تقویم روزانه فوتبال

آغاز افسانه سوپر من

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ هشت بهمن اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ هشت بهمن (۲۸ ژانویه) اختصاص دارد.
 
* پیروزی ایران در مقدماتی جام جهانی
 
۲۸ ژانویه ۱۹۷۸، تیم ملی ایران در دومین مسابقه خود در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸، یک بر صفر سوریه را در دمشق شکست داد. تیم ما در اولین مسابقه خود نیز ، عربستان را با سه گل در ریاض شکست داده بود.
 
* جایزه بازی جوانمردانه در دستان بازیکن ایرانی
 
۸ بهمن  ۱۳۸۹، امین متوسل زاده که به دليل رفتار جوانمردانه‌اش در بازي فصل گذشته مقاومت و استيل‌آذين، كانديداي دريافت جايزه بازي جوانمردانه ورزش جهان شده بود،  در مراسم باشكوهي كه در هتل بيورويج شهر لوزان سوئيس برگزار شد، جايزه پيردوكوبرتن را دريافت كرد. اين جايزه همه ساله به ورزشكاري اهدا مي‌شود كه بارزترين حركت جوانمردانه را انجام داده باشد. در اين مراسم نماينده سازمان جهاني يونسكو، نمايندگان فدراسيون‌هاي بين‌المللي فوتبال، واليبال، بسكتبال، دووميداني، كشتي، راگبي، رييس انجمن ورزشي نويسان جهان، تمامي روساي انجمن ورزشي‌نويسان كشورهاي مختلف و نماينده شوراي علوم ورزشي و تربيت بدني جهان حضور داشتند و جايزه اول از سوي كميته بين‌المللي بازي جوانمردانه به امين متوسل‌زاده اختصاص يافت. متوسل زاده در آن مسابقه هنگامی که دروازه بان حریف به دلیل مصدومیت روی زمین افتاده بود ، در حالی که میتوانست دروازه خالی را باز کند، توپ را به بیرون فرستاد.
 
* تولد برترین دروازه بان قرن
 
۲۸ ژانویه ۱۹۷۸، جیانلوییجی بوفون ، در کارارا ایتالیا متولد شد. او فوتبال حرفه ای خود را از سال ۱۹۹۵،در پارما آغاز کرد. او در سال ۱۹۹۹ همراه با پارما درخشید و توانستند قهرمان جام یوفا ،جام حذفی ایتالیا و سوپر کاپ ایتالیا را تصاحب کردند. درخشش او در پارما باعث شد تا تیم یوونتوس برای جذب وی دست به جیب شود. بوفون در سال ۲۰۰۱ با مبلغ ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به یوونتوس منتقل شد و عنوان گرانقیمت ترین دروازه بان تاریخ را از آن خود کرد. این رکورد با وجود گذشت ۱۵ سال از آن ، هنوز هم پابرجاست و بوفون گرانقیمت ترین دروازه بان تاریخ است.

بوفون که در ایتالیا به او لقب سوپر من را داده اند ٬ روند موفقیت های خود را در یوونتوس ادامه داد و در دو فصل اول حضورش در این تیم ، دو بار قهرمان سری آ شد و در سال ۲۰۰۳ همراه با یووه با فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند اما در فینال و در ضربات پنالتی مغلوب تیم میلان شدند.

جیجی در سال ۲۰۰۶ و پس از جریان کالچوپولی و تبعید یوونتوس به سری بی ، با وجود آنکه بهترین دروازه بان جهان محسوب میشد و پیشنهاد های فراوانی داشت اما در یووه ماند و یک فصل را همراه با این تیم در سری بی گذراند. این از خود گذشتگی او را بیش از پیش در نزد هواداران بانوی پیر ، محبوب کرد. بوفون در یووه شش بار قهرمان لیگ ، دو بار قهرمان جام حذفی و پنج بار قهرمان سوپر کاپ ایتالیا شد. او دو بار نیز با یووه به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید اما هر دو بار مغلوب شدند و او تاکنون موفق به تصاحب این جام نشده است.

جیجی بوفون در تیم ملی ایتالیا نیز بسیار درخشان بود. او از سال ۱۹۹۷ عضو تیم ملی ایتالیا است و با ۱۵۴ بازی ملی رکورددار محسوب میشود. وی همراه با تیم ملی ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ قهرمان جهان شد. جامی که در آن فقط دو گل دریافت کرد که اولی گل به خودی بود و دومی در فینال و روی یک ضربه پنالتی بود که زیدان با یک ضربه چیپ دروازه بوفون را باز کرد. ایتالیا در فینال با شکست فرانسه در ضربات پنالتی قهرمان شد و بوفون نیز عنوان بهترین دروازه بان جام را به دست آورد.

جیجی بوفون رکوردهای زیادی را در یوونتوس و تیم ملی به دست آورده چندین بار نیز عنوان بهترین دروازه بان سال جهان را کسب کرده است. وی همچنین از سوی فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال به عنوان بهترین دروازه بان قرن ۲۱ و همچنین بهترین دروازه بان ۲۵ سال اخیر جهان شناخته شد.
سوپر من ایتالیایی ها به تازگی اعلام کرده که بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از فوتبال خداحافظی میکند.
 
* رکورد جاودانه توتی  
 
۲۸ ژانویه ۲۰۰۸، فرانچسکو توتی برای پنجمین بار بهترین بازیکن سال ایتالیا شد و رکوردی دست نیافتنی از خود به جا گذاشت.

فدراسیون فوتبال ایتالیا (AIC) از سال ۱۹۹۷ اقدام به انتخاب بهترین های سال این کشور از جمله بهترین بازیکن ایتالیا ، بهترین بازیکن خارجی سری آ و ... کرد. در اولین دوره آن روبرتو مانچینی سرمربی فعلی اینتر میلان و بازیکن آن زمان سمپدوریا بهترین بازیکن ایتالیا شد. توتی نیز اولین بار در سال ۲۰۰۰ این جایزه را به دست آورد. سپس در سالهای ۲۰۰۱ ، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز این عنوان را تصاحب کرد. او در سال ۲۰۰۷ همراه
 
با رم نایب قهرمان سری آ و قهرمان جام حذفی شد و درخشش فوق العاده ای در آن سال داشت و ۲۶ گل در ۳۲ مسابقه به ثمر رساند. او در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ نیز به درخشش خود ادامه داد و رم نیم فصل را دوباره پشت سر اینتر در رتبه دوم تمام کرد. فرنچسکو توتی در این سال توانست برای پنجمین بار بهترین بازیکن ایتالیا شود در حالی که هیچ بازیکن دیگری بیش از دو بار این جایزه را نبرده بود. این جایزه تا سال ۲۰۱۰ ادامه یافت اما پس از این سال شکل این جایزه عوض شد و با جایزه بهترین بازیکن خارجی سری آ ادغام شد. سال گذشته کارلوس توز این جایزه را تصاحب کرد.

* تاسیس فدراسیون فوتبال آلمان
 
۲۸ ژانویه ۱۹۰۰ فدراسیون فوتبال آلمان در لایپزیک تاسیس شد.

ریشه فوتبال آلمان در سال ۱۸۷۴ و پس از تشکیل اولین باشگاه فوتبال در این کشور ایجاد شد و تا سال ۱۹۰۰ چندین باشگاه در آلمان تشکیل شد. 

در این سال نمایندگان ۸۶ باشگاه در لایپزیک به منظور ایجاد فدراسیون فوتبال گرد هم آمدند و در پایان با ۶۴ رای موافق و ۲۲ رای مخالف ، رای به تشکیل فدراسیون فوتبال دادند و در همان سال  فدراسیون فوتبال آلمان (DFB)  تاسیس شد. 

وظیفه اصلی این فدراسیون ابتدا برگزاری مسابقات منطقه ای بود اما در سال ۱۹۰۳ تیم ملی آلمان را نیز تشکیل داد. پنج سال بعد تیم ملی آلمان اولین مسابقه خود را انجام داد و با نتیجه ۵ بر ۳ از سوییس شکست ‌خورد. از آن زمان به بعد تیم ملی آلمان همواره یکی از موفق ترین تیمهای جهان بوده و هشت بار به فینال جام جهانی رسیده و چهار بار نیز قهرمان شده است. لیگ فوتبال آلمان نیز  از معتبرترین لیگهای جهان محسوب می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار