کرمان؛

وجود آرامش در سایه روشن های مقبره شاه نعمت الله ولی

مقبره شاه نعمت الله ولی با معماری زیبایش یکی از مکانهای دیدنی شهر ماهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکهمقبره شاه نعمت‌الله ولی كه از صوفیان و فیلسوفان دوران صفویه در ماهان استگفت:این مجموعه شامل 2 سردر ورودی، حجره‌های كوچك‌و‌بزرگ، بقعه، 4منار كاشی‌كاری شده،2رواق و 4صحن استکههسته اصلی بنا را آرامگاه با گنبدی زیبا تشكیل می‌دهد.

موحدی افزود:یكی از معروف‌ترین فضاهای موجود در این مجموعه فضای چله‌خانه است كه صوفيان براي چله‌نشيني از آن استفاده مي‌كردند.

وی با بیان اینکهدر بقعه شاه نعمت‌الله ولي، سایه روشن‌های لطیف و ملایمي وجود دارد كه حاصل نورگیرها و تركيب آن‌ها با خطوط، نقش‌ها، زوایا و تقسیمات هندسی و منظم رواق‌های گرداگرد مزار استخاطرنشان کرد:اين ساخت‌و‌سازها به دوره تیموری و صفوی مربوط می‌شود و در مجموع خطوط آرام و دلپذیری در این مكان به‌وجود آورده‌اند كه متناسب با حال‌و‌هوای معنوی این بقعه است.

موحدی یادآورشد:بقعه حرمی 4ضلع دارد و ارتفاع گنبد آن از كف حرم تا انتهاي كاسه آن به 20 متر می‌رسد. 2‌تالار جانبی هم از طرف شرق و غرب گنبد را احاطه كرده‌اند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار