگسالان رسید. در فصل 85-1984، روبرتو با زدن 12 گل، نقش مهمی در صعود ویچنزا به سری بی ایفا کرد. یوونتوس و فیورنتینا بر سر الماس لیگ درجه پایین تر رقابت کردند و در نهایت این تیم فلورانسی بود که موفق شد با پرداخت 1.5 میلیون پوند، ستاره 18 ساله را به خدمت بگیرد. در روز پنجم ماه می سال 1985، تنها دو روز پس از امضای قرارداد با فیورنتینا، باجو با مصدومیتی از ناحیه لگامنت مواجه شد که می توانست دوران فوتبالش را به پایان برساند. با اینکه وی به طور معجزه آسایی بهبود یافت، این مصدومیت تا آخر فوتبالش با او ماند. با این وجود، عشق روبرتو به فوتبال، وی را تا سن 37 سالگی در میادین نگه داشت. وی بعدا تایید کرد که اگر قرار بود تنها زمانی بازی کند که دردی نداشته باشد، نهایت دو یا سه بار در سال می توانست در میادین فوتبال باشد! در زمان تحمل درد، به خاطر حساسیت به داروی بیهوشی و به هم ریخته شدن از لحاظ روانی، روبرتو بعدها به بوداییسم روی آورد.
روبرتو باجو با توانایی هایش و گل های فوق العاده ای که به ثمر می رساند، طرفداران فوتبال در سرتاسر را دنیا را به هیجان آورد و باعث شد فیورنتینا دوباره به بالای سری آ بازگردد.
باجو در سال 1990 از فیورنتینا جدا شد و به یوونتوس پیوست. با وجود اینکه این انتقال از نظر مالی، رکوردی جهانی بود، هواداران وفادار فیورنتینا به حدی خشمکین شدند که به خیابان های شهر فلورانس ریختند. رئیس باشگاه از ترس جانش، در ورزشگاه خانگی فیوره زندانی شد.
فصل اول، فصل سختی برای یوونتوس بود و باجو نتوانسته بود رضایت هواداران این تیم را بدست بیاورد اما در همین فصل، روزی تاریخی وجود دارد که هواداران افراطی بیانکونری به اوج عصبانیت رسیدند. در 6 آوریل 1991 یوونتوس و فیورنتینا برابر هم قرار گرفتند. باجو موفق شد برای یوونتوس یک پنالتی بگیرد اما از زدن آن اجتناب کرد! این پنالتی توسط دی آگوستینی از دست رفت و شکست یک بر صفر یوونتوس در این بازی، هضم این تصمیم را برای هواداران تورینی سخت تر کرد. شرایط زمانی به فاجعه تبدیل شد که باجو در زمان تعویض، شال فیورنتینایی که به سمتش پرت شده بود را برداشت و در نتیجه، صدها هوادار یوونتوس طی روز های بعد، به نشان اعتراض به کارهای وی، در زمین تمرین باشگاه تظاهرات کردند.
اما باجو کم کم توانست قلب تورینی ها را نیز به دست آورد. او 5 سال عالی را در یوونتوس گذراند و سپس به میلان ، بولونیا و اینتر رفت و در سال 2004 پس از چهار سال حضور در برشا از فوتبال خداحافظی کرد.
باجو که به او لقب دم اسبی آسمانی و بودای کوچک را داده بودند ، افتخارات زیادی از جمله توپ طلا و عنوان بهترین بازیکن سال جهان را در طول دوران فوتبالش به دست آورد اما همه او را نه به دلیل افتخارات و جوایزی که برده ، بلکه به دلیل از دست دادن پنالتی خود در فینال جام جهانی 1994 به یاد می آورند. او آخرین پنالتی ایتالیا را به بالای دروازه فرستاد تا شاید دراماتیک ترین لحظه در تاریخ فوتبال رقم بخورد. تمام امید ایتالیایی ها در جام جهانی به باجو بود اما او تورنومنت خوبش را با از دست دادن پنالتی فینال خراب کرد تا برزیل قهرمان شود. باجو یکی از سه نفری بود که در فینال پنالتی خود را خراب کردند اما هیچکس دو پنالتی دیگر را به یاد نمی آورد بلکه همه پنالتی باجو را به یاد دارند. ، ظاهر دل شکسته روبرتو باجو پس از پنالتی، نمایی کلی از ایتالیا در جام جهانی 94 را ترسیم میکند.
او بعد ها درباره پنالتی اش گفت : تنها کسانی که جرات زدن پنالتی را دارند، آن را خراب می کنند! من آن زمان ناکام ماندم.

تولد زننده دراماتیک ترین پنالتی تاریخ فوتبال
*بهترین پیروزی انگلیس و بدترین باخت ایرلند

18 فوریه 1882، ایرلند در اولین بازی بین المللی خود ، با نتیجه 13 بر صفر از انگلیس شکست خورد.
فدراسیون فوتبال ایرلند که دو سال قبل تاسیس شده بود ، قدیمی ترین فدراسیون فوتبال بعد از انگلیس ، اسکاتلند و ولز محسوب میشد. آنها اولین بازی بین المللی خود را برابر انگلیس انجام دادند که با 13 گل شکست خوردند. این نتیجه ، بدترین باخت تاریخ ایرلند (که اکنون ایرلند شمالی است) و بهترین پیروزی تاریخ انگلیس محسوب میشود.



*تولد بابی رابسون

18 فوریه 1933 ، سر بابی رابسون متولد شد.
بازیکن سابق تیم ملی فوتبال انگلستان و مربی فوتبال بود. او در بیش از ۶۰۰ بازی حرفه‌ای در تیم های فولام و وست بروموویچ داشت و بیش از ۱۰۰ گل به ثمر رساند. وی در تیم ملی فوتبال انگلستان بیست بازی و چهار گل ملی دارد.
وی مربیگری را از تیمهای فولهام و ایپسویتچ تاون انگلستان شروع کرد. بعد از آن وی مربیگری تیم ملی فوتبال انگلیس را به مدت هشت سال (از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰) به عهده گرفت. با سرمربیگری او انگلستان توانست تا مرحله نیمه نهایی جام جهانی در سال ۱۹۹۰ بالا رود. بعد از این جام وی تیم فوتبال انگلیس را برای مربیگری در تیمهای اروپایی ترک گفت. پس از تیم ملی انگلیس بابی در تیمهای هلندی، پرتغالی و یک فصل نیز در بارسلونا مربیگری کرد. بابی در سال ۱۹۹۹ با پذیرفتن مربیگری تیم نیوکاسل یونایتد به فوتبال جزیره بازگشت. رابسون در سال ۱۹۹۱ به سرطان مبتلا شد. در سال ۲۰۰۷ سرطانش به اوج رسید و سرانجام در سال ۲۰۰۹ درگذشت.
بابی رابسون افتخارات زیادی در فوتبال بدست آورده‌است. در سال ۱۹۹۰ بعد از هشت سال مربیگری در انگلستان نشان CBE (نشان افتخار بریتانیا) را دریافت کرد. در سال ۲۰۰۲ لقب شوالیه را دریافت نمود. هر دو این جایزه‌ها به خاطر خدماتی که به فوتبال کرده بود به وی اعطا گردید. در همین سال جایزه آزادی را که نشانی از شهر نیوکاسل است را دریافت نمود. همچنین وی جایزه رئیس اتحادیه فوتبال اروپا را برای خدماتش به فوتبال دریافت نمود و در سال ۲۰۰۳ جایزه موزه فوتبال انگلیس (English Football Hall of Fame) به وی اعطا شد. در سال ۲۰۰۵ رابسون به عنوان افتخاری برای نیوکاسل برگزیده شد. رابسون در زندگینامه خود می‌نویسد که آن لحظه لحظه پر افتخاری برای او بوده‌است.
رابسون همچنین در سال ۱۹۹۲ از سوی کانون نویسندگان ورزشی انگلیس به عنوان فرد تاثیر گذار در فوتبال انگلیس برگزیده شد. همچنین در سال ۲۰۰۱ از سوی انجمن پت بسفورد جایزه ویژه دریافت نمود. در سال ۲۰۰۵ نیز عنوان مربی مادام العمر را از سوی مربیان ورزشی بریتانیا دریافت نمود. همچنین به عنوان شخصیت بین‌المللی اریکمن در سال ۲۰۰۶ انتخاب شد و ۹ دسامبر ۲۰۰۷ از سوی شبکه بی‌بی‌سی ورزشی جایزه شخص موفق ورزشی در سال ۲۰۰۷ به وی اعطا شد . وی همچنین پس از مرگش، در سال ۲۰۰۹ از سوی فیفا برنده جایزه بازی جوانمردانه شد.

تولد زننده دراماتیک ترین پنالتی تاریخ فوتبال

*بهترین پیروزی لیورپول در لیگ

18 فوریه 1896 ، لیورپول تیم روترهام تاون را با نتیجه 10 بر یک شکست داد.
لیورپول در بازی رفت لیگ آن سال موفق شده بود تیم روترهام را پنج بر صفر شکست دهد و در بازی برگشت بهترین پیروزی تاریخ خود را به دست آورد.
این پیروزی تا سال 1974 بهترین پیروزی لیورپول محسوب میشد ولی در این سال آنها با نتیجه 11 بر صفرتیم استرومگودست را در مسابقات جام برندگان شکست داد و بهترین پیروزی تاریخ این تیم تاکنون است.
البته پیروزی لیورپول برابر روترهام هنوز بهترین پیروزی این تیم در لیگ محسوب می شود.


*تولد کلودیو ماکلله
18 فوریه 1973 ، کلودیو ماکلله ، هافبک سابق تیم ملی فرانسه متولد شد.
ماکلله فوتبال خود را در سال 1991 در تیم نانت آغاز کرد. وی سپس به مارسی و سلتاویگو رفت. او در سال 2000 به تیم رئال مادرید پیوست. وی 140 مسابقه را برای رئال انجام داد و با این تیم در فصل 2001-2002 قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. او پس از سه فصل حضور در رئال به چلسی پیوست. او چند قهرمانی را همراه با چلسی به دست آورد و پس از پنج فصل ، در سال 2008 از این تیم جدا شد و به پاریس سن ژرمن پیوست. او سه فصل هم همراه این تیم بود و در سال 2011 از فوتبال خداحافظی کرد. ماکلله که از بهترین هافبک دفاعی های تاریخ فرانسه محسوب می شود ، 71 بازی ملی هم در کارنامه دارد.

تولد زننده دراماتیک ترین پنالتی تاریخ فوتبال

*تولد گری نویل
18 فوریه 1975 گری نویل ، مدافع سابق منچستر یونایتد و سرمربی فعلی تیم والنسیا متولد شد.
گری نویل کل دوران فوتبالش را از سال 1992 تا 2011 در منچستر یونایتد گذراند .او در این مدت 602 بار پیراهن منچستر را به تن کرد و هفت گل به ثمر رساند. او قهرمانی های زیادی را با منچستر یونایتد تجربه کرد از جمله هشت قهرمانی در لیگ برتر و دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا.
وی 85 بار هم پیراهن تیم ملی انگلیس را به تن کرد. نویل امسال در اولین تجربه سرمربیگری خود ، هدایت تیم والنسیا را بر عهده گرفت که اکنون تیم او در رتبه 12 لالیگا قرار دارد.

تولد زننده دراماتیک ترین پنالتی تاریخ فوتبال


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار